پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

آمریکا و روسیه دارنده ۹۰‌٪ سلاح‌های‌اتمی

دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب: 419766
وزرای خارجه و انرژی آمریکا در یادداشتی در نشریه فارن‌پالیسی نوشته‌اند آمریکا و روسیه دارنده نود درصد سلاح‌های اتمی دنیا هستند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «جان کری» و «ارنست مونیز»، وزرای خارجه و انرژی آمریکا در یادداشتی در نشریه فارن‌پالیسی نوشته‌اند آمریکا و روسیه دارنده نود درصد سلاح‌های هسته‌ای دنیا هستند، اما در عین حال هدف مذاکرات هسته‌ای را پایبند کردن ایران به تعهداتش در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) دانسته‌اند.

این دو مقام آمریکایی در ابتدای این یادداشت با عنوان «چگونه اطمینان حاصل کنیم ایران اشاعه‌دهنده سلاح‌های هسته‌ای نخواهد بود» به تفاهم هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در ماه گذشته اشاره کرده و آن را «چارچوبی تاریخی برای رسیدن به توافق جامع با ایران» خوانده‌اند.

«کری» و «مونیز» در ادامه با بیان اینکه موضوعات مهم هنوز در ماه‌های آتی باید حل و فصل شوند، تصریح کرده‌اند: «تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، بر سر چیزی توافق نشده است.»

این دو وزیر آمریکایی علاوه بر این می‌نویسند راه حل‌های اعلام شده در بیانیه لوزان بر تعهد جامعه بین‌المللی برای متوقف کردن گسترش سلاح‌های هسته‌ای تأکید می‌کنند.

«کری» و «مونیز» در ادامه این یادداشت هدف رایزنی‌های هسته‌ای را «جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای و بازگرداندن ایران به تبعیت از تعهداتش در پیمان ان‌پی‌تی» دانسته‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح‌های هسته‌ای چند روز پیش از عدم پایبندی کشورهای برخوردار از سلاح‌های هسته‌ای به تعهدات خود ذیل پیمان «ان‌پی‌تی» انتقاد کرده و آن را مانع تحقق جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای دانسته بود.

پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی که در سال ۱۹۶۸ به امضا رسید، در حکم معامله‌ای بزرگ بین پنج قدرت برخوردار از سلاح‌های هسته‌ای ـ انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا ـ و کشورهای غیربرخوردار (بدون سلاح‌های اتمی) نگریسته می‌شود. کشورهای غیربرخوردار به موجب این پیمان‌نامه متعهد شده‌اند در ازای دست کشیدن از پیگیری سلاح‌های اتمی از مزیت زیستن در جهانی عاری از سلاح‌های اتمی برخوردار شوند.

۴۵ سال بعد از اجرایی شدن «ان‌پی‌تی»، کشورهای غیرهسته‌ای با مشاهده ناتوانی در زمینه تحقق جهان عاری از سلاح‌های اتمی روز به روز ناامیدتر می‌شوند.

وزیران خارجه و انرژی آمریکا علی‌رغم این مدعی شده‌اند پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی طی ۴۵ سال گذشته به ایمن نگاه داشتن دنیا کمک کرده است.

آنها این پیمان را بازکننده دریچه‌ای برای «کاستن از ذخایر سلاح‌های هسته‌ای دنیا و کاهش تهدید جنگ هسته‌ای» دانسته و ادعا کرده‌اند آمریکا از زمان امضای این پیمان در سال ۱۹۶۸، هشتاد و پنج درصد از زرادخانه هسته‌ای خود را کاهش داده‌اند.

کری و مونیز با وجود این می‌نویسند: «ما هنوز کار زیادی برای انجام داریم و این را می‌دانیم. روسیه و آمریکا هنوز دارنده بیش از ۹۰ درصد سلاح‌های اتمی دنیا هستند. تلاشهای ما همراه با روسیه از زمان پیمان نیواستارت در سال ۲۰۱۰ هر دو کشور را در مسیر کاستن از زرادخانه هسته‌ای خود به کمترین میزان طی ۶۰ سال گذشته قرار داده است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *