شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
به مناسبت سالروز شهادت شخصیتی که خار چشم دشمن بود؛

آقای بهشتی شما عبای من هستید/ وقتی بهشتی 'سرخ' شد

چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب: 230738
شاید نسل سومی‌ها امروز دهه شصت را ندیده باشند اما هر چه باشد بالاخره تصویری از آن برای خودشان ساخته‌اند اما نسل چهارمی‌ها که همین را هم ندارند چه؟!
سرویس فرهنگ جهان نيوز -  هرچه می‌گذرد تصاویر بهشتی‌ها، باهنرها، مفتح‌ها، همت‌ها و تمام شهدای انقلاب و دفاع مقدس در ذهن‌ها کم‌رنگ‌تر می‌شود، دلیلش باشد با مسئولان فرهنگی. اما این آدم‌های اسطوره‌ای که متاسفانه در نهادهای فرهنگی و تبلیغی جایگاه شاخصی برایشان در نظر گرفته نمی شود،‌ تا همین دو دهه قبل بین ماها بودند...
 
بگذریم؛ اگر به دنبال الگوی مصداقی شخصیت ایرانی- اسلامی برای زندگی شخصی می‌گردیم، نمونه بارزش این اسطوره‌ها هستند. امروز هفتم تیر است، به قول حاج کاظم آژانس شیشه‌ای: همون که اتفاق افتاده بود!
 
بهشتی چرا مظلوم بود. داستان‌های کوتاه زیر را که برگرفته از کتاب"صد دقیقه تا بهشت" به قلم مجید تولایی است، در ادامه بخوانید تا دلیل مظلومیت او را بهتر درک کنید.
 
بهشتی سرخ شد
 
با بی ادبی بلند شد به توهین کردن به شریعتی. بهشتی سرخ شد و گفت: حق نداری راجع به یک مسلمان این طوری حرف بزنی. هول شدند و چند نفر حرف تو حرف آوردند که... گفت: شریعتی که جای خود! غیر مسلمان را هم نباید با بی ادبی مورد انتقاد قرار بدیم.
 
همان نان و پنیر برایمان کافی است
 
مرد انگلیسی گفت "شما خیلی غیر واقع بینانه با مسائل برخورد می‌کنید. این طور جلو بروید تحریم می‌شوید". بهشتی گفت "انقلاب ما انقلاب آرمان‌ها است نه تسلیم به واقعیت‌ها. همان نان و پنیر برایمان کافی است" .
 
اسلام با صداقت رشد می‌كند، نه با دروغ
 
«الآن بهترین موقعیت است، برای كمك به پیروزی انقلاب، آمار شهدای 15 خرداد را بالاتر بگوییم، خیلی بالا، این ننگ به رژیم می‌چسبد». بهشتی بدون تعلل گفته بود «با دروغ می‌خواهید از اسلام دفاع كنید؟ اسلام با صداقت رشد می‌كند، نه با دروغ».
 
هر یك ثانیه كه در زندان باشد گناهش گردن جمهوری اسلامی است
 
بنی صدر كه فرار كرد، زنش را دستگیر كردند. زنگ زد كه زن بنی صدر تخلفی نكرده باید زود آزادش كنید.‌ آزادش نكردند. گفت با اختیارات خودم آزادش می‌كنم. می‌گفت «هر یك ثانیه كه در زندان باشد گناهش گردن جمهوری اسلامی است».
 
خداكارش را خوب بلد است
 
بهش می‌گفتند انحصارطلب، دیكتاتور، مرفه، پولدار. دوستانش دوستانه گفته بودند چرا جواب نمی‌دهی؟ تا كی سكوت؟ می‌گفت مگر نشنیده‌اید قرآن می‌گوید «ان الله یدافع عن الذینامنوا». یعنی وظیفه من این است كه ایمان بیاورم، كار خدا این است كه از من دفاع كند. دعا كن من وظیفه خودم را خوب انجام بدهم. خدا كارش را خوب بلد است.
 
ما سپربلای اوییم، نه او سپر ما
 
جلوی دادگستری شعار می‌دادند «مرگ بر بهشتی». بهشتی هم می‌شنید. یكی ازش پرسید «چرا امام ساكت است؟ كاش جواب این توهین‌ها را می‌داد». بهشتی گفت «قرار نیست در مشكلات از امام هزینه كنیم، ما سپر بلای اوییم، نه او سپر ما».
 
جمعه متعلق به خانواده است
 
همه جمع شده بودند برای جلسه. باهنر رو فرستاده بودند كه بهشتی رو بیاره. اومده بود كه آماده شید بریم؛ همه منتظر شمایند. بهشتی عذر خواسته بود. گفته بود جمعه متعلق به خانواده است، قرار است برویم گردش. اخم باهنر رو كه دید گفت: بچه‌ها منتظرند، سلام برسونید،بگید فردا در خدمتم.
 
رضاخان ازدواج كرده، این شعار حرام است
 
گفتند حالا كه «مرگ بر شاه» همه‌گیر شده؛ شعار جدید بدیم. «شاه زنازاده است، خمینی آزاده است». آشفته شده‌ بود. گفت: رضاخان ازدواج كرده، این شعار حرام است. از پلكان حرام كه نمی‌شود به بام سعادت حلال رسید.
 
رجوی به درد نخست وزیری می خوره!
 
به جمع رو كرد و گفت: قدرت اجرایی و مدیریتی رجوی به درد نخست وزیری می خوره. حیف كه التقاطو نفاق داره. اگر نداشت مناسب بود. تو بدترین حالت هم انگشت می گذاشت روی نكات مثبت.
 
این نشانه تكبر است...
 
به قاضی دادگاه نامه زده بود كه: «شنیدم وقتی به مأموریت می‌روی ساك خود را به همراهت می‌دهی. این نشانه تكبر است كه حاضری دیگران را خفیف كنی».
 
آقای بهشتی شما عبای من هستید
 
از دیدار امام برمی‌گشت. رفته بود توی فكر. امام خواب دیده بود عبایش سوخته، به بهشتی گفته بود،‌ مواظب خودتان باشید. می‌گفت از امام پرسیدم چرا؟ جواب داده بود: «آقای بهشتی شما عبای من هستید».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *