شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
معاون اول رئیس‌جمهور:

دولت مصمم به اجرای دستورات رهبری است

دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب: 418451
معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر "در این دولت بنا داریم هیچ وعده غیر قابل اجرایی به مردم داده نشود" تصریح کرد: این دولت مصمم است هیچ‌یک از دستورات مقام معظم رهبری بر زمین نماند و همه دستورات ایشان باید اجرایی گردد.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم آغاز بهره برداری از شبکه آبیاری تحت فشار هزار هکتار "عین‌خوش" با اشاره به برنامه ریزی دولت برای احیا و آبیاری ۵۰هزار هکتار از اراضی استان ایلام گفت: امروز مردم در این اراضی مشغول فعالیت هستند و به‌گفته وزیر جهاد کشاورزی در پنج سال آینده این مناطق یکی از مناطق مهم توسعه یافته خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: وقتی تدبیر و دلسوزی به‌معنای واقعی در کار باشد و مسئولین به‌قصد محبوب کردن خود شعار ندهند، آن‌گاه کارها به نتیجه مطلوب خواهد رسید و مطمئن هستیم در سالهای آینده شاهد اجرای کامل احیای اراضی دشت‌های استان ایلام نیز خواهیم بود.

وی یکی از طرحهای مهم و پراهمیت بخش کشاورزی را که با همت وزارت جهاد کشاورزی در استان‌های خوزستان و ایلام در دست اجرا است طرح احیای ۵۵۰هزار هکتار از اراضی این دو استان دانست و گفت: این طرح از سال ۱۳۷۵ در سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان مطرح شد که ایشان دستور دادند این دشتها تحت آبیاری و کشاورزی قرار گیرند.

معاون اول رییس جمهور افزود: تا پیش از آغاز به کار دولت تدبیر و امید و پس از گذشت ۱۸ سال از دستور رهبر معظم انقلاب، تنها ۷۵هزار هکتار از این اراضی تحت آبیاری و کشت قرار گرفت اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این موضوع به‌طور جدی مورد تأکید قرار گرفت.

جهانگیری با بیان اینکه دولت یازدهم به دو دلیل به این طرح توجه کرد، گفت: نخست آنکه این طرحها بسیار پراهمیت بود و با اجرای آن برای مردم استان ایلام و خوزستان که سالها در خط مقدم دفاع مقدس بودند مسیر توسعه را فراهم می‌کرد.

وی افزود: دلیل دیگر آنکه این طرحها بسیار اقتصادی هستند و میزان تولیدات کشاورزی را به‌میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند و از همه اینها مهمتر آنکه بالاترین مقام کشور یعنی مقام معظم رهبری در این زمینه دستور صادر کرده بودند و به مردم قول داده بودند لذا دولت تدبیر و امید اهمیت و توجه دوچندانی به این موضوع معطوف کرد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: به همین دلیل دولت نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت و مجوزی برای اخذ وام از صندوق توسعه ملی دریافت کرد تا با این اعتبارات بتواند طرحهای مربوط به آب و خاک کشور و از جمله دشتهای خوزستان و ایلام را اجرا کند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت حوضه آب رودخانه‌ها و ضرورت یک‌پارچگی آنها گفت: ممکن است برداشت آب توسط یک استان از رودخانه موجب اعتراض سایر استان‌های در مسیر رودخانه قرار گیرد که برای جلوگیری از این موضوع و ساماندهی و یک‌پارچگی مدیریت آن، شورایی برای مدیریت حوضه آبریز رودخانه‌ها توسط وزارت نیرو در نظر گرفته شد تا همه استان‌ها بتوانند به‌شکل صحیح و مناسب از این آب استفاده کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین از تشکیل شورای هماهنگی حوضه آبریز رودخانه کرخه در هفته جاری خبر داد و افزود: با این کار همه استان‌های در مسیر از آب این رودخانه بهره‌مند می‌شوند و با مجموع کارهایی که در حوضه کرخه انجام شده بی‌تردید ۵۰هزار هکتار اراضی استان ایلام که وعده داده شده، تحت آبیاری و کشت قرار خواهد گرفت.

معاون اول رییس جمهور یکی از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی را توسعه آبیاری‌های مدرن و تحت فشار عنوان کرد و گفت: قرار است ۵۰هزار هکتار اراضی دشتهای ایلام از طریق آبیاری مدرن و تحت فشار زیر کشت قرار گیرد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری باید در تمام کشور ترویج شود، خاطرنشان کرد: دولت در بودجه سالانه منابع و اعتبارات مناسبی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده تا این شیوه آبیاری را در تمام کشور توسعه دهند.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی بتواند با استفاده از این گونه روشها ۱۵ درصد در میزان مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی کند، گام مهمی در جبران کمبود آب کشور برداشته خواهد شد. البته باید بر این نکته نیز تأکید گردد که وزارت جهاد کشاورزی با اعمال این گونه روشها نه تنها سطح زیر کشت را کاهش نخواهد داد بلکه در صدد است اراضی تحت کشت را افزایش دهد.

جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه کشور به‌جهت امنیت غذایی دارای سیاست‌های روشنی است، گفت: امیدواریم با برنامه ریزی‌های انجام شده شاهد افزایش محصولات کشاورزی باشیم و علاوه بر خودکفایی در محصولات شاهد مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی باشیم.

گفتنی است معاون اول رییس جمهور پیش از حضور در این مراسم، از دشت‌عباس، دشت‌فکه، عین‌خوش و جنگل‌های بلوط به‌صورت هوایی بازدید کرد و در جریان روند اجرای کار و میزان پیشرفت فیزیکی این طرحها قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *