جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۲۰
آخرین خبرها از ژنو؛

پایان دومین دور گفت‌وگوهای ظریف، کری، صالحی و مونیز/ دور بعدی مذاکرات، هفته آینده +تصاویر

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب: 409136
دومین دور گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا و با حضور عراقچی، روانچی، شرمن و اشمیت در ژنو بعد از ۳ ساعت گفت‌وگو دقایقی پیش پایان یافت.
پایان دومین دور گفت‌وگوهای ظریف، کری، صالحی و مونیز/ دور بعدی مذاکرات، هفته آینده +تصاویر
به گزارش جهان، شهر ژنو از روز جمعه (اول اسفند) میزبان رایزنی‌های دوجانبه ایران و آمریکا در سطح معاونان وزرای خارجه و کارشناسان و با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود و بعدازظهر شنبه نیز در دومین روز مذاکرات محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران برای شرکت در این دور از گفت‌وگوها وارد شهر ژنو شدند و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا نیز به ژنو سفر کرد و در همان روز هم رایزنی‌هایی بین دو کشور به ریاست صالحی و مونیز و با حضور معاونان وزرای خارجه و کارشناسان برگزار شد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز که از روز جمعه در لندن به سر می‌برد، عصر یکشنبه برای دیدار و گفت‌وگو با ظریف وارد ژنو شد. با اینکه گفته شده بود این رایزنی‌ها بعدازظهر انجام می‌شود، ولی به دلیل حضور دیرهنگام و با تأخیر کری این رایزنی‌ها در ساعات پایانی شب گذشته برگزار شد و دو ساعت و نیم به طول انجامید.

وزیر خارجه آمریکا پس از ورود به ژنو و حضور در هتل ویلسون دقایقی را در کنار دریاچه ژنو قدم زد و البته این بار به تنهایی.

رایزنی‌های داخلی کری و تیمش
https://www.jahannews.com/images/docs/files/000409/nf00409136-1.JPG

جان کری، ارنست مونیز و وندی شرمن در ژنو
https://www.jahannews.com/images/docs/files/000409/nf00409136-2.JPG

بالاخره و پس از انتظاری طولانی و تحلیل‌های مختلف درباره برگزاری یا عدم برگزاری این نشست از جمله به دلیل اظهارات کری مبنی بر اینکه «هدف ما همچنان، پایان ماه مارس است و من به طور قطع اطمینان دارم که اوباما کاملاً آمادگی دارد که اگر احساس کند آنها (ایران) تصمیمات سازنده‌ای برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود اتخاذ نکنند، مذاکرات را متوقف کند.»، رایزنی‌ها در سطح وزرای خارجه و با حضور صالحی، مونیز و معاونان دو طرف در هتل ویلسون شهر ژنو در ساعت ۲۳ به وقت تهران برگزار و طرفین ۲ ساعت و نیم در راستای رفع اختلافات موجود بر سر راه توافقنامه جامع هسته‌ای به گفت‌وگو پرداختند.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000409/nf00409136-3.jpg

اولین دور رایزنی‌های ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه
https://www.jahannews.com/images/docs/000409/n00409136-b.jpg

دور اول رایزنی‌های ظریف، کری، صالحی و مونیز
https://www.jahannews.com/images/docs/000409/n00409136-s.jpg
میزان و ظرفیت غنی‌سازی، شیوه و نحوه لغو تحریم‌ها، بازه زمانی اجرای توافقنامه جامع هسته‌ای و رآکتور آب سنگین اراک از جمله موضوعات مورد اختلاف است.

پایان دومین دور گفت‌وگوها


دومین دور گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا و با حضور عراقچی، روانچی و شرمن معاونان وزرای خارجه، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور کشورمان و همچنین هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل ویلسون ژنو دقایقی پیش و بعد از گذشت سه ساعت پایان یافت.

دو طرف در ساعات پایانی شب گذشته (یکشنبه) نیز به مدت ۲ ساعت و نیم به گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای ایران پرداختند.

همزمان با این رایزنی‌ها نیز نشست کارشناسان ایران، آمریکا و اروپا برگزار شد که هنوز هم در جریان است.

دور بعدی مذاکرات هفته آینده


یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران با بیان اینکه هنوز زمان دور بعدی مذاکرات هسته‌ای قطعی نشده، گفت: احتمالا این مذاکرات هفته آینده برگزار خواهد شد.

وی جزییات بیشتری درباره محل این گفت‌وگوها و سطح آن ارائه نکرد.

از سوی دیگر، سید عباس عراقچی نیز پس از رایزنی‌های شب گذشته در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر با بیان اینکه در این جلسه بحث‌های جدی صورت گرفت، یادآور شد: زیرا الان زمان تصمیم گیری‌های سیاسی است و در بسیاری از حوزه‌ها مذاکرات وارد جزییات شده و مسایل متنوعی را در برگرفته است. در برخی موارد اختلافات راه‌حل‌هایی پیدا شده و الان زمانی است که باید تصمیم گیری‌های سیاسی صورت گیرد، به همین دلیل ارتباطات سطح بالای مقامات دو طرف را ضروری‌تر کرده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اضافه کرد: از مجموعه بحث‌هایی که صورت گرفته است هنوز نمی‌توانیم ادعا کنیم که پیشرفتی در مذاکرات صورت گرفته است، هنوز فاصله داریم و اختلافات وجود دارد، ولی همه طرف‌ها با جدیت و با اراده لازم مذاکرات را پیگیری می‌کنند تا به یک راه‌حل نزدیک شویم، اگرچه هنوز در مسایل کلیدی راه‌حل‌های کاملی به دست نیامده است. فضای مذاکرات فضای خوبی است و بحث‌ها به صورت فشرده و جدی انجام می‌شود و فضای مذاکرات سازنده و مفید است.

عراقچی در واکنش به اظهارات کری نیز گفت: ما با عزم و اراده‌ای قوی مذاکرات را ادامه خواهیم داد و هرجا که احساس کنیم مذاکرات در جهت منافع ملت و کشور و در جهت هدف تعریف شده پیش نمی رود، حتماً از مذاکره خارج خواهیم شد. تا وقتی ادبیات احترام در پشت میز مذاکره وجود دارد ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد و ارزشی برای فضاسازی‌های رسانه‌ای قائل نیستیم، ولی اگر این نوع رویکرد بخواهد به میز مذاکره کشیده شود، حتما میز مذاکره را ترک خواهیم کرد.

شهر ژنو شب گذشته نیز میزبان سیزدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای با حضور هیأت‌های مذاکره کننده ایران و شش کشور (آلمان، آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و انگلستان) و در سطح معاونان در مقر اتحادیه اروپا در این شهر بود.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آدم از دیدن این تصاویر و اینکه ایران در این مذاکرات با آمریکا دست و پنجه نرم میکند، بر خلاف بیشتر کشورها که گوش بفرمان محض آمریکا هستند، احساس غرور میکند
یادمون هست که شما از اسم مذاکره هم می ترسیدید.
جالب بود
سکینه
خدا با ماست
ناظر
Iran, Islamic Republic of
اگه مذاکره بر سر منافع ما در آمریکا بود آره باید چنین حسی بهت دست می داد وموجب افتخار بود ولی وقتی مذاکره بر سر نوع پوشش ناموس توئه این افتخاری نداره اصلش اینه که بهش اجازه جسارت ندی و وقتی کار به اینجا کشیده تو هم یقه ناموس اونو گرفته باشی و تهدید متقابل بکنی که اگه یه مشت بزنی یه مشت می خوری
ایمان
دست دادن با دستانی که تا ارنج اغشته به خون بیگناهانه احساسه شرمساری باید ایجاد کنه،نه احساس غرور
درود بر تیم مداکره کننده و دولت روحانی
یادمان نرود آمریکا شیطان بزرگ است...!!!!!!!!
گروهبان کرسنت ،استات اویل
Iran, Islamic Republic of
اقا اجازه؟؟اگر بما انگ بیسواد وبی شناسنامه و ترسو و بزدل و.....برو بجهنم نمیزنید بفرمایید اینهمه مذاکره وعقب نشینی وتحریم وتوهین شد نتیجه این مذاکرات رو دوسه تاشو بگین.اقا اجازه؟؟؟ بشینیم؟؟.......
Romania
خیلی ناامیدی. چرا؟
مشکل بزرگ هست ولی خدای ما بزرگتره انشاالله حل میشه.
گروهبان کرسنت ،استات اویل
Iran, Islamic Republic of
برادر یا خواهر محترم من نا امید به لطف وتوجه خدا بر این سرزمین نیستم این مملکت مملکت امام زمانه(ع) اما انطرف میز مذاکره امریکائیها هستند که به هیچ چیز پایبند نیستند.اینطرف هم قاطعیت نداره از طرفی کوچکترین انتقاد را این اقایان بر نمی تابند وبه ملت توهین میکنند این مردم رو بیشتر ازار میده تا تحریمهای امریکایی و انقدر شهامت ندارند از مردم عذر خواهی کنند.
انشا الله بتدریج مشکلات را بتوانند حل کنند این ملاقاتها موثر است تصویر منفی ساخته شده از ایران برطرف میشود
Canada
خدا ان شا الله کمکشان کند ، مذاکره با این غول بی شاخ و دم بسیار سخت و نفس گیر است ، امتیاز ندادن هم سخت تر و طاقت فرسا تر ،
ان شا الله بتوانند حافظ منافع ملی و دینی ما باشند
دوستان به جای غر زدن ، دعا کنند که بتوانیم برنده از زمین خارج شویم
درود بر دکتر ظریف
Romania
با وجود دانشمندی چون دکتر صالحی انشاالله مذاکرات بصورت منطقی به توافق میرسه.
این که بازم شد مذاکره برای مذاکره. کی نتیجه میده؟
نمیدونم کی آقامون میاد تا کار اینارو یکسره کنیم
در عمل که از آمریکا حسن نیتی دیده نشده
خدا خودت کمک کن تا آخر بایستیم و از نعمتی که به ما دادی حفاظت کنیم
علیمحمد نصیری بخش معمولان لرستان
پرزیدنت اوباما مذاکرات رامتوقف میکند!!آقای اوباماوکری وحامیان داخلی وخارجی؛اینجاایران است،نظام جمهوری اسلامی است نه قجر پهلوی ها،رهبرش آزاده وشجاع،باپایگاه قوی مردمی درهمه سطح ودرهمه قشر،گذشت که سفارتخانه‌های خارجی وکیل وزیروقانون برای ایران تصویب کنند،تمام گزینه های مابرروی میزاست،ضمنا آقایان اوباماوکری شمارا آیپک انتخاب میکنند،بااون انتخابات مسخره تون،بقول کوچه بازاریهاواسه همه لاتی واسه ماشکلاتی
آمریکایی ها با زبان بی زبانی می خواهند یک چیز را بگویند: روابط سیاسی را با ما از سر بگیرید.
آمریکا می خواهد این مذاکرات آن قدر ادامه پیدا کند تا روابط سیاسی میان دو کشور از سر گرفته شود.
آمریکا می خواهد یک رابطه ی گستره ی سیاسی با ایران داشته باشد .
سعید
واقعا جای تاسف داره بری با دشمن اسلام وپیامبر (ص) گپ بزنی وکبعدش مذاکره کنی ...واقعا جای تاسف داره؟؟؟