جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تمجید مولوی سلامی از وحدت شیعه و سنی

شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 381065
نماینده اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با «نسیم» افزود: میان عامه مردم سنی و شیعه ایران هیچ مشکلی وجود ندارد؛ عمل به توصیه‌های امام(ره) و رهبری، حلال بسیاری از مشکلات قومی و مذهبی است.
به گزارش جهان؛ مولوی نذیراحمد سلامی در گفتگو با «نسیم» افزود: امر وحدت فارق از مباحث دین و مذهب، جزو ملزومات جوامع بشری است؛ چرا که بشر موجودی اجتماعی است و زندگی اجتماعی بدون همکاری، تعامل و همسویی محقق نمی‌شود. گذشته از این، دین مبین اسلام و قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی ما، سفارش فراوانی نسبت به حفظ وحدت میان مسلمانان دارند. مصالح امت اسلامی ایجاب می‌کند که نه تنها مسلمانان ایران، بلکه تمام مسلمانان جهان اختلافات جزئی و سطحی را کنار گذاشته و در سایه وحدت برای مقابله با دشمنان مشترک اسلام به روشنگری بپردازند. این مسئله بسیار حیاتی است و همه مذاهب و فرقی که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند؛ باید به آن توجه کنند.

وی ادامه داد: در مقام سخن و ایده همه وحدت را دوست دارند؛ اما در مقام عمل کمتر اقدامی صورت می‌گیرد؛ در حالی که عمل به توصیه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب در این عرصه، می‌تواند راهگشا و حلال بسیاری از مشکلات قومی و مذهبی باشد. اگر حساسیت‌ها رعایت شود مشکلی در باب وحدت در کشور وجود نخواهد داشت و این به این شرط است که همانگونه که رهبری تأکید دارند؛ حرمت مقدسات هر مذهب که خط قرمز محسوب می‌شود؛ حفظ شود. چنانچه مسیر نظام جمهوری اسلامی ایران با رعایت حدود طی شود؛ ایران به الگویی برای سایر کشورهای اسلامی تبدیل می‌شود؛ کما اینکه تا به حال اینگونه بوده است.

مولوی سلامی در ادامه با تأکید بر نقش اساسی مردم در حفظ و گسترش وحدت، اظهار داشت: میان عامه مردم سنی و شیعه در ایران اسلامی مشکلی وجود ندارد. نمونه بارز تعامل آنها انجام امور اقتصادی است؛ اما در دنیای اسلام وحدت آنگونه که دین از ما خواسته وجود ندارد. قسمتی از این مشکل مربوط به خود مسلمانان است و بخش اعظم آن به دشمنی‌های دشمنان اسلام برمی‌گردد. این اشتباه است که یک فرقه به بهانه عمل به رسالت اعتقادی خود علیه فرقه‌ای دیگر مطالبی بنویسید و به دیگر فرقه‌ها بتازد. مسلمانان باید در وهله اول دشمن‌شناس باشند و بهانه به دشمن ندهند؛ زیرا اگر دشمن بداند که شیعه و سنی مانند دو برادر با هم متحد و خیرخواه یکدیگر هستند؛ جرأت اختلاف‌افکنی پیدا نمی‌کند. اگر خود مسلمین زمینه اختلاف را فراهم نکنند؛ بدخواهان اسلام مأیوس می‌شوند. مسلمانان در وهله دوم به آموزه‌های دینی خود عمل کنند. مسلماً دشمنان تمام تلاش خود را برای منحرف کردن مسلمانان از موضوعات و مسائل مهم و اصلی دین به کار می‌گیرند؛ اما در این دوران که مردم سراسر جهان آماده پذیرش کلام حق هستند؛ موفق نمی‌شوند.

نماینده اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تحرکات اخیر دشمنان اسلام در کشورهای منطقه، عنوان داشت: در طول تاریخ اسلام امت اسلامی با چنین بحران‌هایی روبرو نبوده است. برخی تحلیلگران معتقدند که جنگ جهانی چهارم در مناطقی از دنیا شکل می‌گیرد که هم به لحاظ جغرافیایی و هم از نظر منابع زیرزمینی مناسب و دارای امنیت باشد و با توجه به این تحلیل شاید بتوان از خاورمیانه اسلامی به عنوان محل مناسب این جنگ نام برد. با توجه به درگیری‌هایی که اکنون در منطقه مشاهده می‌کنیم؛ این تحلیل مقرون به صحت است. لذا این مسئله می‌طلبد که مسلمین جهان بیش از هر زمان هوشیاری و بصیرت خود را در برابر توطئه دشمنان حفظ کنند و مهره‌های اثرگذار کشورهای اسلامی به ویژه سران آنها با جدیت برای یکپارچگی جامعه اسلامی تلاش کنند؛ چرا که مهمترین و بزرگترین رسالت آنها کمک به حفظ وحدت و بیدارکردن امت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *