جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اداره ميراث‌اصفهان و اوقاف‌كجایند؟+عکس

سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 424634
بقعه ۷۰۰ ساله در حال تخريب است
به گزارش جهان به نقل از رویش نیوز، در حاشيه غربي خيابان هاتف و مقابل كوچه امامزاده اسماعيل(عليه السلام)، مقبره امامزاده جعفر(عليه السلام) به صورت برجي ۸ ضلعي بنا شده است. اين عمارت كوچك و بسيار زيبا نمونه اي كامل از مقابر و آرامگاه هائي است كه در دوره حكمرانان مغول در ايران ساخته مي شد.

اين بنا در سابق گنبدي هرمي شكل داشته كه اكنون از بين رفته است. در قسمت نماي خارجي گنبد يك جفت كتيبه وجود دارد. اولين كتيبه به خط ثلث سفيد معّرق بر زمينه لاجوردي نوشته شده و شامل آيه الكرسي است كه در آخر آن تاريخ ۷۲۵ هجري قمري آمده است و به عبارتي مربوط به تقريبا ۷۰۰ سال پيش است!

براساس سنگ قبرامامزاده، صاحب مرقد، جعفر بن سيد مرتضي است و نسبت او به حسن بن حسين بن محمد بن حسين (عليه اسلام ) مي رسد.

اما نکته آزاردهنده پیرامون این بقعه تاريخي و مذهبي، وضعیت بد نگهداری آن است. این بقعه که ملجأ عاشقان اهل بیت (عليهم السلام) است متاسفانه چون خرابه ای در مركز شهر افتاده و در حالی که در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده است اما اداره كل میراث فرهنگی هم برای بهبود وضعیت آن کاری نکرده است تا این بنای ۷۰۰ ساله روز به روز به خرابی و ویرانه شدن نزدیک تر شود.

این بنا در حال حاضر در حال نابودی است و متاسفانه در قسمت ورودی این آرامگاه قسمتی از کتیبه قدیمی آن که مدت ها پيش ریزش کرده، نه تنها ترمیم نشده است که به طرز ناشیانه ای باقی مانده آن در یک سطل زباله نگهداری می شود( در تصاوير زير خواهيد ديد). به گفته برخي كارشناسان اين كتيبه از آثار شاخص در اصفهان مي باشد و برخوردي اينگونه جاي تعجب و تأسف دارد.

در اين مقبره و در كنار ضريح امامزاده، سنگ قبري بسيار قديمي قرار دارد كه به گفته خادم امامزاده متعلق به بانويي است كه خادم اين مقبره بوده و مربوط به تقريبا ۳۰۰ سال پيش است!

با توجه به ثبت این اثر در فهرست آثار ملی، از اداره كل ميراث فرهنگی اصفهان انتظار می رود که همت بیشتری برای نگهداری و ترمیم این مکان به کار گیرد تا این مکان تاریخی و مقدس حال و روز مخروبه ها را به خود نگيرد!

نكته تاسف برانگيز ديگر در باره اين بقعه متبركه، اينست كه منزل همجوار با مقبره امامزاده، به شكل عجيبي قرار گرفته و گويا پيش از انقلاب، قسمتي از زمين متعلق به مقبره امامزاده، فروخته شده و اكنون موجب ايجاد تصوير نامناسبي شده است كه در تصوير اول مي بينيد!

در ادامه تصاویری از این مکان می بینیم که عمق فاجعه را درک کنیم:

































نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *