جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۵
ده نمکی: به جای فحش دادن به اسکار از آن یاد بگیرند؛

اسکار به آرگو جایزه ندهد به چه فیلمی جایزه بدهد به قلاده‌های طلا؟!

سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 274136
سعید مستغاثی با بیان اینکه بنیانگذاران هالیوود، خود را مغول‌های هالیوود نامیده‌اند، گفت: اگر ماهیت و اهداف هالیوود را بشناسیم دیگر این سوال پیش نمی‌آید که چرا آرگو جایزه گرفت؟ و یا چرا خانم اوباما جایزه را داد؟ اگر اسکار به آرگو جایزه ندهد به چه فیلمی جایزه بدهد به قلاده‌های طلا؟!
اسکار به آرگو جایزه ندهد به چه فیلمی جایزه بدهد به قلاده‌های طلا؟!
به گزارش جهان، محورهای سخنان این منتقد و مستندساز سینما امشب در گفتگوی ویژه خبری به شرح زیر است:
 
- تا ماهیت هالیوود را نشناسیم نمی توانیم در مورد ویترین آن یعنی اسکار قضاوت کنیم. 

- بنیانگذاران هالیوود که اغلب آنها از اشراف یهود اروپای شرقی بودند و سابقه سینمایی هم نداشتند، در کتاب خاطراتشان، خود را مغول‌های هالیوود نامیده‌اند.

- اسکار قرار نیست بیاید و ارزش های انقلاب اسلامی را بسط بدهد یا ارزش های دیگر کشورها را، بلکه اسکار ارزش های فرهنگی آمریکا را بسط می دهد.

-اسکار هر ساله فیلمی را در راستای اهداف کلانی که هالیوود مبتنی بر آن طراحی شده انتخاب می کند، از سال 1928 تا کنون که 85 جایزه اسکار داده شده، این اهداف دنبال شده است.

- فیلم آرگو به سینمای هالیوود وفادار است و در حقیقت هالیوود به خودش جایزه اسکار می دهد.

- با توجه به ماهیت اسکار نمی توانیم بگوییم در این دوره اتفاق متفاوت و غیرطبیعی افتاده است.
- فیلم ارگو کاملا جهت گیری دو پهلوی امروز دولتمردان امریکا را در قبال ایران نشان می دهد و به نوعی می خواهد شکست تاریخی آمریکا را به یک پیروزی و موفقیت تبدیل کرده و آن را کاملا تطهیر کند.

- فیلم آرگو به قول 'دیوید تامسون' حتی از فیلم کازابلانکای 60 سال پیش هم عقب‌تر است. فیلم به شدت شعاری و به شدت از لحاظ ساختاری ضعیف و در سطح یک فیلم متوسط حادثه‌ای رو به پایین است.

-کاخ سفید به آرگو جایزه ‌داد، خانم و آقای اوباما یک عروسک هستند.

-اسکار آنقدر که ما آنرا گنده می‌کنیم در خود آمریکا گنده نیست ما خودمان به آن پر و بال می‌دهیم، به کار خودمان بچسبیم بیاییم به فیلم ضدایرانی در جشنواره خودمان جایزه ندهیم که دادیم.

- اسکار یک جشنواره محلی و لوس آنجلسی است و به قول بعضی فیلم سازان حتی آمریکایی، یک جشنواره "لوس" است.

- اسکار کار خوبی انجام داده است برای خودش کار کرده است قرار نیست که برای ما کار بکند.

- به آرگو نچسبیم به فیلم های ضدایرانی اینجا بچسبیم فیلم ضد ایرانی که حتما قرار نیست مرگ بر ایران بگوید همین که خانواده ایرانی و سنت و سبک زندگی ایرانی را زیر سوال می برد می شود ضد ایرانی، شاخ و دم که ندارد.

به جای فحش دادن به اسکار از آن یاد بگیرند

در همین حال مسعود ده نمکی هم گفت: بهتر است به جای فحش دادن به اسکار مسئولان فرهنگی ما از اسکار یاد بگیرند. البته منظورم از مسئولین فرهنگی فقط دست اندرکاران وزارت ارشاد نیست. به نظر من کل مهندسی فرهنگی کشور باید از عملکرد اسکار بیاموزند یعنی می بایست پای ارزشهای خودشان بایستند و فیلمهای در جهت سیاستهای خودشان را تجلیل کنند! در صورتی که مسئولین ما به جای اینکه در دفاع از ارزشهای انقلاب پای آثار خوب بایستند می روند سمت فضای اپوزیسیون نوازی.

 جایزه دادن به «آرگو» تعحب ندارد

به نظر من جایزه دادن به فیلمهایی مانند «آرگو» از سوی اسکار جای تعجب ندارد؛ آنها جشنواره ها و مراسم سینمایی خود را براساس سیاستهای خودشان اداره می کنند و همین سیاستها است که چیدمان آثار جشنواره هایی مثل کن، برلین و ونیز و مراسمی مثل اسکار و گلدن گلوب را شکل می دهد.

اسکار اصولگراتر از جشنواره های وطنی است

این سیاستهای فرهنگی ماست که جهت گیری اصولی ندارد. اگر اسم این را اصولگرایی بگذاریم، اسکار اصولگراتر از جشنواره های وطنی است چون برگزارکنندگان اسکار و جوایزی از این دست صریحا پای اصولشان می ایستند و به فیلمهایی توجه می کنند که برآورده کننده منافع ملی شان باشد اما ما به جای ایستادن پای منافع ملی، باندبازی، اپوزیسیون نوازی و دسته بندی های صنفی و سیاسی را الویت جشنواره هایمان قرار می دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Malaysia
الحق جان كلام رو گفته.
قلاده های طلا را از داخل میزنن چه برسه خارج..
نجف زاده را که یادتونه !
مهدی
فیلم آرگو ،نه صحنه های کامپیوتری داشت نه جلوه های ویژه پیشرفته !فیلمی نیست که کارگردان های ما ازساختن چنین فیلمی عاجز باشند،اینها که در ادعا ،خودشون ازاونها بهتر میدانن یه فیلم درباره تسخیر لانه جاسوسی بسازند تا دنیا حقیقت را ببینه.
محمد
نه باید به اخراجی ها اسکار بدن
سیروس
نکته جالب اینجاس که از فردای جنگ جهانی دوم هر سال کلی فیلم می سازن و وحشیگری های آلمانی ها رو نشون می دن و خیلی ام اصرار ندارن که بگن نازی های بد فلان، آلمانیای خوب بهمان. بلکه تقریبا همه آلمانا «بدمن» هستن. چون اکثرا یا با نازیا و جزو شون بودن، یا بالاخره مرعوب و ساکت بودن. ولی ما تا همین پارسال با کلی دادار دودور داشتیم یه سفارتخونه دیگه رو با پوشش زنده تلوزیونی جلو چشم پلیس و با پشتیبانی اشغال می کردیم، اونوقت می گیم چه تصویر غیر منصفانه ای! نه بابا! شما منصفانه شو بساز!...