جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نامه‌ به‌ لاریجانی‌ درباره‌ سوء‌مدیریت‌ در انتقال‌ خون

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 396762
جمعی از پزشکان و کارکنان سازمان انتقال خون با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی، نسبت به سوء مدیریت در این سازمان هشدار دادند.
به گزارش جهان، نامه هشدار آمیز جمعی از پزشکان و کارکنان سازمان انتقال خون درباره عملکرد این سازمان به لاریجانی چندی پیش به دفتر او ارسال شده است. همچنین ۱۲ نماینده مجلس در ادامه این درخواست و با استناد به ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس خواستار طرح سئوال از وزیر بهداشت درباره عملکرد سازمان انتقال خون شدند.

امضاکنندگان این نامه نسبت به زمزمه تعرفه‌گذاری فرآورده‌های خونی نگران هستند و آن را ناشی از سوء مدیریت در این سازمان می‌دانند. متن کامل نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

احتراما همانگونه که مستحضرید تلاش‌های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در یک‌ساله گذشته با حمایت‌های بی‌نظیر مجلس شورای اسلامی با تامین اعتبارات لازم برای ایجاد تحول در نظام سلامت به بار نشست و رضایت مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران را به دنبال داشت که جای تقدیر از کلیه دست اندرکاران نظام سلامت را دارد.

لیکن متاسفانه طی یک‌ساله گذشته عملکرد سازمان انتقال خون ایران به عنوان یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت مذکور به دلیل سوء مدیریت و عدم تدبیر لازم توسط مسئولین این سازمان اثر معکوس در نظام سلامت کشور به جای گذاشته است. به نحوی که علی‌رغم تامین بودجه‌های لازم این سازمان و کمک بی‌سابقه بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریالی وزیر محترم بهداشت برای پیشبرد اهداف این سازمان رکود نسبی را به دنبال داشته به نحوی که عمده فرایندها و برنامه‌های اجرا شده قبلی نیز یا دچار رکود شده و یا اینکه بطور کامل تعطیل شده‌اند که از جمله این موارد می‌توان به کاهش میزان خونگیری در شش ماهه ابتدای سال ۱۳۹۳، نارضایتی گسترده کارکنان و پزشکان این سازمان در سطح کشور، کنار گذاشته شدن تست‌های ملکولی روز نمونه‌های خونی کاهش کیفیت محصولات خریداری شده برای تست‌های خونی که حساسیت بالایی در جامعه را به دنبال خواهد داشت، وجود مشکلات متعدد در پلاسمافرز و پلاکت فرز کشور کاهش قابل توجه ارسال پلاسما برای تامین داروهای مورد نیاز مشتق از پلاسما عدم وجود ذخایر مکفی کیت و کیسه خون در کشور و موارد متعدد دیگر که همگی نشات گرفته از سوءتدبیروعدم مدیریت صحیح براین مجموعه حیاتی نظام سلامت کشور است را اشاره کرد.

جالب اینکه مسئولین ذی‌ربط اخیرا به بهانه عدم وجود بودجه کافی زمزمه تعرفه‌گذاری خون و فرآورده‌های خونی را نیز سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده که قطع به یقین اجرای چنین روندی علاوه بر افزایش قابل توجه هزینه‌های نظام سلامت و مغایرت واضح با اساسنامه این سازمان که مصوبه ۲/۳/۱۳۶۳ مجلس شورای اسلامی است و دلالت بر رایگان بودن خون برای بیماران دارد، باعث عدم همراهی اهداکنندگان خون در سراسرکشور و بی‌انگیزه نمودن آنان در امر مهم و ارزشمند اهدای خون نیز خواهد شد که لطمات جبران‌ناپذیری را براین سازمان و فرهنگ اهدای خون وارد خواهد کرد.

لذا تقاضا دارد به استناد ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس دستور فرمایید ضمن بررسی عملکرد این سازمان توسط کمیسیون تخصصی مربوطه نسبت به رفع مشکلات ایجاد شده و پیگیری از عوارض بعدی و بازنگری در سیستم مدیریتی این سازمان توسط وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی اقدام گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *