پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

رفراندوم استقلال این بار در اسپانیا

شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب: 381155
پارلمان کاتولونیا به اتفاق آراء توافق کرد که به آرتور ماس، رئیس منطقه کاتالونیا این اختیار را بدهد تا رای گیری استقلال برگزار کند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا؛ رئیس منطقه کاتالونیا گفته است که به رغم مخالفت اسپانیا با برگزاری رفراندوم و غیرقانونی خواندن آن، وی حکم برگزاری همه پرسی در نهم نوامبر (۱۸ آبان) را امضا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری راشاتودی، پارلمان کاتولونیا به اتفاق آراء توافق کرد که به آرتور ماس، رئیس منطقه کاتالونیا این اختیار را بدهد تا رای گیری استقلال برگزار کند.

آرتور ماس گفت: من حکم رایزنی درباره آینده کاتالونیا را امضا خواهم کرد و در حقیقت رای گیری روز نهم نوامبر انجام می‌شود و این تاریخ چند ماه پیش به تایید اکثر نیروهای سیاسی کاتالونیا رسیده است.

وی با اشاره به رفراندوم استقلال اسکاتلند گفت: تلاش اسکاتلندی‌ها حاوی پیام قدرتمندی بود. اگر در هر جای دنیا درگیری‌ وجود داشته باشد، شما راه درستی را برای حل این اختلافات در دست دارید. بنابراین این شکست نیست، بلکه یک پیام مثبت به ماست و باید برای نهادهای مرکزی در مادرید هم اینگونه باشد.

رفراندوم اسکاتلند برای جدایی از بریتانیا که پنج شنبه هفته پیش برگزار شد، شکست خورد و در واکنش به این شکست الکس سالموند، وزیر اول و رهبر حزب ملی اسکاتلند استعفا داد.

دولت مرکزی اسپانیا پیشتر گفته بود که امروز (شنبه) و یا فردا نشست اضطراری کابینه را برگزار خواهد کرد تا مساله برگزاری رفراندوم را بررسی کند. دولت مادرید رفراندومی را که قرار است نهم نوامبر (۱۸ آبان) برگزار شود، غیرقانونی می‌داند.

با اینکه این رای گیری انجام می‌شود تا مشخص شود که آیا کاتالونیا باید از اسپانیا جدا شود یا خیر، اما مقام‌های کاتالونیا به آن رفراندوم نمی‌گویند و در سخنانشان به آن "رای گیری مشورتی" می‌گویند. با این حال دادگاه قانون اساسی اسپانیا قرار است روز سه شنبه پرونده کاتالونیا را بررسی کد و این احتمال وجود دارد که رای گیری استقلال این منطقه را به حالت تعلیق درآورد.

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا در واکنش به رای "خیر" مرم اسکاتلند به جدایی گفت: آن‌ها با این تصمیم خود از تبعات سنگین اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دوری کردند چرا که ممکن بود به جدایی اسکاتلند از بریتانیا و اروپا بینجامد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *