جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

سهراب سپهری گرانترین هنرمند ایران

يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۰
کد مطلب: 425264
شب گذشته چهارمین حراج تهران در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. در این حراجی تعداد ۱۲۶ اثر با قیمت ۲۱ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان به فروش رسید.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، فروش ٢١ میلیارد و ٤٠ میلیون تومانى ١٢٥ اثر هنرى و خلق رکورد فروش دو میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومانى براى یک اثر هنرى روزی به یادماندنی برای هنر ایران را رقم زد.

چهارمین حراج تهران عصر جمعه هشتم خرداد٩٤ خورشیدى در هتل پارسیان أزادى برگزار شد.

در حضور ٨٠٠ خریدار و هنر دوست، هنر ایران حائز رکوردهاى بین المللى فروش شد: بار دیگر نقاشى از سرى تنه درختان سهراب سپهرى با رقم قابل توجه دو میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان گرانقیمت‌ترین اثر هنرى به فروش رسیده در داخل کشور در سراسر تاریخ هنر کشورمان شد.

با دستیابى به مجموع فروش ٢١ میلیاردى ( بیش از ٦ میلیون دلار در یک شب) هنر ایران همه رکوردهاى مجموع فروش خود در اقصى نقاط دنیا را شکست و در یک ابتکار تازه با ارائه ١٢ اثر هنرى کلاسیک و سنتى بخش مغفول مانده از تاریخ هنرمان را به بازار رسمى هنر پیشنهاد داد.

علیرضا سمیع‌آذر پس از برگزاری این حراج در نشست خبری اظهار داشت: رقم ۲۱ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان رقم چشمگیری است که نسبت به سال گذشته در مجموع آثار به قیمت ۱۳.۵ میلیارد به فروش رسید، افزایش داشته است. در این دوره بالغ بر ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتیم که کلیه آثار مثل دوره‌های گذشته به فروش رسید. تنها تعداد ۳ اثر به فروش نرسید که در حین حراجی پیشنهاد شد و این ۳ اثر نیز به فروش رسید.

وی افزود: برای اولین بار آثار هنرمندان پیشگام در نوگرایی عرضه شد که ۱۲ اثر کلاسیک متعلق به چهره‌هایی بودند که تصویر به مفهوم امروزی‌اش را وارد نقاشی‌ها کردند که شاخص‌ترین اثر در این حوزه کار کمال‌الملک بود.

سمیع‌آذر ادامه داد: این مجموعه ۱۲۶ اثر را دربر می‌گرفت که شامل جریان‌ها و گرایش‌های متنوع هنر ایران می‌شد که کف قیمت‌ها زیر ۱۰ میلیون بود و تا قیمت‌های بالاتر نیز آثار عرضه شدند، مثل ۳ دوره گذشته سهراب سپهری که به چهره ملی در عرصه ادب و هنر تبدیل شده، رکورد فروش را در اختیار گرفت و یک اثر از مجموعه درختان او به قیمت ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

سمیع‌آذر در خصوص ارائه مجدد آثاری که در دوره‌های قبل به فروش رفته بوده است، گفت: کارهایی که در ۳ حراج قبلی به فروش رسیده‌اند در این حراجی به معرض فروش قرار نگرفتند، معمولاً برای انجام این کار و عرضه مجدد آثار به فروش رفته دوره‌های گذشته نیازمند ۶-۵ سال فاصله زمانی هستیم، اما ما این موضوع را می‌پذیریم و حتی برای آثاری که در حراجی‌های گذشته به فروش رفته اولویت قائل هستیم.

وی ضمن اشاره به فروش آثار کلاسیک در این حراجی گفت: علاقه ما این است که آثار سنتی که از آن به عنوان هنر کلاسیک ایران می‌‌شناسیم به طور مستقل حراجی برگزار کنیم، اما انجام این کار نیاز به زمینه‌سازی‌های گوناگون دارد. متأسفانه درحال حاضر ما یک گالری هم در تهران نداریم که آثار را با این موضوع ارائه کنند و تمام خریدوفروش‌ها به طور خصوصی انجام می‌شود و به طور کلی مارکت نقاشی کلاسیک ایران، مارکتی پنهانی است.

سمیع‌آذر تصریح کرد: ما با ارائه آثار سنتی و کلاسیک تصمیم داریم خریداران آثار مدرن را به سمت خرید آثار سنتی و آکادمیک نیز بکشانیم. آثار کلاسیکی که در حراج چهارم تهران عرضه شد، مجوز از سازمان میراث فرهنگی دارند و اصالت آنها تأیید شده است، اما این آثار تنها قابلیت خریدوفروش در ایران را دارند و اگر بخواهند در خارج از کشور به فروش برسند نیازمند مجوز دیگری است. ما می‌توانیم کمک کنیم که این کار نیز انجام شود. کسی با سفر آزاد و قانونمند آثار هنری مشکلی ندارد. با این وجود آثار بیش از ۱۰۰ سال از قدمت‌شان گذشته باشد نیازمند اخذ مجوز است.

رضا کیانیان که کار اجرای چهارمین حراج تهران را برعهده داشت، در پاسخ به این سؤال که «چرا اثری را در حراج تهران ارائه نکرده است»‌، گفت:‌ پیش از این حراجی قصد داشتم که نمایشگاهی مستقل برگزار کنم که به دلیل مشغله‌هایم در سینما این کار میسر نشد و مهرماه نمایشگاه آثارم برگزار خواهد شد. به همین خاطر ترجیح دادم که اول آثارم در نمایشگاه عرضه شود و درصورت صلاحدید به حراجی تهران نیز راه یابند.

وی درخصوص حراج چهارم تهران نیز گفت:‌ همه چیز این حراج امیدبخش است و همه چیز آن باعث دلگرمی است. پول‌هایی که پیش از این برای خرید آثار هنری در کشورهای منطقه خرج می‌شد، حال در کشور خودمان می‌ماند. با برگزاری حراج تهران دیگر هنرمند ما نمی‌رود تا با سختی و مشقت فراوان کارش را در حراج‌های خارج از ایران ارائه دهد و عزتش حفظ می‌شود.

این بازیگر سینما ادامه داد: یک عده‌ای هم که سرمایه‌دار هستند و نمی‌خواهند سوار بر تورم بشوند، می‌آیند و روی آثار هنری سرمایه‌گذاری می‌کنند. این که امید در هنرمندان آثار تجسمی به وجود آمده است خیلی خوب است. طی سال گذشته تعداد گالری‌های تهران افزایش چشمگیری پیدا کرده که این به خاطر حراج تهران است. از هر طرفی که به این موضوع نگاه می‌کنیم می‌بینیم که برگزاری حراج تهران اتفاقی مثبت است.

وی در خصوص ارزیابی‌اش رقم کلی فروش آثار نیز گفت: خود من فکر می‌کردم عدد این فروش بیشتر بشود. ما شاهد بودیم که تمام سرمایه‌های سرگردان کم‌کم به سمت هنرهای تجسمی گرایش پیدا می‌کند و با توجه به این موضوع فکر می‌کردم رقم کلی فروش آثار از رقم ۲۱ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان بیشتر شود.

آثار ۱۰۹ هنرمند در این حراج عرضه شد که این آثار شامل ۸۴ نقاشی، ۱۳ مجسمه، ۶ عکس و ۲۳ اثر کالیگرافی می‌شد. کمینه فروش ۱۱ میلیارد تومان و پیشینه فروش نیز ۱۵ میلیارد تومان برآورد شده بود. با این وجود ما به رقم ۲۱ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان دست یافتیم و حراج تهران حدود ۹۰ درصد افزایش فروش داشته است.

دو اثر میلیاردى سپهرى و ٥٣ اثر بالاى یکصد میلیونى

در این شب حراج کاملا ایرانى دو تابلوى نقاشى از سهراب سپهرى دو رکورد نخست را با عبور از میلیارد از آن خود کرد؛ رکورد دوم او یک نقاشى دیگر و کوچک تر از سرى تنه درختان، یک میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان چکش خورد؛ اما رکورد سوم همه را غافلگیر کرد: یک اثر زیبا از منوچهر یکتایى ٩٥٠ میلیون تومان فروخته شد؛ نقاشى از طبیعت بى جان بهمن محصص با فروش ٧٢٠ میلیون تومان جایگاه چهارم و نقاشى انتزاعى از سهراب سپهرى با فروش ٧٠٠ میلیون تومان حائز جایگاه پنجم شد.

در چهارمین حراج تهران تابلوى دو قطعه اى آیدین آغداشلو ٥٥٠ میلیون، یک چهره قاجارى از کمال الملک ٥٠٠ میلیون تومان، مجسمه یادمان شماره ١ براى کلمه هیچ ٥٠٠ میلیون تومان، آثارى از حسین زنده رودى و نیز على اکبر صادقى هر یک ٤٥٠ میلیون تومان، نقاشى هایى از کوروش شیشه گران و رضا درخشانى هر یک ٣٦٠ میلیون تومان، اثر عشاق تناولى و نقاشى کوزه فرهاد مشیرى ٣٥٠ میلیون تومان و تابلوى زیباى «الله» سیدمحمد احصایى ٣٤٠ میلیون تومان، نقاشى انتزاعى از فریده لاشایى و نیز مسعود عربشاهى هر یک ٣٢٠ میلیون تومان، سه اثر از احصایى،ابوالقاسم سعیدى و درخشانى هر یک ٣٠٠ میلیون تومان چکش خوردند.

در این شب پنج اثر بالاى ٢٠٠ میلیون تومان فروخته شدند: یک اثر کلاسیک از «حسن زرین قلم»که ثابت مى کند بیش از یک قرن پیش نقاشى خط خلق مى کرد ٢٦٠ میلیون ، نقاشى از بهجت صدر ٢٦٠،اثرى دیگر از شیشه گران ٢٤٠ میلیون، یک هیچ کوچک ایستاده تناولى ٢٢٠ میلیون و عربشاهى ٢٢٠ میلیون تومان فروخته شدند.

٢٨ اثر در چهارمین دور این حراجى بالاى ١٠٠ میلیون تومان به فروش رسیدند: نقاشى ناصر عصار ١٩٠ میلیون، چهار اثر منصور قندریز ، رضا مافى ، نصرالله افجه اى و ژازه تباتبایى هر یک ١٨٠ میلیون، دو اثر بهمن محصص و منوچهر یکتایى هر یک ١٧٠ میلیون، چهار اثر میرزاعبدالمطلب(نقاش باشى) ، مهدى ویشکایى، هوشنگ پزشک نیا و نصرالله افجه اى هر یک ١٦٠ میلیون، چهار اثر مارکو گریگوریان، ژازه تباتبایى، قاسم حاجى زاده و شهریار احمدى هر یک ١٥٠ میلیون، ناصر عصار ١٤٥ میلیون، سه تابلو از حسین کاظمى،صداقت جبارى و سیراک ملکونیان هر یک ١٤٠ میلیون، چهار اثر سونیا بالاسانیان، هوشنگ پزشک نیا، مهدى ویشکایى و پروانه اعتمادى هر یک ١٢٠ میلیون، سه اثر مرتضى ممیز، محسن وزیرى مقدم و لیلى متین دفترى هر یک ١١٠ میلیون تومان و سه اثر پرویز کلانترى، غلامحسین نامى و محسن سهیلى هر یک ١٠٠ میلیون تومان چکش خوردند.

٢٦ اثر بالاى ٥٠ میلیون تومان چکش خوردند: هانیبال الخاص ٩٥، رضا مافى ٩٠، چهار اثر عباس کیارستمى ، نیکزاد نجومى، جعفر روحبخش و بسم الله جلیل رسولى هر یک ٨٥ میلیون، جواد حمیدى هر یک ٨٠، سه اثر بهمن دادخواه، محمود جوادى پور و حامد صدرارحامى هر یک ٧٥ ، چهار اثر افشین پیرهاشمى ، نصرت الله مسلمیان، اسماعیل آشتیانى و جعفر پتگر هر یک ٦٥، چهار اثر على محمد حیدریان، بیتا وکیلى، ایرج کریم خان زند و محمود سبزى هریک ٦٠، پنج اثر منصوره حسینى، عباس کیارستمى، على رخساز، تاها بهبهانى و پویا آریان پور هریک ٥٥ ، سه اثر على شیرازى ، مهرداد صدرى و مهرداد محب على هر یک ٥٠ میلیون تومان.

و آثار زیر ٥٠ میلیون تومان عبارت بودند از : پنج اثر ابوالحسن صدیقى، صادق تیرافکن، گلناز فتحى، فرشید مثقالى، عبدالرضا دریابیگى هر یک ٤٦ ، مهرداد شوقى ٤٤، سه اثر منوچهر نیازى ،شهلا حبیبى و محمد بزرگى هر یک ٤٢، چهار اثر حسین محجوبى،کیخسرو خروش، خسرو حسن زاده و محمود زنده رودى هر یک ٤٠ میلیون، چهار اثر کامبیز صبرى،علیرضا آستانه، سیامک عزمى و عین الدین صادق زاده هر یک ٣٨، سیاوش کسرایى ٣٦، مونا پاد ٣٤، دو اثر على فرامرزى و داریوش قره زاد هر یک ٣٢، دو اثر مصطفى دشتى و کامبیز درم بخش هر یک ٣٠، فریدون امیدى ٢٨، سه اثر محمد طباطبایى، جمال بخش پور و علیرضا کرمى هر یک ٢٦، فرناز ربیعى جاه ٢٤، دو اثر هادى جمالى و جهانگیر شهدادى هر یک ٢٢ میلیون، سه اثر لیلا ویسمه، حمید پازوکى، آنه محمد تاتارى هر یک ٢٠ میلیون ، سه اثر احمد محمد پور، آزاده اخلاقى، گوهر دشتى ١٨ میلیون، دو اثر هادى روشن ضمیر و میترا کاویان هر یک ١٥ میلیون، دو اثر مرتضى گودرزى و احمد آریامنش ١٢ میلیون، دو اثر على ندایى و حسین صدرى ١١ میلیون و سه اثر معصومه مظفرى ، ابراهیم صاحب اختیارى، محمد فرنود ١٠ میلیون تومان.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *