پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۳
بدون تایید یا رد ادعاهای ضدایرانی وزیر خارجه انگلیس؛

وزارت خارجه سرانجام درباره دیدار صالحی و 'هیگ' موضع گرفت

شنبه ۳ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 229938
به دنبال اعتراضات گسترده به دیدار وزیر خارجه ایران با همتای انگلیسی‌اش، سرانجام وزارت خارجه به این موضوع واکنش نشان داد. مهمانپرست گرچه گفت "ملاقات صالحی و هیگ در کابل بنا به درخواست طرف انگلیسی انجام شده" اما توضیحی درباره جزئیات دیدار و ادعاهای "ویلیام هیگ" نداد.
به گزارش جهان، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه خبر در خصوص ملاقات علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان با ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در حاشیه نشست همسایگان دور و نزدیک افغانستان در کابل، اظهار داشت: این ملاقات توسط یک کشور ثالث و به درخواست انگلیس صورت گرفت.‌
 
وی افزود: آنها اعلام کرده بودند که مایل به ملاقات هستند و می‌خواهند در مورد وضعیت رابطه دو کشور و احتمالا بحث تعیین حافظ منافع ملاقاتی را صورت بدهند و به دلیل اعلام علاقه آنها و طرح این درخواست از سوی یک کشور ثالث، ما نیز به دلیل نگرانی از وضعیت حقوق کنسولی اتباعمان و مشکلاتی که برای آنها ایجاد شده، این ملاقات را پذیرفتیم و ملاقات انجام شد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در این ملاقات درباره بحث حفاظت منافع دو کشور صحبت شد و بحث‌هایی نیز درباره تحولات منطقه صورت گرفت. فکر می‌کنیم کشورهای غربی در این تحولات نقش دارند و دخالت آنها جنبه تخریبی دارد. ما نیز نقطه نظراتمان را در این زمینه بیان کردیم. 
 
مهمان‌پرست تصریح کرد: اینکه مقامات انگلیسی به صورت غیرمتعارف و به شکل نادرست اعلام کردند که این ملاقات به درخواست طرف ایرانی بوده و سعی کردند کار تبلیغاتی انجام دهند، کار درستی نمی‌دانیم و این گونه اقدامات از اخلاق دیپلماتیک فاصله دارد.
 
پیش تر و همزمان با سکوت وزارت خارجه ایران، وزارت خارجه دولت انگلیس مدعی شده است، دیدار "وزرای امور خارجه بریتانیا و ایران به درخواست آقای صالحی وزیر خارجه ایران" برگزار شده است.

هیگ در این دیدار "با یادآوری اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن در پی حمله به سفارت بریتانیا در تهران"، ابراز امیدواری کرده بود که "ایران و بریتانیا بتوانند به زودی دفاتر رسمی حفاظت منافع در تهران و لندن تعیین و دایر کنند"!

ظاهرا وزیر خارجه انگلیس حتی پا را از این فراتر گذاشته و با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5، ایران را رویکردی غرب را "صادقانه و متحد" توصیف کرده بود و گفته بود "اکنون مسئولیت به عهده ایران است تا با اقداماتی محکم به این [پیشنهاد] پاسخ دهد."

اما ابراز علاقه وزیر خارجه انگلیس به بازگشایی کانون فتنه این کشور در تهران و رایزنی وی و صالحی در این باره، در شرایطی صورت گرفته است که انگلیس تاکنون از هیچ توطئه ای علیه ملت ایران چشم پوشی نکرده که نمونه بارز آن نقش آفرینی آشکار در جریان فتنه 88 بود.

بر این اساس،‌ انتظار می رود وزارت امور خارجه جهت تنویر افکار عمومی، ضمن اعلام جزئیات دیدار صالحی و هیگ، درباره ادعاهای وزیر خارجه انگلیس هم رسما اعلام موضع و از بیان اظهارات مبهم خودداری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به هيچ عنوان ملاقات هاي مشكوك و پنهاني را به رسميت نمي شناسيم . چراكه انگليس كشوري متخاصم و متجاوز به حقوق ملت ماست و تاريخ ما گواه بر آن است . ضمنا" آقاي صالحي ديپلمات ضعيفي است و از او موضع گيري قاطعي تاكنون نديده ايم .
وزرات امور خارجه ما خیلی وقته که بواسطه دخالتهای رئیس جمهور تضعیف شده و تأثیر چندانی در تحولات منطقه ای نداره.
باسلام
دیدارهای محرمانه به این شکل امری عادی است ولی ما نباید اجازه دهیم طرف مقابل از این موضوع سوء استفاده کنه و به قول خودش برگ برنده رو کنه _ آقای وزیر روی سخنم با شماست