سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

توصیه‌های استاد اخلاق به اهالی رسانه

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب: 421268
آیت‌الله ضیاءآبادی در توصیه‌ای به خبرنگاران گفت: دروغ نگوئید، دروغ، گناه است و برای انسان مفسده می‌آورد. دروغ نباشد، هرچه واقع باشد بگویید. البته اگر واقعیت‌ها هم مُفسد باشد نقل نکنید؛ واقعیاتی که تعلیم‌کننده است و معرفت می‌آورد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دقایقی از ساعت ۱۰ صبح گذشته بود که به منزل آیت‌الله ضیاءآبادی در یکی از محله‌های قدیمی تهران رسیدیم. روی سردر منزل این استاد اخلاق تابلویی سنگی نصب شده بود که آیه «بسم‌الله الرحمن الرحیم» به خط نستعلیق در آن حک بود. زنگ منزل را زدیم و به طبقه دوم دعوت شدیم. آیت‌الله ضیاءآبادی به استقبال‌مان آمد،خیلی گرم و صمیمانه به ما خوشامد گفت و پای حرف‌های این مفسر قرآن کریم نشستیم.

* حاج آقا ابتدا کمی از خودتان و از اساتیدی که از محضرشان بهره بردید برایمان بگویید.

سال ۱۳۰۷ در روستای ضیاءآباد قزوین به دنیا آمدم و از آنجایی که پدرم از علمای ضیاءآباد بود و قم هم به مرکزیت علم معروف بود برای درس خواندن به قم رفتم. مرحوم آیت‌الله بروجردی، مرحوم امام خمینی، مرحوم علامه طباطبایی، اساتید مشهوری بودند که ما با آنها نشست و برخاست داشته‌ایم و شاید ۱۴-۱۵ سال هم به همین کیفیت گذشت.

در سال ۱۳۴۰ به تهران آمدم و در مدرسه حاج آقا مجتهدی تدریس داشتم بحث‌های قرآنی، تفسیر و اخلاق و ... بود. آن مقدار هم که توانستم با قلم، نوشتم و کتاب‌هایی منتشر شده، نوارهایی هست، خلاصه زندگی من این بود و جزئیات‌ آن لازم نیست.

* چه توصیه‌ای به نسل جوان‌ دارید؟

جوان‌ها باید متقی باشند، خود قرآن می‌فرماید: «تقوا» اگر بهتر از این وجود داشت قرآن آن را می‌فرمود. لذا مکرر می‌فرماید «تقوا» ببینید دین چه گفته است، واجبات و محرمات چیست، ترک محرمات و انجام واجبات، وظیفه شماست.

هر جوانی باید این طور باشد، باید یاد بگیرد چه چیزی در دین اسلام حرام است آن را ترک کند و چه چیزی واجب است آن را انجام دهد البته وظیفه هر انسان مسلمان به ویژه جوانان همین است.

جوان باید به دینش علم پیدا کند، عمل کند به آنچه یاد گرفته است اگر این کار را انجام ندهد به درد نمی‌خورد هرچه که باسواد هم باشد؛ در حوزه علمیه یا دانشگاه باشد به درد نمی‌خورد باید انسان متقی باشد و طبق دین عمل کند اگر طبق دین عمل کند خوش به حالش چرا که در دنیا و آخرت سعادت‌مند است.

اگر به دین عمل نکند بدا به حالش. اگر دانشمند درجه اول هم باشد به درد نمی‌خورد.

* بعضی جوان‌‌ها می‌گویند دلت پاک باشد و اعتقادی به انجام واجبات مانند خواندن نماز ندارند، توصیه شما به این دسته از جوان‌ها چیست؟

کسی که نماز نخواند کافر است پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «مَنْ تَرَکَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ کَفَرَ» بی‌نماز، اعتنایی به نماز ندارد و چنین کسی کافر است.

نماز اول وقت بهترین عبادتی است که تعظیم خداوند محسوب می‌شود، نماز اول وقت، هم نماز است و هم تعظیم خداوند،‌ بزرگداشت امر خداست. نماز آخر وقت، نماز هست اما تعظیم نکرده خدا را و سبک شمرده است.

اول که اذان می‌گفت سراغ نماز نرفت و آخر رفت و گفت «ایاک نعبد»! قرآن کریم می‌فرماید تو اول وقت بیا.

نماز اول وقت، تعظیم خدا و نماز آخر وقت استخفاف و سبک شمردن خداست.

* اگر بخواهید حدیثی از اهل بیت(ع) بگوید، به کدام سخن آنها استناد می‌کنید؟

احادیث ائمه(ع) همگی برای قرآن است و سخنان آنها تماماً از قرآن گفته شده و غیر قرآن سخنی ندارند. قرآن می‌فرماید: تقوا پیشه کنید اگر تقوا بود، همه به قرآن عمل شده و هم گفتار ائمه علیهم‌السلام را عمل کرده‌ایم اگر قرآن نبود هیچ یک را نداریم یادگیری قرآن به تنهایی کفایت نمی‌کند.

ما سخنوران زیادی داریم که نزد خداوند متعال ارزش و جایگاهی ندارند زیرا به آنچه می‌گویند عمل نمی‌کنند تنها سخنور بودن، احادیث گفتن و مفسر بودن ارزشی ندارد باید عمل باشد.

* مرجع اصلی برای شناخت واجبات و محرمات چیست؟

قرآن است، قرآن می‌فرماید «وَ اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله» شما تقواپیشه کنید تا یادتان دهد. خداوند تعلیم می‌کند شما را به شرط تقوا! اگر نبود، تعلیم خدا در کار نیست اگر تقوا بود، تعلیم هم هست.

* حاج آقا توصیه شما برای ما خبرنگاران چیست؟

دروغ نگوئید، دروغ، گناه است و برای انسان مفسده می‌آورد. دروغ نباشد، هرچه واقع باشد بگوئید. البته اگر واقعیت‌ها هم مُفسد باشد نقل نکنید؛ واقعیاتی که تعلیم‌کننده است و معرفت می‌آورد خوب است وگرنه هر واقعیتی که به درد نمی‌خورد.

بنابراین اولاً دروغ نگوئید و ثانیاً واقعیتی که برای مردم فاید دارد را بگوئید.
https://jahannews.com/vdcai6nya49nuu1.k5k4.html
jahannews.com/vdcai6nya49nuu1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *