شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲

یارانه ها و بازهم یک سؤال بی پاسخ

دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 356063
وقتی دولت با این قاطعیّت! افرادِ پردرآمدِ مشمولِ حذف از دریافت یارانه را شناسایی نموده است ، وارد آوردن این همه فشار روانی به جامعه برای انصراف از دریافت یارانه و به قولی راه رفتن روی اعصاب و روان جامعه چه توجیهی می تواند داشته باشد؟
به گزارش جهان، وبلاگ "آی شلوغ" نوشت:
وزیر محترم اقتصاد و دارایی روز سه شنبه 23 فروردین در مجلس شورای اسلامی خبر از شناسایی دقیقِ 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه و دارایی آنها داده که قبل از شروع ثبت نام جدید انجام گرفته است و اعلام نمود در صورت نیاز حذف افراد شناسایی شده با درآمدهای بالا با کمترین تنش صورت می‌گیرد. 
 
 عبارت "حذف افراد از دریافتِ یارانه با کمترین تنش در صورت نیاز" که در سخنان سایر دولتی ها نیز شنیده شده است ، به این معناست که اگر در اثر تبلیغات پرحجم ، گسترده و بی سابقه برای عدم دریافت یارانه افراد قابل توجهی به صورت داوطلبانه قید دریافت این کمک دولتی را بزنند ، دیگر دولت نیازی به حذف قَهری آن ده میلیون نفر پردرآمد از لیست دریافت یارانه ندارد و نتیجاً موجبات دل آزردگی این افراد متموّل فراهم نخواهد شد .   
 
ولی سوال ساده اما مهمّی که به ذهن می رسد اینکه  وقتی دولت با این قاطعیّت! افرادِ پردرآمدِ مشمولِ حذف از دریافت یارانه را شناسایی نموده است ، وارد آوردن این همه فشار روانی به جامعه برای انصراف از دریافت یارانه و به قولی راه رفتن روی اعصاب و روان جامعه چه توجیهی می تواند داشته باشد؟
 
 یافتن پاسخِ این پرسش ، زمانی پیچیده تر می شود که کمی اندیشه کنیم اگر گروهی از اقشار متوسط و حتی فقیر جامعه به احترام درخواست های مکرّر رییس جمهور و سایر دولت مردان و به مدد تبلیغات سنگین ده‌ها شبکه رادیویی و تلویزیونی از دریافت یارانه انصراف بدهند ، و برعکس اکثریّت آن ده میلیون نفر شناسایی شدۀ پردرآمد ، بر دریافت یارانه مصمّم باشند – که چنین نیز به نظر می رسد - آیا این امر به عدالت نزدیکتر است؟ 
 
و باز قابل تأمّل است که مؤمنین و متدیّنین جامعه با ارایه دقیق و کامل دارایی های خود و نیز با ارج نهادن به نظرات ارشادی برخی از مراجع محترم تقلید ، خود را از دریافت حقّ خود محروم خواهند نمود  و در عوض گروهی از دهک های بالای درآمدی جامعه که ای بسا دولت را نیز قبول ندارند و حتی در انتخابات هم شرکت نکرده اند ، همچنان از موهبت هایِ بی تنش دولت تدبیر و امید برخوردار خواهند گشت ،
 
 و این تدبیرِ دولت تدبیر و امید برای "حذف افراد از دریافت یارانه با کمترین تنش" تدبیرِ توزیعِ سبدِ کالا را به ذهن متبادر می نماید آنجا که افرادی در صف اول لیست دولت برای دریافت سبد کالا قرار گرفتند که در صورت حذفشان احتمال ایجاد تنش - حتی اندک - علیه دولت داده می شد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *