شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۳
پایان اولتیماتوم به بانک‌ها /

لیست شرکت‌های بانکی به سیف رسید؟

جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 380967
همانطور که قبلاً بانک مرکزی اعلام کرده بود پایان هفته ای که گذشت آخرین مهلت بانکداران برای اعلام اسمی شرکت ها و بنگاه های خود به بانک مرکزی بود و هم اکنون باید فهرست این شرکت ها روی میز ولی الله سیف باشد.
لیست شرکت‌های بانکی به سیف رسید؟
به گزارش جهان، یکی از انتقادات وارده به نظام بانکی که سالهاست نقل اکثر محافل است موضوع بنگاه داری بانک هاست چراکه سال هاست کارشناسان اقتصادی بر ضرورت تفکیک فعالیت های بانک ها با شرکت ها و بنگاه های اقتصادی تاکید دارند و معتقدند بانکها باید به بانکداری و تامین منابع فعالان اقتصادی مشغول باشند نه اینکه مستقیماً به مسائل بنگاه های اقتصادی ورود کنند.

البته در این مدت بانک مرکزی هم تلاش کرده بانک ها را به سمت بانکداری سوق دهد و همواره در دوره های مدیریتی مختلف همواره بر ضرورت پرهیز از بنگاه داری بانک ها، تاکید داشته است.

ولی با توجه به این بعد از گذشت چند سال همچنان حجم انتقاداتی از این قبیل به سیستم بانکی بالاست و البته آمارها هم نشان می دهد که فعالیت‌های بنگاه داری و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم بانک ها در این مدت نه تنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته باردیگر پیکان انتقادات تند و تیز به سمت بانکداران نشانه رفته است.

بعد از آنکه انتقادات به بنگاه داری بانک های طی ماه های اخیر به اوج خود رسید و واکنش مسئولان مختلف نظام را به همراه داشت بانک مرکزی به صورت جدی وارد عمل شد تا فعالیت بانکداران را در این زمینه محدود کند.

به همین خاطر بود که بانک مرکزی برای بنگاه داری و شرکت داری بانک ها خط قرمز تعیین و اعلام کرد که حجم شرکت های بانک ها نباید بیش از ۴۰ درصد سرمایه آنها باشد. ناگفته نماند که بر اساس قانون عملیات بانکی بدون ربا و درچارچوب آیین نامه فصل سوم قانون مذکور ، بانک ها می توانند با استفاده از عقود مشارکت حقوقی و سرمایه گذاری مستقیم، به سرمایه گذاری در سهام شرکت های موجود یا ایجاد شرکت جدید اقدام نمایند.

همچنین این راهم باید دفاع از بانک ها متذکر شد که برخی از شرکت هایی که هم اکنون به نام تعدادی از بانک هاست شرکت های زیان دهی می باشند که از سوی دولت و شرکت های دولتی به جای طلب به بانک داده شده و بانک ها در این موارد مجبور به شرکت داری شده اند ولی این به معنای آن نیست که سایر شرکت های بانک ها نیز به آن ها تحمیل شده است.

بد نیست در اینجا اشاره ای داشته باشیم به بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی در سال ۸۷که در آنجا هم مقام ناظر پولی و بانکی به بانکداران دستور داده بود شرکت ها و دارایی های مازاد خود را بفروش برسانند؛ براساس بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی در سال ۸۷، بانک‌ها موظف شدند نسبت به فروش دارائی‌های ثابت و شرکت های وابسته و تابعه و سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۸۷ اقدام کنند.

اما اگر بخواهیم برگردیم به اتفاقات سال ۹۳ باید این را بگوییم که بخشنامه بانک مرکزی به بانک ها دارای این زمان بندی است که بانکداران طی سه سال سهم شرکت های خود را به میزان مورد قبول بانک مرکزی برسانند؛ بنابراین بانک مرکزی نخواسته و نمیخواهد که یک شبه این سهم از بیش از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد برسد.

اما بانک مرکزی به همین بخشنامه اکتفا نکرد و در اقدامی دیگر به بانکی ها الوتیماتوم داد که طی ۱۵ روز فهرست شرکت هایی که مستقیم و غیرمستقیم اداره می کنند را به این بانک تحویل دهند.

این خبر را برای اولین بار ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه سفر خود به لرستان اعلام و تاکید کرده بود: بر اساس بخشنامه ای که به بانک ها داده ایم بانکها باید ظرف سه سال به حد نصاب مورد قبول بانک مرکزی برسند به طوریکه بانکهای متخلف موظفند طی این مدت هرساله یک سوم مازاد بر سقف سرمایه گذاری انجام شده در بنگاهداری را به صورت سهام در بازار عرضه کنند تا سرمایه گذاری آنها در شرکت داری به کمتر از ۴۰ درصد برسد.

البته سیف در توضیح چرایی زمان بندی سه ساله اینطور می گوید که "دلیل اینکه مدت مورد نیاز را سه سال گذاشته ایم این است که ارائه حجم زیادی از سهام ممکن است مشکل در بازار سرمایه ایجاد کند".

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه بانک ها باید ظرف ۱۵ روز آینده یک لیست از همه بنگاه هایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مالکیت آن ها هستند را ارائه دهند، گفت: همچنین برنامه آن ها برای امسال و سال آینده را نیز باید ارائه دهند.

ابتدای هفته گذشته بود که حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد مهلت ۱۵ روزه بانک ها برای ارائه فهرست بنگاه هایشان به بانک مرکزی پایان هفته تمام می شود.

بنابراین با احتساب زمان بندی اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای اعلام اسامی شرکت های بانک ها می توان احتمال داد که هم اکنون فهرست تعدادی از بانک ها روی میز ولی الله سیف است و تعدادی هم در راه میرداماد!
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هر کار مند بانکی به ازای خرید یک واحد مسکونی 50 میلیون وام 4 در صد بهره می گیرد !!!کدام حاضرند ول کنند !!!
Iran, Islamic Republic of
50 میلیون؟
کجای کاری عزیز؟ یکی از فامیلهای ما دو ساله کارش رو تو بانک شروع کرده و همین ماه برای خرید واحد مسکونی، 120 میلیون وام گرفت.
این هم میره پیش لیست 311 نفره احمدی‌نژاد که اول گفتن اینا اکثرشون بدهکارن و کمشون مفسد! بعد هم گفتن کدوم لیست؟ بعد عم اوتوتو!!!