سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۱

چرا "ناصر خسرو" جمع نمی‌شود؟

سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 383162
مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت علت ایجاد بازارهای غیررسمی دارو نظیر «ناصرخسرو» و همچنین برنامه‌های سازمان غذا و دارو جهت جمع‌آوری آن را تشریح کرد.
به گزارش جهان، دکتر مهدی پیرصالحی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: در این مورد باید چند نکته را در نظر گرفت؛ ابتدا اینکه مردم چرا به ناصرخسرو مراجعه می‌کنند؟ البته چند نوع مراجعه داریم؛ گاهی مراجعه برای تهیه داروهای غیرمجاز نظیر داروهای اعتیادآور است که قطعا در چرخه دارویی قانونی قابل تهیه نیست و به همین دلیل از بازارهایی مانند ناصرخسرو تهیه می‌شوند. همچنین برخی مراجعات جهت برخی داروهای ممنوع مانند داروهای سقط جنین است که در سیستم‌ دارویی قانونی باید بنا بر شرایط خاصی تجویز و استفاده شود و از آنجایی که نمی‌توان به راحتی این داروها را تهیه کرد، متقاضیان در بازارهایی مانند ناصرخسرو آن را دنبال می‌کنند.

پیرصالحی افزود: بنابراین یک قسمت تهیه داروهای غیرمجاز از بازارهایی مانند ناصرخسرو صورت می‌گیرد. نکته دیگر آن است که در زمان‌ کمبود‌های دارویی که مردم نمی‌توانند داروی مورد نیاز خود را از مراجع رسمی تهیه کنند به مراجع غیررسمی نظیر ناصرخسرو مراجعه می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جمع کردن بازار ناصرخسرو را شدنی می‌دانید یا خیر؟ گفت: در گذشته جهت جمع کردن فیزیکی بازار ناصرخسرو اقداماتی انجام شده است. این امر مجددا در برنامه است که با نیروی انتظامی انجام شود و برخوردهای لازم صورت می‌گیرد. اما این برخوردهای فیزیکی کمکی به بحث دارویی کشور نمی‌کند؛ چرا که اگر مجددا کمبود دارویی ایجاد شود، این بازار غیررسمی دارو از خیابان ناصرخسرو به یک خیابان دیگر منتقل می‌شود.

پیرصالحی ادامه داد: مردم برای تهیه داروی مورد نیازشان به جاهایی که می‌توانند دارو را تهیه کنند، مراجعه می‌کنند. بنابراین برنامه‌ریزی ما باید به صورتی باشد که کمبود دارویی ایجاد نشود و مردم بتوانند داروی مورد نیاز خود را در سیستم رسمی تهیه کنند. مردم نیز تمایل دارند داروی خود را از سیستم رسمی و در داروخانه که تحت نظارت است و از کیفیت آن اطمینان دارند، دریافت کنند.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت تاکید کرد: در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم که کمبودی ایجاد نشود و به دنبال آن مردم هم به بازار غیررسمی دارو نظیر ناصرخسرو مراجعه نکنند.

وی در عین حال افزود: اما در بحث قاچاق دارو باید گفت که این پدیده هم مانند فروش مواد مخدر بحثی غیرقانونی است. ما پیگیر آن هستیم، نیروی انتظامی و قوه قضاییه هم پیگیر هستند و باید با یکدیگر همکاری کرده و جلوی این موضوع را بگیریم. اما آنچه که مسلم است عرضه دارو خارج از شبکه رسمی کاملا غیرقانونی است و برخورد با آن نیازمند سیستم‌های خاص اطلاعاتی، امنیتی و هماهنگی آنهاست.

پیرصالحی ابراز امیدواری کرد که در مبحث داروهایی مورد نیاز مردم کمبودی ایجاد نشود و گفت: در حال حاضر کمبود دارویی که قادر به برطرف کردن آن نباشیم، نداریم؛ به این معنی که در یک مقطع چند روزه ممکن است یک دارو کم شود، اما این کمبود به سرعت برطرف می‌شود، چراکه شرکت‌های دارویی وارد کننده به سرعت وارد عمل می‌شوند. در مجموع خوشبختانه اکنون کمبود حادی که بیماران نتوانند دارو را تهیه کنند، نداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تارینه
به غیر از ناصر خسرو ؛میدان امام (توپخانه) هم یکی دیگر از بازارهای غیر رسمی دارو است.