جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

مستندسازان ایرانی رهسپار عراق شدند

يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب: 377952
مدیر مرکز مستند حقیقت از حضور دو گروه مستندساز ایرانی به عراق خبر داد و اینکه قرار است این مستندسازان با همکاری شبکه‌های تلویزیونی عراق مجموعه ای از مستندها را درباره مقاومت و دفاع مردم این سرزمین، تخریب مکان‌های مذهبی توسط گروه داعش و ... بسازند.
به گزارش جهان؛‌ مرتضی شعبانی در گفتگو‌ با مهر با اشاره به مستندسازانی که به تازگی از سوی مرکز مستند حقیقت به عراق رفته‌اند، گفت: اینها ۲ گروه مستندساز بودند یک گروه به سرپرستی محمد صدری و گروه دیگر به سرپرستی ماجد نیسی که به عراق رفتند و الان در بغداد ساکن شده‌اند.

وی با اشاره به موضوعاتی که قرار است بعنوان محور این مستندها درباره‌شان فیلم ساخته شود، اظهار کرد: از جمله محورهایی که قرار بود مستندسازان ما روی آن کار کنند آوارگان مسیحی هستند که به خاطر اقدامات داعش در شهرهایی مثل نجف و کربلا اسکان داده شدند و شیعیان این دو شهر به آنها پناه دادند.

نگاه متفاوت مستندسازان به موضوع جنگ

مدیر مرکز مستند حقیقت اضافه کرد: استقبال مردم از بحث دفاع و جهاد همه جانبه در کشور از دیگر محورهایی است که قرار است به آنها پرداخته شود. اینکه مردم برای دفاع ثبت نام می‌کنند و آموزش می‌بینند. همچنین تخریب اماکن تاریخی، مذهبی مثل کلیساها و مساجد توسط گروه داعش از دیگر موضوعاتی است که قرار است پیگیری شود و خوشبختانه چون آقای محمد صدری از فیلمبرداران گروه روایت فتح بوده است تجربه خوبی از حضور در چنین موقعیت‌هایی دارد.

این مستندساز درباره تجربه موقعیت جنگ برای مستندساز در مقایسه با دیگر موقعیت‌ها بیان کرد: نگاهی که در روایت فتح بود یک تفاوت ماهوی با دیگر مستندهایی که در این نوع ساخته می‌شود، داشت و آن نگاه انسانی روایت فتح بود که در آن ابزار و ادوات جنگی و مسایل میدان جنگ چندان ملاک نظر نبود. در این نگاه بیشتر روحیه آدم‌ها و انگیزه دفاع اهمیت دارد. مستندساز با این نگاه وارد لایه‌ای عمیق‌تر می‌شود و من امیدوارم با تجربیات خوبی که این مستندسازان از آن زمان دارند بتوانند آثاری با همان حال و هوا بسازند.

همکاری مشترک مستندسازان ایرانی و عراقی

شعبانی با اشاره به همکاری مشترک این گروه با مستندسازان عراقی خاطرنشان کرد: این مستندها با حمایت و پشتیبانی شبکه های تلویزیونی که در عراق وجود دارد، ساخته می‌شود و آنها بخشی از نیازمندی‌های مستندسازان ما را تامین می‌کنند. ساخت مستندها به صورت مشترک انجام می‌گیرد تا از مستندها در خود عراق هم استفاده شود و قرار است بعدا از شبکه‌های تلویزیونی عراق هم به پخش برسد.

مدیر مرکز مستند حقیقت با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم مستندهایی که درباره جهاد ساخته می‌شوند وجهه تبلیغاتی آنهاست، افزود: این مستندها قرار است مردم را به ادامه جهاد و دفاع مردمی که دارند ترغیب کند. و وظیفه مستندساز این است که حرکت دفاع را به کل جامعه تعمیم می‌دهد. به طور مثال هدف این است که مردم عراق آشنایی بیشتری با جنایات تکفیری‌ها پیدا کنند، تصور کنند که این گروه فقط با شیعه‌ مشکل دارد بلکه آنها هرکسی را که بر سر راه اینها بایستد نابود خواهند کرد.

اهمیت زبان در برقراری ارتباط و تولید مستندهای بین المللی

وی اضافه کرد: حدود چند روز پیش گروه تکفیری‌ها به یکی از مساجد اهل سنت در شمال بغداد وارد شدند و حدود ۸۰ نفر از آنها را کشتند. مستندسازان باید این جنایات را نشان دهند تا همه نسبت به آنها آگاهی کسب کنند. درواقع در هر گوشه از دنیا که اتفاقی رخ می‌دهد مستندساز باید مثل آیینه‌ای در برابر این حوادث قرار بگیرد و حقایق را به همان شکل نشان دهد.

شعبانی درباره گروه داعش و جنایت‌های آنها عنوان کرد: ریشه این گروه به القاعده و گروه‌های تروریستی بازمی‌گردد ولی اینها آنقدر جنایات زیادی در منطقه داشته‌اند که حتی القاعده هم آنها را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی در پایان سخنان خود درباره گروه مستندسازی که به عراق رفته است و همچنین اهمیت و نقش زبان در ساخت این مستندها بیان کرد: در هر موضوعی مولفه اول ارتباط است. اگر کسی بتواند در مساله مورد نظر ارتباط برقرار کند بی‌واسطه می تواند مفهوم خود را القا کند. خوشبختانه ماجد نیسی یکی از مستندسازانی که به عراق رفته است خودش یک عرب ایرانی است و از این لحاظ به زبان عربی تسلط دارد. بنابراین واسطه‌ای بین او و طرف مقابلش برای گفتگو وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *