سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

وزارت، دغدغه اصلی جامعه زنان نیست

فاطمه بداغی
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب: 65785
آن چه در روز های اخیر در مورد انتخاب یک وزیر زن اتفاق افتاد؛ ایجاد حاشیه هایی برای این موضوع بود که نگاه برخی را از یک مسئله مهم دور کرد؛ البته عملکرد مجلس محترم نشان از دور بودن تقریبی نگاه آن ها از مسائل حاشیه داشت. قطعا مهمترین مسئله و ملاک در انتخاب یک وزیر، اصلح بودن فرد است؛ چه مرد باشد چه زن. نه مردان می توانند به صرف این که فرد معرفی شده برای وزارت خانم است مخالفت کنند و نه زنان می توانند به این صورت، دفاع کنند.

البته نباید بدون توجه و دقت نظر به حواشی قرارگرفتن یک زن در مسند وزارت از آن عبور کرد و می بایست به سوالاتی جدی که حول این موضع مطرح می شود پاسخ گفت.

در روزهای اخیر، حرف ها و تحلیل های زیادی درباره زعامت، مدیریت کلان، مشاوره، تصدی و ولایت زنان مطرح شد که جدای از هیاهوی فضای رسانه ای نیاز به کارشناسی بیشتری دارد.

یکی از این حواشی، بحث ناهمخوانی مسئولیت های یک وزیر با مسئولیت های زنان شوهردار است که اگر بپذیریم زنان شوهردار در امر مدیریت کلان دچار تعارض هایی با نقش خود در خانواده بوده و نیازمند مجوزهای خاصی از سوی همسر خود برای برخی فعالیت ها مانند خروج از کشور و حضور در مجامع بین المللی هستند، می توان به این نتیجه رسید که بین نقش زن در خانواده و نقش مدیریتی او در وزارتخانه تعارض وجود دارد. البته این مساله در مورد همه زنان صدق نمی کند و نمی توان گفت که از این نگاه هیچ زن شوهرداری نمی تواند وزیر شود؛ بلکه هستند زنانی که هیچ یک از موانع شرعی از جمله خانواده را برای انجام امور وزارت نداشته باشند و البته واقعیت این است که به هر حال ممکن است برخی از زنان چنین موانعی را داشته و از این جهت با نقش دوم خود به عنوان یک وزیر دچار تعارض باشند.

اما با عبور از حواشی، اگر زعامت زنان را منفی و غیر جائز بدانیم. به نظر من زعامت زنان شامل وزارت نمی شود؛ چراکه امروزه وزیر به معنای مجری قوانین جاری کشور است نه عامل دخل و تصرف در امور و در حقیقت یک وزیر همراه با یک مجموعه و دستگاهی عریض و طویل، مجموعه ای را بر اساس قاعده و قوانینی مشخص اداره می کند.

از سویی دیگر، چند سال پیش همین بحث درباره قضاوت زنان در کشور مطرح بود که آیا زنان می توانند قاضی شوند یا نه که در آن سالها موافقان و مخالفان زیادی درباره قاضی شدن زنان طرح بحث کردند. امروز ما قاضی زن داریم درحالی که هم نظر فقها رعایت شده و هم نیاز دستگاه قضایی به قاضی زن برطرف شده است.

مواردی هم در این امر لحاظ شد تا حاشیه ها و مضرات آن برطرف شود از جمله این که قاضی زن در همه شئون قضاوت دخالت نمی کند و یا این که نقل و انتقال قاضی زن به شهرهای دیگرکاملا تابع شوهر اوست. درحقیقت الگوی اشتغال زنان در امر قضاوت به گونه ای طراحی شد که تعارض با نقش او در خانواده نداشته باشد.

اما موضوع دیگر در این رابطه این است که دغدغه جامعه زنان، وزارت نیست. زنان جامعه امروز مشکلات و دغدغه های مهمتر و بیشتری مانند ازدواج دارند که از اهمیت بالاتری نسبت به وزارت برخوردارند و باید گفت وزیر شدن یک مطالبه جدی جامعه زنان نیست. ولی موضوعی که در بین زنان و دختران جوان موج می زند، مخالفت با تبعیض های نارواست که خواستار رفع این تبعیض ها هستند.

*فاطمه بداغی دارای دکترای حقوق خصوصی، مستشار قضایی در حوزه ریاست قوه قضایی و نماینده این قوه در شورای فرهنگی اجتماعی زنان

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *