جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

۳دستاورد بهینه‌سازی‌شده نداجاعملیاتی شد

سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب: 458862
سه دستاورد بهینه‌سازی شده نیروی دریایی ارتش صبح امروز عملیاتی شد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سه دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز طی مراسمی و با حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از مسئولان استانی هرمزگان در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش عملیاتی شد.

ناو جمهوری اسلامی ایران تنب، بالگرد ضدزیردریایی مدل SH-۳ و هواپیمای ترابری فوکر مدل F-۲۷ دستاوردهایی بودند که بعد از تعمیرات اساسی و بهینه‌سازی به ناوگان نیروی دریایی ارتش الحاق شدند.

* ویژگی‌های ناو جمهوری اسلامی ایران تنب

ناو تنب شناوری پشتیبانی رزمی است که از قابلیت پیاده کردن نیرو، حمل بالگرد، تانک و نفربر برخوردار است. این شناور ۳ هزار تنی در سال ۱۳۶۴ به نیروی دریایی ملحق شد. فرآیند تعمیرات اساسی و بهینه‌سازی و سازمانه‌های شناور موصوف، در خردادماه سال ۹۱ آغاز و اینک پس از ۳۲ ماه با صرف دو میلیون و ۴۲۵ هزار نفر ساعت کار مفید به ناوگان جنوب نداجا الحاق شده است.

در روند تعمیرات این شناور ۱۳ هزار و ۷۵۰ قطعه حساس و مهم بومی‌سازی، ۷۸۰۰ قطعه معیوب تعویض، ۲۳۲ سامانه تعمیرات اساسی، ۸۵۴۱ متر کابل‌های الکتریکی و الکترونیکی، و ۳۷۵۰ متر خطوط لوله‌کشی در سایزهای مختلف تعویض و بیش از ۹۶ سامانه بهینه‌سازی شده است

تعویض بیش از ۵۱ تن سازه فولادی در بخش‌های بدنه فلزی، مخازن سوخت و اماکن داخلی شناور، باز و بست و تعمیر بیش از ۲۳۴ عدد انواع والوهای کنترلی سیستم‌های مختلف، باسازی اماکن داخلی و نصب و تجهیزات جدید شناور نظیر آب شیرین‌کن ۱۵ متر مکعبی، پمپرسوز هوای برقی و دیزلی و سیستم‌های تهویه محلی شناور انجام شده است.

طراحی، نصب و راه‌اندازی سامانه کنترل و ماینتورینگ جدید و پیشرفته جهت موتورهای اصلی، ژنراتورها، گریبکس و سیستم زاویه پروانه شناور بازسازی و عملیاتی کردن سیستم‌های هیدرولیک و دربهای سینه تعمیرات اساسی دو دستگاه دیزل ژنراتور ۳۱۰ کیلوواتی، افزایش ظرفیت یخچال‌های اصلی از ۷ تن به ۱۹ تن و افزایش ذخیره آب شیرین شناور از ۱۶۰ تن به ۵۴۰ تن بخشی از پیچیده‌ترین و مهمترین عملیات فنی و مهندسی در راستای پروژه عملیاتی‌سازی تنب بوده است.

* ویژگی‌های بالگرد ضد زیردریایی مدل SH-۳

ماموریت اصلی بالگرد SH-۳ انجام عملیات ضدزیردریایی است. توانایی حمل موشک و اژدر را داراست و معروف به سلطان دریاست و دارای قابلیت نقل و انتقال نفرات، مراقبت از خطوط دریایی ریزش و پرش چترباز و غواص، آمبولانس هوایی، گارد ساحلی، امداد و نجات و شناسایی زیردریایی است.

این بالگرد در سال ۵۱ به بالگرد نداجا الحاق و پس از ۵ مرحله تعمیرات اساسی در سال ۷۶ به علت سررسید تعمیرات اساسی زمین‌گیر شد. در اسفندماه سال ۹۰ تحت تعمیرات اساسی در شرکت پنها قرار گرفت و پس از ۳۷ ماه دوره تعمیرات و ۳۶ روز تست‌های زمینی و پروازی و صرف ۱۱۰ هزار نفر ساعت کار مفید به ناوگان بالگرد نزاجا ملحق شد. سیستم‌های رادیویی این بالگرد ارتقا و بهینه‌سازی شده است.

* ویژگی‌های هواپیمای ترابری فوکر F-۲۷

ماموریت اصلی هواپیمای F-۲۷ انجام عملیات ترابری است. هواپیمای F-۲۷ ملقب به دوستی دارای قابلیت‌های نقل و انتقال نفرات، گشت دریایی، ریزش چترباز، آمبولانس هوایی، گارد ساحلی، امداد و نجات و حمل بار و تجهیزات است. این هواپیما در سال ۵۱ به ناوگان بال‌ثابت نداجا الحاق و پس از ۵ مرحله تعمیرات اساسی در سال ۷۶ به علت اتمام ساعت پرواز در شرکت هواپیمای آسمان زمین‌گر شد.

در تیرماه سال ۹۱ تحت تعمیرات اساسی در شرکت صنایع سها قرار گرفت و پس از ۳۶ ماه دوره تعمیرات و ۶۰ روز تست‌های زمینی و پرواز با صرف ۷۵ هزار نفر ساعت کار مفید به ناوگان بال ثابت نداجا ملحق شد. در روند تعمیرات این هواپیما می‌توان به تعمیرات اساسی و بهینه‌سازی سامانه رانش و ملخ، ارابه‌های فرود، تعمیر و بازسازی کامل بدنه و عملیاتی کردن سیستم‌های هیدرولیک و دستگاه‌های الکترونیکی اشاره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *