چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۷
۲۶

توضیحات عراقچی در دفاع از تیمش

سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 424535
مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان گفت: ما با بازرسی و نظارت مشکلی نداریم اما با سوء استفاده از نظارت مشکل داریم.
توضیحات عراقچی در دفاع از تیمش
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، سید عباس عراقچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به نقش صدا وسیما و رسانه ها در خصوص ارتقاء و بلوغ سیاسی جامعه در زمینه موضوع برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان افزود : با حضور در مجلس شورای اسلامی به طور مرتب پس از هر دوره مذاکره در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارش می دهیم .

وی گفت : این بار نمایندگان خواستند که این گزارش در جلسه غیر علنی صورت بگیرد که بحث های خوبی شد ، ۴ نماینده موفق ومخالف دیدگاههای خود را بیان کردند و در مجموع می توان گفت رضایت غالب نمایندگان حاصل شده البته برخی ها هم انتقاداتی داشتند .

عراقچی درباره موضوع دسترسی آژانس به افراد و دانشمندان هسته ای کشورمان افزود : دیپلماتها در کلیت موضوع و مذاکره کنندگان در حوزه کاری خودشان دقیقاً بر اساس دستورالعمل به جلو می روند .

وی گفت : در موضوع هسته ای که موضوعی بسیار حساس و مهم است چارچوبها ، اصول و خطوط قرمزی وجود دارد که مقام معظم رهبری به آنها اشاره کرده اند .

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان گفت : برای طراحی عملیاتی مذاکرات شورایی وجود دارد و و دستورالعمل ها را به مذاکره کنندگان ابلاغ و نظارت می کنند و ما نیز طبق آن عمل می کنیم .

عراقچی افزود : البته ممکن است در شرایطی خطوط قرمز جابه جا شود که بر اساس ابلاغ ها کار جلو می رود .

وی گفت : به هیچ وجه به خودمان اجازه نمی دهیم خارج از چارچوب کاری انجام شود .

معاون وزیر امور خارجه همچنین با بیان اینکه یکی از خطوط قرمز نحوه بازرسی هاست که ارتباط با موضوعات امنیتی کشور دارد افزود : در موضوع هسته ای از آنجا که برنامه کاملاً صلح آمیزی داریم نگرانی از بابت شفاف سازی و نظارت نداریم اما با سوء استفاده از نظارت ها مشکل داریم.

وی گفت : برنامه ما بر اساس قواعد است و اجازه نمی دهیم از نظارت ها برای دسترسی به اطلاعات نظامی ، شناسایی دانشمندان و مواردی از این دست استفاده شود.

هیچ چیزی جز روال قانونی پذیرفته نمی شود


مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان گفت: دستور داریم در چارچوب نظام و رژیم های متعارف کار کنیم و یکی از این رژیم های متعارف بین المللی پروتکل الحاقی است .

عراقچی در پاسخ به این سوال که بین نظارت های عادی و نظارت هایی که در پروتکل آمده به نظر می رسد نظارت های پروتکل چیزی فراتر از نظارت های عادی است و اینکه در نظارت های عادی که تا الان آژانس انجام داده ما متضرر شدیم تا جایی که در این راه شهدایی داشتیم گفت: ما برای اینکه نگذاریم سوء استفاده ای در نظارت صورت بگیرد راه حل های پیش بینی شده است تا این سوء استفاده ها صورت نگیرد، باید دقت کنیم راه های پیش بینی شده دقیقا انجام شود و اینکه در گذشته ممکن است رعایت نشده باشد و اطلاعاتی از داخل به دست دشمنان رسیده نقصی است که باید آن را برطرف کنیم.

معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه در پروتکل الحاقی دسترسی به سایت های غیر هسته ای وجوددارد گفت : هنوز چیزی پذیرفته نشده است اما اگر توافق حاصل شد منوط به موافقت مجلس است .

عراقچی افزود : هیچ چیزی جز روال قانونی پذیرفته نمی شود .

وی با بیان اینکه دسترسی مدیریت شده به سایت های غیر هسته ای از جمله نظامی در پروتکل پیش بینی شده است گفت : دسترسی مدیریت شده یعنی اینکه اگر ماموری از آژانس ماموریت پیدا کند که در مرکزی غیر مراکز هسته ای حضور پیدا کند نوع رفتن و خروج وی از مرکز به شکلی خواهد بود که هیچ اطلاعاتی غیر از آنچه مورد نیازش است به وی داده نخواهد شد و کسب نخواهد کرد بنابراین آن چیزی که در ذهن ماست که بیایند عکس بگیرند و همه جا را ببینند و اطلاعات بدست بیاورند اینطور نیست .

وی گفت : آنها با اعلام مختصات جغرافیایی که از قبل می گویند چشم بسته به محل مورد نظر آورده شده و با استفاده از جی پی اس جایابی انجام و نمونه برداری انجام می شود و سپس چشم بسته بر می گردد و این مورد در همه کشورها انجام می شود.

عراقچی افزود: اگر دسترسی مدیریت شده در چارچوب بازرسی ممنوعه ای که مقام معظم رهبری به ان اشاره کرده اند باشد سمعاً و طاعتا ما آن را رد می کنیم البته من فکر می کنم اینطور نیست اگر مقامات نظامی ما و مجلس شورای اسلامی و آن شورایی که حضرت آقا مشخص کردند به این نتیجه برسند که این دسترسی که در پروتکل الحاقی وجود دارد در زمره همان بازرسی های ممنوعه است ما هم همین دسترسی مدیریت شده را پایان خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه ما ادعایی نداریم ونمی خواهیم به هر طریقی پروتکل را امضاء‌کنیم گفت : حدود دو سال و نیم قبلاً پروتکل الحاقی را اجرا کردیم ودر آن موقع یاد نداریم که مقامات نظامی ما بگویند که آژانس ادعایی کرده است .

عراقچی در پاسخ به این سوال که چنانچه آژانس ادعاهایی بدون مدرک داشتند چه کار باید کرد گفت: ما نباید به بازرسان آژانس اجازه سوء استفاده بدهیم و راه حل هایی وجود دارد که سوء استفاده ای صورت نگیرد .

وی گفت : آژانس پیش از این مدعی شده بود که در مریوان کردستان آزمایشاتی صورت گرفته که ما وقتی مدرک آن را خواستیم آنها در ارائه آن ناتوان ماندند و اتفاقاً این ما بودیم که مدعی شدیم بیایند از مریوان دیدن کنند که البته آنها نخواستند .

عراقچی افزود: امنیت ملی ما قابل مصالحه و معامله با هیچ چیزی و سیستم های دفاعی وامنیتی ما قابل مذاکره نیست .

معاون وزیر خارجه گفت : ما اجازه نمی دهیم که به امنیت ملی مان ، اسرار نظامی و دستاوردهای دانشمندان به هیچ وجه خدشه وارد شود .

اطلاعات اضافی به آژانس نمی دهیم


عراقچی گفت: اینکه ایرانی ها تعهدات خود را انجام داده اند یا خیر نیازمند بازرسی ناظری از آژانس است که این ناظر باید بیاید و سانتریفیوژها را بشمارد که ۵۰۶۰ عدد است یا خیر یا مواد ۳۰۰ کیلو یا بیشتر است.

وی افزود: ما تا به حال هیچ نقطه منفی در عملکرد اتحادیه ژنو ندیده ایم اما موضوعی که به عنوانPMD یا همان معرفی ابعاد احتمالی نظامی مطرح شده کاملا جدا از توافقات هسته ای است.

عراقچی گفت: PMD ادعایی است که طبق آن ایران قبل از ۲۰۰۳ هم دارای سلاح هسته ای بوده است،‌ PMD سوالی و ادعایی است نسبت به گذشته که طبق آن در ۱۲ مورد سوالاتی مطرح شد که آیا ایران فلان کارها را کرده یا خیر که البته ایران هم به بسیاری از این سئوالات پاسخ داد.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی به راحتی از موضوع PMD نمی گذرند گفت: در زمان دکتر جلیلی به بسیاری از سوالات مطرح شده در موضوع PMD پاسخ داده شد تا دیگر ابهامی در کار نباشد.

ما هرگز PMD را به رسمیت نمی شناسیم اما در گزارشهای آژانس از ابعاد احتمالی نظامی به عنوان PMD قید می شود.

عراقچی افزود: باید گفت که با فرض شکست مذاکرات، موضوع PMD سر جای خود باقی است و می توان گفت که این PMD به نوعی با مذاکرات گره خورده تا برای آژانس مشکلات فنی پدید آورد.

وی گفت: در پی همکاری هایی که در سال ۲۰۰۲ با امانو انجام دادیم آژانس به این جمع بندی رسید که فعالیت های ما برای مصارف صلح آمیز است و در قالبEBW دسته بندی می شود نه PMD.

عراقچی افزود: ما در این مذاکرات همیشه باید هوشیار باشیم زیرا طرف مقابل ما حسن نیت ندارد و به دنبال مچ گیری است ما نباید اطلاعات اضافی به آژانس بدهیم و باید بنای کار را بر سازوکارهای اطمینان بخش بگذاریم.

وی افزود: PMD همیشه بهانه ای قوی بوده در دست غربی ها ما باید این بهانه را از آنها بگیریم البته راه حل و پیشنهادهایی برای رسیدن به پاسخ سوالهای مطرح شده در موضوع PMD از سوی غربی ها مطرح شد، که با درایت ها و پشتیبانی بجا و درست رهبری با این پیشنهادها موافقت نشد.

عراقچی افزود: رهنمودها و تصمیمات درست و بجای رهبری همیشه و همه جا راهکار و چاره ساز بسیاری از موانع موجود در مذاکرات هسته ای بوده است.

کیفیت توافق را فدای سرعت نمی کنیم


مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان گفت : ما کیفیت توافق را فدای سرعت نمی کنیم و کمال دقت را در توافق وجزئیات آن می کنیم ولو اینکه از ۱۰ تیر بیشتر زمان ببرد .

عراقچی افزود : دنبال توافق خوب هستیم که در راستای تامین منافع ملی مان باشد .

وی در پاسخ به این سوال که طرف ما در مذاکره دولت آمریکاست یا کنگره گفت : طرف ما شش کشوری هستند که با آنها مذاکره می کنیم و چنانچه توافقی صورت بگیرد توافقی بین المللی است و برای دولت آمریکا هم اجرای آن الزام آور است .

عراقچی با بیان اینکه با شیطنت کنگره و تصمیماتی که گرفته اند حداقل کاری که می توانند بکنند توقف ۵۲ روزه است گفت : تا وقتی که مجلس شورای اسلامی نظر ندهد ما هیچ اقدامی نمی کنیم .

وی گفت : آنچه که بین دولت و کنگره آمریکا می گذرد مربوط به خودشان است و ما با دولت آمریکا طرف هستیم و اجرای تعهدات هم از زمانی آغاز می شود که آمادگی اجرای آن را اعلام کند که در آن روز باید تحریم ها یکجا برداشته شود .

یک کارهایی را ما بایدانجام دهیم و یک کارهایی را ۱+۵ . آنها باید تحریم های اقتصادی و مالی خودشان را لغو کنند ما هم باید یکسری کارهایی را یعنی تعداد سانتریفیوژهایمان را محدود بکنیم تعداد ذخایرمان را کاهش بدهیم و رآکتور اراک را یکسری کارهایی در آن انجام دهیم.

عراقچی گفت: اشکالی که وجود دارد این است که کارهایی که ماباید انجام بدهیم این تعهداتی که ما داریم یک مقدار زمان می برد اینگونه نیست که یک روزه همه این کارها انجام شود تا این سانتریفیوژها جمع و صحیح وسالم در انبار گذاشته شود و مواد غنی شده تقلیل پیدا کند بالاخره باید برای مازادش ترتیبات خاصی اندیشید برای اراک باید قراردادها بسته شود تنظیمات صورت بگیرد چون طبق یک مشارکت بین المللی خواهد بود کارهایش باید صورت بگیرد و اینها یک مقدار زمان بر است.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان افزود: کارهایی که انها باید انجام دهند اینکه باید اعلام کنند تحریم هایشان را لغو کردند این خیلی زمان نمی برد در یک روز ممکن است انجام شود .

عراقچی گفت: طبیعی است که تا وقتی طرف مقابل تحریم هایش را لغو نکند ما هیچ کاری نمی کنیم طرف مقابل هم می گوید تا وقتی شما کارهایتان را انجام ندهید ما تحریم ها را لغو نمی کنیم اینکه این مشکل چگونه حل شود یکسری راه حل هایی برای آن پیش بینی شده است ما درحال کار بر روی این راه حل ها هستیم در جلساتی که در شوراهایی که وجود دارد این راه حل بحث شده و پرانتزهای باقی مانده در همین نقاط کلیدی و نقاط مشابه است .

وی افزود: برای ما اصل همزمانی خیلی مهم است حتما باید کار ما و آنها همزمان انجام شود این اختلافات زمانی که بین این دو تا وجود دارد باید برای آن، یک راه حلی پیدا کرد و این یکی از نقاط اختلافی است یک راه حل هایی پیدا شده است ما در حال کار بر روی آن هستیم نمی خواهیم الان وارد جزئیات آن شوم بهر حال یک جدول زمانی که یک اقدامی آنها انجام بدهند بعد ما اقداماتی انجام دهیم بعد دوباره آنها اقداماتی انجام دهند بر روی اینها درحال کار هستیم فکر می کنم می توان راه حلی برای ان پیدا کرد که اصل همزمانی در اجرای تعهدات ما و آنها برای لغو تحریم ها صورت گیرد.

عراقچی گفت: این ممکن است لغو تحریم ها را یک مقداری باز با زمان بیشتری مواجه کند فکر می کنم آقای دکتر زمانی نیا که به آذر ماه اشاره کرد چنین محاسباتی در ذهنش بود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تکلیف تحریم های انرژی گفت : فکر می کنم سوء تفاهمی که اینجا شده از توافق ژنو شروع شد در توافق ژنو که در لوزان هم تکرار شد حرف این است که تمامی تحریم ها به صورت جامع در اثر توافق نهایی برداشته و لغو خواهد شد .

در ژنو آمده وقتی ما به توافق نهایی برسیم تمامی تحریم ها به طور جامع برداشته خواهد شد بعد آنجا یک جمله ای اضافه کرده که این اضافه بر لغو تحریم هاست ، ضمنا دسترسی ایران به بازارهای انرژی ، فناوری ، تجاری و مالی هم ایجاد خواهد شد یعنی یک امری فراتر از حتی تحریم ها این در لوزان هم به همین شکل تکرار شده است .

در لوزان هم آمده علاوه بر رفع تحریم ها دسترسی ایران به بازارهای انرژی و مالی ایجاد خواهد شد .

اما آنچه در عمل اتفاق می افتد این است که تمامی تحریم های اقتصادی ومالی از جمله تحریم انرژی ، نفت ، گاز ، پتروشیمی و بقیه تحریم های اقتصادی و مالی که به خاطر هسته ای گذاشته شده است تحریم های بانکی، مالی، خدمات مالی ، سوئیفت ، بیمه ، حمل ونقل ، کشتیرانی ، کشتی سازی و بنادر و همه تحریم هایی که در طول این مدت گذاشته شده است همه اینها یکجا در روز اجرای توافق که آن روز ممکن است یک مقدار اختلاف زمانی داشته باشد در آن روز همه اینها برداشته خواهد شد .

عراقچی گفت: در پیش نویسهایی که داریم بر روی آنها کار می کنیم به ریز نوشته شده که هیچ کشوری برای خرید نفت ایران مشکلی نخواهد داشت تحریم خرید نفت و محصولات نفتی ما توسط اروپا برداشته خواهد شد صادرات نفت ما، واردات مواد مرتبط با سرمایه گذاری در صنعت نفت ما خرید تجهیزات خدمات به مربوط به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی همه اینها با تفصیلات و جزئیاتش در توافق خواهد آمد که تکلیف طرفهای تجاری واقتصادی ما روشن باشد.

به گفته عراقچی متن اصلی توافق نهایی حدود ۲۰ صفحه است و شاید باز کم و زیاد شود تازه این ۲۰ صفحه که متن اصلی است ۵ تاضمیمه دارد که هر کدام از این ضمیمه ها ممکن است به ۲۰ - ۳۰ صفحه برسد در نهایت اگر توافق بشود یک متن بیش از ۵۰ - ۶۰ خواهد بود با ذکر همه جزئیات هم در حوزه تحریم ها هم در حوزه هسته ای و هم در حوزه همکاریهای صلح آمیز هسته ای با ایران.

یکی از مشخصات و مولفه های بسیار مهم توافق نهایی این است که همکاریهای صلح آمیز هسته ای با ایران مورد ترغیب و تشویق قرار میگرد یعنی کشورهای دیگر تشویق می شوند که با ایران همکاری صلح آمیز هسته ای داشته باشند در تاسیس نیروگاههای هسته ای ، نیروگاههای تحقیقاتی ، آب شیرین کن های هسته ای، پزشکی هسته ای و ایمنی هسته ای موارد هم ذکر خواهد شد.

این که می گویم مهم است به این جهت است که برنامه هسته ای ما که از نظر شورای امنیت و قواعد شورای امنیت الان به خاطر قطعنامه ها یک امر غیر قانونی شمرده می شود در اثر این توافق تبدیل می شود به یک امر کاملا مشروع و قانونی بین المللی که مورد احترام و شناسایی جامعه بین الملل و شورای امنیت واقع می شود و طبعا جامعه بین الملل تشویق می شود که همکاری کند و این یکی از دستاوردهای بزرگ است ما یک برنامه کاملا مشروع و مورد شناسایی بین المللی و شورای امنیت خواهیم داشت این برنامه با توجه به جزئیاتی که در آن هست در یک فاصله ۱۰ تا ۱۵ ساله به یک غنی سازی صنعتی حداقل با ظرفیت یک میلیون سو خواهد رسید که ۵ عدد نیروگاه را می تواند همزمان پاسخگو باشد چشم اندازی که الان در توافق وجود دارد این است که فکر می کنم رضایت مردم ایران جلب شود.

عراقچی در پاسخ به این سوال که موضوع تحریم های اولیه و ثانویه چیست ؟ گفت: تحریم های اولیه و ثانویه فقط تحریم های آمریکاست . آمریکا از بعد از انقلاب بعد از حادثه گروگانگیری یک سری تحریم هایی را علیه ایران برقرار کرد ولی این تحریم ها مختص اتباع آمریکایی است که به آنها تحریم های اولیه می گویند یعنی اتباع آمریکایی و شرکت های آمریکایی حق ندارند با ایران وارد معامله بشوند و خرید و فروش کنند.

این تحریم ها بود برای ما هم مهم نبود حالا کمپانی آمریکایی یا افراد آمریکایی با ما کار نمی کنند که نکنند در رابطه با توجه به بحران و موضوع هسته ای که پیش آمد آمریکا تحریم های جدیدی برای کشورهای دیگر گذاشت یعنی به کشورها و شرکت های دیگر گفت شما هم باید از تحریم های من حمایت کنید اگر تبعیت نکنید من شما را هم تحریم می کنم به این نوع تحریم ، تحریم ثانویه می گویند.

مثلا به ژاپن می گوید که حق ندارید نفت ایران را بخرید اگر بخرید تجارتت را با آمریکا تعطیل می کنیم یا جریمه می کنیم برخی کشورها به خاطر اینکه حجم مبادلاتشان با آمریکا نسبت به ایران قابل مقایسه نبود یا بهرحال قلدری و زورگویی آمریکاییها غالب بود یا به هر دلیلی از این تحریم های ثانویه تبعیت می کردند یا به خاطر جریمه های سنگینی که بر علیه بانکها و شرکت های خصوصی کردند تبعیت می کردند بنابراین آنچه که مربوط به تحریم های هسته ای است این تحریم های ثانویه است.

عراقچی گفت: تحریم های اولیه آمریکا قبل از جریان هسته ای و به دلایل دیگری گذاشته شد و آمریکاییها می خواهند آنها را نگه دارند که خوب نگه دارند ما اصراری نداریم که حتما شرکت های آمریکایی بیایند با ایران کار کنند آن تحریم ها به خاطر هسته ای نیست و احتمالاً در زمانی رفع خواهد شد که ایران وآمریکا وارد مذاکرات روابط دوجانبه شوند که بنده به شخصه هیچ چشم اندازی برایش نمی بینم اگر آمریکاییها می خواهند تحریم های یکجانبه اولیه اتباع خودشان را نگه دارند خودشان می دانند ما هیچ اصراری نداریم و هیچ علاقه ای هم نداریم که حتما شرکت های آمریکایی بیایند در ایران کار کننداینها فقط منعشان را از بقیه بردارند که این کار را خواهند کرد ، شرکت های اروپایی آسیایی هم مجاز خواهند بود با ایران کارکنند و مطلوب ما هم هست و از همین حالا اعتراض شرکت های آمریکایی به دولت آمریکا شروع شده است که شما همه مذاکرات را دارید انجام می دهید مذاکرات سخت و پیچیده و محصولش را فقط اروپاییها و آسیایی ها می خواهند بچینند .

عراقچی تصریح کرد: خبر داریم که شرکت هواپیماسازی بوئینگ به شدت به دولت امریکا فشار می آورد که چرا مثلا فقط اروپاییها منافع این توافق را ببرند که البته بحث هواپیما بحث دیگری است که خارج از موضوع مذاکره ماست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


لبوفروشِ بنزین لیتری 1000خرنده
مجری فحوای کلامش اینه که آیا این نحوه دسترسی به دانشمندا سایتا و ... در جزییات توافق ذکر شده؟؟؟عراقچی میگه به هر حال اینا یه نظارتای متعارفیه
برادر من اینکه همون کلاه گشاد تعریف تعلیق تو سال هشتاد و دویه
اومدیم و آژانس گفت نه چرا منو چشم بسته میبرین،من به اینی که روش پارچه کشیدین مشکوکم،تیم ما هم اجازه نداد ببینه اونا رو.اون وقت همین آژانس نمیگه راستی آزمایی نکردن ایرانیا؟؟؟
بعد توافق که آژانس مرجع داوریه نه اون برداشتی که قبلا از اصطلاحات میشده
یا راجبه لغو تحریما،طرف مگه دنبال این نی ک دبه درآره؟؟چرا اگه مالی و انرژی یکیه با یه قید انرژی رو الحاق نمیکنین به مالی،خوب بگین تحریم انرژی جزء مالیه.به جایی برمیخوره
Iran, Islamic Republic of
وقتي رهبر عزيز ميگن اجازه بازرسي نميدهم و مخالف با بازرسي هستند تو چكاره اي كه ميگي با بازرسي و نظارت مشكلي نداريم
56
Iran, Islamic Republic of
شما چشم خودتو باز نگه دار، بستن چشم اونا پیشکش!
امیر
منافع ملی یعنی عقب نشینی؟!
واقعا لازم بود این همه امتیاز(باج)به آمریکا بدیم...
این تحریم های کمرشکن ،تحریم غیر هسته ای است.پس ما امتیازی نگرفتیم
َARDAD
United Kingdom
باسلام ؛ فرض بفرمایید بنده بازرس آژانس هستم و به نقطه نظامی فرضی A مشکوک هستم و قرار است آن نقطه را بازدید کنم شما براساس بازرسی مدیریت شده !چشمان مرا می بندید و بعد چشمانم را باز می کنید و می گوید آقای بازرس این همان نقطه A است !! آقای بازرس هم با توجه به دیوار بتنی بی اعتمادی فی مابین به سادگی از شما خواهد پذیرفت که این همان نقطه مورد نظر است!!! جناب آقای عراقچی قطعااینطور نخواهد بود بازرسان شما را مجبور می کنند راه ها و آدرس دقیق مراکز نظامی ما را که کشور بخاطر امنیت ملی حتی خبرنگار صدا و سیما را (بازدید مراتی از سایت های موشکی زیر زمینی) را مدیریت شده به آنجا می برد، از شما بگیرند و بعد استراتژی (حمله به کشور بعداز گرفتن اسلحه خطرناک )را در کشور پیاده کنند بله دقیقا سایت های موشکی ما را که در مذاکرات نتوانستند مهار کنند از این طریق مورد حمله قرار می دهند به همین خاطر است که به اسراییل می گویند این توافق امنیت شما راتقویت می کند خدایا از رهبرم محافظت بفرما
این چه استدلالهای بچه گانه ای که اینا میکنن
یارو از اون سر دنیا میاد ایران از مراکز نظامی بازرسی (جاسوسی) کنه بعد اینا چشمهاشو میبندن میگن حالا بازرسی کن !!!!
اونا هم تشکر میکنن و میرن !!!!
حسین
چشم بازرسان را می بندید یا چشم مردم را؟!!!

ممنون که فکت شیت دادید و چشم مون را باز کردید!
صادق موحد
جناب آقای عراقچی وقتی که حضرت آقا فرمودند بازرسی از اماکن نظامی وبازجویی ار دانشمندان هسته ای ممنوع فرمایش ایشان فصل الخطاب است دیگر این توجیهات یخ کرده چه معنی دارد؟چرا اصرار دارید ثابت کنید که لیاقت اعتماد مقام ولایت راندارید؟آقا تشت افتاده صدایش رانشنیدید؟
عراقچی متخصص نقیض گویی است. نمیتوان روی هیچکدام از حرفاش حساب کرد.این تیم مذاکره رابعنوان یک حرفه پذیرفته اند . مذاکره برای مذاکره
Iran, Islamic Republic of
"راه حل و پیشنهادهایی در موضوع PMD از سوی غربی ها مطرح شد، که با درایت ها و پشتیبانی بجا و درست رهبری با این پیشنهادها موافقت نشد."

ايشان رسما در تلويزيون گفتند كه پيشنهاد مصاحبه (بازجويي و شناسايي) دانشمندان هسته اي را غربي ها مطرح كرده اند.
آن وقت آقايان به جاي سفت ايستادن دائم مي خواهند هزينه را بدوش رهبر انقلاب بياندازند !!!
Iran, Islamic Republic of
بازجويي از دانشمندان هسته اي، يعني بعد از تعطيلي فعاليت هاي هسته اي، غرب مي خواهد دانش هسته اي را هم در كشور بخشكاند !!!
برخی جوابهایش با سخنان هم تیمیهایش متناقض بود .... دوست ایشان قبلا در مورد ورود کنگره به این مباحث گفته بود که مباحث انتخاباتی است و آنها هم می خواهند موفقیت آمریکا تنها به حزب اوباما منحصر نشود . دیروز عراقچی گفت : کنگره چون دید توافق لوزان به نفع ایران و به ضرر آمریکائیهاست مانعش شد و انصافا خیلی برخی جواب هایش واقعا ماسمالی امتیازات بزرگ و خطرناکی داده اند بود اما یک جمله اش کاملا درست بود گفت در چهاچوبی که به ما مشخص کرده بودند حرکت کردیم و pmd را ما وارد مذاکرات کردیم!!! من یاد اواخر جنگ افتادم و دستور عقب نشینی از مواضع فتح شده ....
چشم بازرسان را می بندیم . هه شما چشم بازرسان را می بندید شما با عدم اطلاع رسانی از مذاکرات چشم و گوش ملت خودتون و بستید توافق بد نکردن بهتر از اینجوری توافق کردن اونم بدون رفع تحریم بالاخره قاجاریان میتونن به لطف شما سر بلند کنن اونا فقط 17 شهر و ازدست ادن شما با این توافق کذاییتون کل ایران و از دست دادید و ایران و به سرنوشت عراق بعد بازرسیهای آژانس تبدیل کردید

( جهان خواهشا بی سانسور منتشر کن این پرانتزم حذف کن فاصله گذاشتم که با سه بار کلیک روش راحت بتونید حذفش کنید)
مجتبی
اونا مثل برخی ذلیل نیستند که اجازه بدهند چشماشونو ببندند
والله ادم واسه باغچه خونه پدرش هم اجازه این کارو نمی ده چ برسه به منافع ملت وبحث امنیت
تنها دولتی که 4سال عمر میکنه ...
آخه چرا بذارین بیان که چشمشونو ببندین؟ مگه قایم باشک بازیه؟
.
Iran, Islamic Republic of
اگه از جیب خودت بود اینجوری می بخشیدی ؟
یکی از کارشناسان حرف خیلی خوبی زده بود مبنی بر اینکه ما بیاییم پروتکل الحاقی رو قبول کنیم همانطور که امریکایی ها ان روقبول کردن چطور؟ انها یک شرط اضافه کردند که ما یازرسی ها رو اجازه میدهیم"به شرطی که به امنیت ما خدشه ای وارد نشود"همین یه تیکه جمله باعث شه امریکا بارها و بارها اجازه بازرسی ها رو به اژانس ندهد و بهانه کنه که مخل امنیت امریکاست
علی
United Kingdom
من مقداری ازاین برنامه رادیدم هرچندمجری سوالات خوبی مطرح کرداماپاسخهاخیلی قانع کننده نبودومعلوم بودسرایران گول مالیده اند!!!!!
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
چگونه به كسي كه قرار است چشمش را ببنيد، اعتماد مي كنيد تا صداقت شما را گواهي دهد؟
ahmadi
سلام
وزارت خارجه: آنهاچشم بسته به محل مورد نظر آورده شده و با استفاده از جی پی اس جایابی انجام و نمونه برداری انجام می شود و سپس چشم بسته بر می گردند.
احتمالا از بازرسان میخواهند چشم بگذارند و تا 10 بشمرند و سپس ما را پیدا کنند!
دوستان احتمالا فیلم کارتونی زیاد می بینند.
ميلاد
Iran, Islamic Republic of
فعلا كه چشمهاي ملت را به واقعيت مذاكرات بسته اند.
گیرم که خلق را به فریبت فریفتی با دست انتقام الهی چه میکنی
مهدی علیزاده
آخه تو این دوره زمونه که جی پی اس زیر پوست میزارن نیازی ب چشم باز بودن نداره راحت مکانش مشخص میشه
Iran, Islamic Republic of
آقاي عراقچي تنها با چشم بستن مشكل حل نمي شود با همان جي پي اس يا آي سي و مانند آنها مي توانند موقعيت ومكان مامورانشان را رديابي كنند.آنها يك روده راست در شكمشان نيست.
عراقچی سعی داشت بگه پی ام دی فقط مربوط به سال های گذشته است که مجری بموقع دخالت کرد و گفت : پی ام دی هم مربوط به گذشته است ُ هم مربوط به حال است ُ عراقچی هم ناچار شد ُ لو بدهد که پی ام دی مربوط به حال هم هست . سوال ما مردم از آقای عراقچی این است ُ چرا بی صداقتی می کنید ُ چرا سعی دارید اطلاعات اشتباه به مردم بدهید ُ اگر مجری نگفته بود پی ام دی مربوط به زمان حال هم هست ما مردم هیچ وقت متوجه نمی شدیم ُ چون عراقچی در توضیح پی ام دی گفت ؛ برنامه های هسته ای نظامی مربوط به سال ها قبل است که دوازده سوال از ما بابت آنها دارند ُ اما مجری گفت : نخیر پی ام دی مربوط به زمان حال هم هست ُ یعنی در باره فعالیت های نظامی هسته ای حال حاضر هم آنها می خواهند وارد شوند ُ اما تا بحال مقام معظم رهبری مانع شده اند . جناب عراقچی وقتی اینگونه غیر صادقانه با ملت صحبت می کنید و سعی دارید اطلاعات غیر صحیح به مردم بدهید ُ چگونه انتظار دارید ما مردم به حرف های شما اعتماد و اطمینان کنیم ؟