جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۲
۵۳
بحران صنعت آب و برق وارد فاز جدید شد؛

"وزارت نفت" مقصر بحرانی‌تر شدن وضعیت آب و برق کشور/ کاهش تحویل سوخت به نیروگاه‌ها

آنان که می گویند "انرژی هسته‌ای به کارمان نمی آید" کجایند؟
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 369933
وزارت نیرو برای جبران افزایش مصرف کشور، مجبور است تا با حداکثر توان از نیروگاه‌های بخاری و گازی و همچنین نیروگاه‌های برقابی استفاده کند.... برخی نیروگاه کشور که ذخیره گاز مناسبی نداشتند، از سوخت‌های جایگزین، مانند مازوت استفاده کرده اند
"وزارت نفت" مقصر بحرانی‌تر شدن وضعیت آب و برق کشور/ کاهش تحویل سوخت به نیروگاه‌ها
سرویس اقتصادی جهان نيوز – علی رجبی: با گرم‌تر شدن دمای هوای کشور و رشد روزافزون مصرف آب و برق، بحران کم آبی و خاموشی وارد فاز جدیدی شده است. طبق آمارهای موجود و با افزایش دمای هوا و افزایش مصرف برق در کشور، پیک مصرف به میانگینی نزدیک به ۴۷ هزار مگاوات رسید. شاید بتوان در اظهارات همین چند روز قبل حمید چیت‌چیان، بحرانی که در انتظار کشور است را بهتر درک کرد. وزیر نیرو در یکی از اظهارات خود با اعلام این خبر که "نیروگاه‌های برق‌آبی امسال با تولید سه برابر برنامه خود توانستند نقش مهمی در تأمین برق کشور ایفا کنند" خبر از ادامه مشکل وزارت نیرو در تأمین برق و تشدید آن در سال ۹۴ داد.

هر ساله رشد تقاضای برق در کشور افزایش حداقل ۵ هزارمگاواتی ظرفیت تولید برق را نسبت به پیک مصرف سال قبل می‌طلبد تا بدون بروز خاموشی ها و به طور مطلوب، برق صنعت، کشاورزی، تجاری و خانگی تأمین شود. اما در تابستان سال جاری میزان مورد نیاز برای افزایش ظرفیت در تولید برق کشور نسبت به پیک سال گذشته به علل مختلف از جمله عقب ماندن پروژه های عمرانی و عدم تخصیص بودجه مورد نیاز و در رأس همه بدهکار بودن صنعت برق به بخش خصوصی محقق نشد.

همچنین از سوی دیگر بخشی از مشکل پیش آمده پیش روی صنعت برق، ناشی از کاهش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به دلیل مشکلات فنی و فرسودگی نیروگاه‌ها و پایین آمدن راندمان به علت گرمای هواست.

جلوگیری از خاموشی و مبارزه با بحران آب، مقولاتی نیست که فقط به وزارت نیرو مرتبط باشد بلکه همکاری وزارت نفت و وزارت جهاد کشاوری در وهله اول و و در وهله دوم همکاری سایر نهادهای اجرایی کشور را می‌طلبد. در همین رابطه و در چند روز گذشته برای جبران این کاستی ها و جلوگیری از خاموشی در شبکه، شاهد پیاده سازی راهکارهایی هستیم که برخی از این راهکارها تبعات زیانباری را برای کشور در برداشته است:

وزارت نفت دست وزارت نیرو را بست!

وزارت نیرو برای جبران افزایش مصرف کشور، مجبور است تا با حداکثر توان از نیروگاه‌های بخاری و گازی و همچنین نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده کند. پرواضح است که با توجه به ظرفیت نصب شده بسیار قابل توجه نیروگاه‌های گازی کشور در مقایسه با سایر نیروگاه‌ها، در این ایام سال با توجه به افزایش بهره‌کشی از نیروگاه‌های گازی توسط وزارت نیرو، مصرف گاز افزایش پیدا کند. با این حال مقامات مرتبط با وزارت نیرو به کرات در روزهای گذشته خبر از کاهش تحویل گاز به نیروگاه‌های کشور داده‌اند.

در چند روز گذشته، وزیر نیرو در بازدید از شرکت توسعه منابع آب و نیروی کشور درباره استفاده از ذخایر سدهای کشور گفته است: «ذخایر سوخت مایع مناسبی در نیروگاه‌ها نداشتیم اما نیروگاه‌های برق‌آبی به داد کشور رسیدند و یکباره با تولید برق تا سه برابر برنامه‌ریزی توانستند بخش عمده نیاز کشور را تامین کنند و اگر نیروگاه‌های برق‌آبی نبودند، به‌طور قطع کشور دچار مشکل می‌شد.»

سید زمان حسینی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران نیز با ذکر این نکته که "اگر از ذخیره سوخت زمستانی استفاده نمی‌کردیم الان باید شاهد خاموشی‌های گسترده‌ای می‌شدیم" می گوید: «وزارت نفت گاز مورد‌ نیاز نیروگاه‌ها را به شکل ۱۰۰ درصد نمی‌تواند تامین کند و برای اینکه نیروگاه‌های برق بتوانند برق تولید کنند و جلوی خاموشی گسترده را بگیریم مجبور شدیم از ذخیره سوخت زمستانی خود در فصل تابستان مصرف کنیم.»

حتی شنیده شده برخی نیروگاه کشور که ذخیره گاز مناسبی نداشتند، از سوخت‌های جایگزین، مانند مازوت استفاده کرده اند که همین تغییر در سبد سوختی موجب ایجاد آلودگی محیط زیست در نیروگاه‌هایی مثل نیروگاه بعثت شده است.

طبق اخبار رسیده، مقامات وزارت نفت که پیش از این نیز در ماجرای "صادارت برق به جای صادرات گاز" (که از اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز هست) به چالش با وزارت نیرو رسیدند و صادرات گاز را به صرفه‌تر دانستند، تاکنون دلیل قانع‌کننده‌ای برای عدم تحویل سوخت مناسب به نیروگاه‌ها ارائه نکرده‌اند.

مهر تایید وزارت نفت بر کم کاری در تحویل سوخت

همزمان با سر به سر شدن تولید و مصرف و ثبت رکورد جدید مصرف برق در کشور، وزارت نفت نیز رسما از کاهش تحویل سوخت مایع شامل گازوئیل و نفت کوره به نیروگاه های کشور در دومین هفته فصل تابستان خبر داده است.

در گزارش منتشر شده از سوی اعلام شده که نیروگاه‌ها در هفته منتهی به ٢٠ تیر ماه بیش از ١٥ میلیون لیتر سوخت کمتر از هفته منتهی به ١٣ تیر مصرف کرده اند. این در حالی است که تولید نیروگاه ها بیشتر شده و وزارت نیرو برای جلوگیری از خاموشیی مجبور شده در برخی نیروگاه ها از سوخت ذخیره شده برای زمستان استفاده کند.

آمارها نشان می دهد مصرف گازوئیل منتهی به ٢٠ تیرماه در مقایسه با هفته پیش (٧٧٠ میلیون و ٦٠٠ هزار لیتر) ٢٤ میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر کاهش یافته و مصرف نفت کوره نیز در بازه زمانی چهاردهم تا بیستم تیرماه نسبت به هفته قبل از آن (٢٧٩ میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر) ٢١,٢ میلیون لیتر کاهش داشته است.

وقتی وزارت نیرو مجبور شد منابع آبی پاییز را صرف تولید برق تابستان کند!

خبری که در ابتدای هفته منتشر شد این بود که از "ابتدای سال جاری تاکنون، تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی ایران بیش از ۹.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است". این افزایش تولید اگرچه موجب شده تا خاموشی در کشور کاهش یابد اما زنگ خطری برای وضعیت آب در کشور به صدا در آورده است. در حال حاضر یکی از راهکارهایی که وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه برای جبران کاستی های تولید برق به کار گرفته‌اند این است که منابع آبی که به طور طبیعی باید برای کشاورزی و حتی شرب پاییز بماند، برای تولید برق و جلوگیری از خاموشی آزادسازی می شود.

به عبارت ساده‌تر، افزایش تولید نیروگاه‌های برقابی به معنای کمتر شدن آب ذخیره پشت سدها است؛ به طور مثال، بیش از ۲۲ درصد ذخایر آبی ۵ سد اصلی تامین کننده آب شرب شهر تهران کاهش داشته است.

 ذخیره سال 93ذخیره سال 92درصد تغییر
سد لتیان68 میلیون لیترمکعب66 میلیون لیترمکعب3 +
سد امیرکبیر140 میلیون لیترمکعب181 میلیون لیترمکعب23 -
سد ماملو104 میلیون لیترمکعب125 میلیون لیترمکعب17 -
سد لار73 میلیون لیترمکعب128 میلیون لیترمکعب43 -
سد طالقان209 میلیون لیترمکعب258 میلیون لیترمکعب19 -

بر اساس گزارشات رسمی، هم‌اکنون در سدهای استان تهران ۵۹۴ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده وجود دارد در حالی که در همین روز در سال گذشته ۷۵۹ میلیون مترمکعب آب پشت سدها ذخیره شده بود. ذخایر آب شهر تهران در حال حاضر نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲۲ درصد کاهش دارد.

رشد ۹.۴ تولید بیش از چهار میلیون و ۵۸۵ هزار مگاوات ساعتی تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی در ۱۰۵ روز ابتدایی سال جاری نشان می دهد منابع آبی سدهای کشور که با کاهش قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته و میانگین دراز مدت مواجه بود، بیش از پیش در بحرانی پیچیده فرو رفته است.

رهاسازی آب مخازن سدها تنها در سلسله سدهای رودخانه کارون قابل توجیه است؛ چرا که پس از رهاسازی ذخایر سدهای کارون ۳ و ۴ و تولید برق از آنها، آب رها شده در مخزن سد گتوند علیا ذخیره شد و امکان استفاده دوباره از آن وجود دارد.

آنان که می گویند "انرژی هسته ای به کارمان نمی آید" کجایند؟

عموم کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت دنیا برای تأمین بار پایه شبکه خود از منابع پایدارتری همچون نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌کنند. شاید بد نباشد در هنگام پیچیده‌تر شدن بحران آب و برق کشور، از «منورالفکرهای مرعوب تشرهای آمریکا و غرب» که ادعا می‌کنند "نباید آتو دست غرب بدهیم" و "انرژی هسته‌ای به کارمان نمی‌آید" و "کشوری که نفت و گاز دارد، نیروگاه اتمی برای چه می‌خواهد" و ... بپرسیم که آیا هنوز هم بر روی ادعای خود ایستاده‌اند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شما سوالهایت رو یادداشت کن برو از اون کسی بپرس که کشور رو بحران زده کرد و تحویل داد و رفت.
اصلا قبول... همه چیز تقصیر احمدی نژاده...

این آقایی که قرار بود 100 روزه همه مشکلها رو درست کنه کجاست؟
مگه ریاست جمهوری 100 روزه هست؟ احمدی نژاد 8 سال بود چه کاری کرد؟
...
ولی قول100 روزه بود .نبود؟!
کافیه چشمها تو باز کنی تا ببینی چکار کرد
کوچکترین کارش بازگرداندن آن چیزی بود که ده سال پیش آقای روحانی در مذاکرات هسته ای از دست داد
حاااااااااامد
بی سوادی دیگه یه ذره فکر خوبه و...
اگه همین اقا ی مورد انتقاد شمانبود الان همین تعداد سانتریفیوژم نداشتیم که سرش معامله کنند
United States
حالا مثلا اینهمه سانتریفیوژ مورد ادعای شما به چه دردمون خورده ؟ تو رو خدا فقط یکی فقط یکی از مشکلات مملکت که با این سانتریفیوژا حل شده رو اسم ببر
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
تولید رادیو دارو برای بیماران سرطانی. همونی که واسه راکتور تحقیقاتی تهران که رادیو دارو تولید میکنه و دوستان غربی شما با تمام تعهداتی که برای تامین سوخت داشتن سوخت ندادن. افتااااااااااااااااااااد
جواد
یکی بگه معامله سر چی هست , تازه اگه تمام سانتریفوژها رو هم برداریم , تازه تحریمها برداشته میشه , یعنی میرسیم به جایی که اول اولش بودیم , بهتر نبود همون اول اولش مدبرانه تر عمل می کردیم تا به اینجا نرسیم و این صدها میلیارد دلار خسارتی که خوردیم رو نخوریم و احتمالا من الان در سن 33 سالگی احتمالا ازدواج کرده بودم و واسه خودم خونه زندگی داشتم , تورو خدا یکی بگه این انرژی هسته ای واسه ما چی آورد ؟
سرباز کوچولو
یک خودرو تا زمانی که آخرین پیچش بسته نشود قابل استفاده برای مصرف کننده نیست. اگر کمی در باب کاربردهای انرژی هسته ای تحقیق می کردی چاک دهنتو باز نمی کردی و همین جور اراجیف بهم نمی بافتی.
صدسال بعد که نفتمان تمام شد بچه هایمان بر این همه بی تدبیری پدرانشان لعنت خواهند فرستاد.
قرار نیست به خاطر مشکلات و ضعف های مدیریتی برخی دستگاهها ما نقاط قوت خود را هم نابود کنیم.
Iran, Islamic Republic of
این تیتر زدن فرافکنی است باید کارشناسی با موضوع برخورد کرد در همه جهان انرژی های نو حرف اول را می زند ما هزینه ده ها نیروگاه عظیم خورشیدی را صرف انرژی هسته ای کرده ایو صدها هزینه دیگر به دنبال آن ایجاد کرده ایم و طبیعی است که بحران داریم..
مهدیار آستانی
جناب استاد انرژی های نو لفظ قشنگیه آلودگی ندارن و باکلاسن اما به درد کشورهای ریزه میزه اروپایی میخورن نه این مضرف هردمبیل افسار گسیخته ایران. انرژی نو فقط در حد تنوع استحصال انرژی و پایداری شبکه برق کارآمده. و جهت اطلاع شما عرض کنم انواع و اقسام انرژی های نو در ایران کار شده منجمله انرژی بادی، ژئوترمال، سلولهای خورشیدی، خورشید گرمایی کانونی و فوزیون پس منطقی نیست از برق اتمی چشم پوشی کنیم در ضمن انرژی اتمی هم انرژی نو محسوب میشه و آلودگی هیدروکربنی نداره فقط مدیریت صحیح زباله اتمی میخواد. و جهت اطلاع حضرت عالی بگم استحصال برق اتمی یک هفتم برق فسیلی هزینه داره
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
یکی از کاربردهای کوچک فعالیت هسته ای تولید انرژی است.
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
به یارو گفتن چقدر پول داری؟
گفت هیچی
ولی احمدی نژاد خزانه رو خالی کرد!!!!
Iran, Islamic Republic of
احسسسسنت اینا هرچیز بی ربطی رو می اندازن گردن احمدی نژاد
آدمیزاد
Colombia
توروخدا همه چیز را سیاسی نکنید.
Iran, Islamic Republic of
"کشوری که نفت و گاز دارد، نیروگاه اتمی برای چه می‌خواهد"

چه جمله ساده انگارانه اي.
تازه مشكل اصلي آب و برق در سال 94 خواهد بود.
ایرانی
انرژی هسته ای قرار بود چرخ زندگی مردم رو بچرخونه , اما با این خونه ای که از ما خراب شد انرژی هسته ای نمی خواییم , لطفا راه تجارت ما با دنیا رو باز کنید .
حسام
Iran, Islamic Republic of
انرژی هسته ای چه ربطی به بحران آب دارد؟
تحریم ها سبب شده که تامین زیرساخت ها با تاخیر فراوان اجرا شود.
این موضوع بارها توسط مسئولین وزارت نیرو مطرح شده است. و قطعا هزینه تحریم ها بر دوش مردم خواهد بود نه دلواپسان امروز
5ساله مملکت نیروگاه جدید نزده
پست جدید خیلی کم
چطورتوقع دارین برقکم نیاد
من از 4 سال قبل می دونستم
Iran, Islamic Republic of
یکی از این نیروگاه ها رو من دیدم ...
Netherlands
راه حل دائمی مشکل، مخصوصا برای کشور ما، استفاده از انرژیهای نو مثل خورشید و باد است. متخصصان این حوزه در کشور ما همه اذعان دارند که در صورت استفاده از انرژی خورشیدی به راحتی میتوانیم برق کل کشور را تامین و حتی صادرات هم داشته باشیم. در کشور آلمان با اینکه در بسیاری از اوقات ابری است اما توانسته اند تا 50 درصد انرژی را از خورشید تامین کنند. در کشور دانمارک در بسیاری از روزها دولت اعلام میکند که امروز کل انرژی کشور از طریق نیروگاه بادی تامین شده است. در حال حاضر امارات و هندوستان در حال ساخت مزارع عظیم بهره برداری از انرژی خورشیدی هستند. استفاده از این انرژی ها به مراتب از انرژی هسته ای و فسیلی ارزانتر است. اگر چه انرژی هسته میز برای بسیاری از مقاصد دیگر مثل پزشکی و کشاورزی لازم و ضروری است.
برادر! انرژی های نوین خوب است ولی راه حل فوری و ارزان میخاهیم نه گران قیمت...
آقایونی که 8 سال بر سر کار بودند و شعار میدادند انرژی هسته ای داشتیم و افتخار میکردند پس چرا پاسخگوی خاموشی ها و بی آبی ها در سالهای گذشته نبودند؟! در ضمن همین بحران آب و برق در کشور دستپخت 8 سال دولت گذشته هست.
Iran, Islamic Republic of
کدام خاموشی برادر. اگه نمیدونی بدون که طی 8 سال ایران از وارد کننده برق به صادر کننده تبدیل شد. مشکل اینجاست که دولت با تدبیر شما یکسال است به بهانه کاهش تورم تمام پروژه های عمرانی را تعطیل کرد. بابا اگه با احمدی نژاد بدین که بدین لااقل انصاف داشته باشین و واقعیت ها رو برعکس نکنین.
شما سال 80 تو کشور زندگی میکردی یانه که آب جیره بندی شده بود سال 80 کی رییس جمهور بود؟ هر مشکلی پیش میاد فقط میخواید از سر کینه و عقده سر احمدی نژاد خالی کنید
آدمیزاد
Colombia
شما را بخدا مشکل کمبود آب را جدی بگیرید ، بیخودی خواهان افزایش بیرویه جمعیت نباشید ، همه چاهها و آبهای زیرزمینی و رودها و دریاچه ها در حال خشکیدند .
Japan
مشکل رشد جمعیت نیست. مشکل بدمصرفی و الگوی غلط و فرهنگ اشتباه و قیمت پایین مصرف آب است.
آدمیزاد
Colombia
مشکل بد مصرفی درست، اما منابع آبی محدود است و همین الان هم در مناطقی از ایران خشکسالی دارد بیداد میکند ، هر سال مجبور خواهیم بود تا مصرف سرانه را پایینتر بیاوریم و این میتواند ذر کیفیت زندگی اثر بگذارد .
خب چرخ صنعت هم باید بچرخد
منابع پایدارتر! برای ایران هسته ای پایدار نیست.
Iran, Islamic Republic of
ارزانترین روش تولید برق تو ایران استفاده از پنل های خورشیدی تو کویر های وسیعه
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
پنلهای خورشیدی بازدهی بسیار پایینی دارند و جایگزین مناسبی برای نیروگاه هسته ای نمی باشند
Iran, Islamic Republic of
دانشمند انرژی خورشیدی بهترین راهه تولید برق از طریق انرژی هسته ای اصلا" مقرون به صرفه نیست در ضمن کویرهای وسیع ایران بهترین شرایط رابرای تولید برق از طریق انرژی خورشید دارن
Japan
انرژی خورشیدی یکی از گرانترین روش های تولید برق است! دانشمند هم خودتی!!
United States
انرژی خورشیدی جایگزین بسیار خوبیه
Japan
ولی گران و برای وقتی است که وزارت نیرو اینقدر بدهکار نباشد!!!

اول توانیر بدهی های بخش خصوصی رو بده بعد بره سراغ مزرعه بادی و خورشیدی
United States
اونهایی که مجوز اینهمه چاه عمیق رو دادن کجان؟
چاه های عمیق غالبا بدون مجوز فعالیت میکنند.سوال اینجاست چرا با وجود بحران آب کسی جلوی برداشت از این چاه های غیر مجاز رو نمیگیره؟
مهندس
برای اینکه ذهن همه در مورد انرژی های نو باز بشه لطفا مستند انرژی های نو که bbcساخته رو ملاحظه کنید.
اونجا از تجربیات کشورهای مختلف در این زمینه گزارش میده و معایب و مزایا ی همه این روشها رو بررسی میکنه و به این نتیجه میرسه که انرژی های خورشیدی ،بادی ،موجی و..... هیچکدام قادر به تولید انبوه انرژی نیستند و تنها روش مقرون به صرفه و پایدار استفاده از راکتورهای اتمی هست.
جداازبحث سیاسی این موضوع ذخایرمعدنی اورانیم درایران ناچیزاست واستخراج وهزینه ی فراوری آن بالامی باشد.درحالی که دومین کشورذخایرفسیلی هستیم
...
انها که در جهل مرکبند که هیچ. جیره خور ها هم که اگر نگویند گشنه میمانند!
Iran, Islamic Republic of
نه سواد دارید و نه می دونید که اعتبار یک نیروگاه هسته ای برابر است با 4 نیروگاه گازی.
همون که شما سواد داری واسه ما بسه!

ولی کشور در زمینه انرژی برق موفق هست که سبدی متنوع از نیروگاه های رو داشته باشه...
آفرین بر نویسنده محترم که درست و متین پاسخ دادند
انشاالله بحران بی آبی هم حل می شه
یاابوالفضل
دوستان توجه داشته باشندکه انرژی هسته ای یکی ازکوچکترین موارد استفاده اش درمان سرطان است که روندش روبرای اینکه تخصصی است فاکتورمیگیرم موارددیگه اش رو خودتون تحقیق کنیدکه اونقدرزیاده که درحوصله ام نمی گنجه حال اگرکمی تیزبین باشین خواهیدفهمیدکه اگه انرژی هسته ای بدردبخورنبودچرااینقدرشیاطین درصددندماروازاون محروم کنند؟ دیگراینکه رکوداقتصادی ماعوامل بسیاری داره که مهمترینش عدم اتکابه تولیدداخلی ویکی دیگه عدم استفاده ازظرفیتهای داخل ودیگری اتکابیش ازحدبه نفت وموارددیگراست ودرآخرتحریمهاست که فقط به تجارت لطمه زده . پس بهتره به جای اینکه حرفهای دشمن روتکرارکنیم وآب به آسیابش بریزیم کمی اطلاعاتمون روبالاببریم .
Iran, Islamic Republic of
داشتم به این فکر می کردم که اگه تو ماشینم یه نیروگاه هسته ای کوچیک داشتم تا چند سال بنزین یورو چهار لازم نداشتم. ماشینم پودر می شد ولی انرژی برای حرکت داشت
Iran, Islamic Republic of
اين آدم كسي نبود جز صادق زيباكلام كه چنين اظهار نابخردانه اي را مطرح كرد.
Iran, Islamic Republic of
این آقایان تازه کار دارن چیکار میکنن. برای کاهش تورم تمام پروژه های عمرانی رو تعطیل کردن و کمترین تدبیر و کار و تلاش هم برای حتی کارهای روزمره کشور هم ندارن. برای رفع مشکلات باید استین ها را بالا زد نه اینکه برای رفع خستگی مسافرت شمال به کیش رفت. و یا وزیری 2 ماه برای تفریح به آلمان بره و ...
اونیکه روزی 4 ساعت میخوابید و تمام وقت در خدمت مردم بود با توطئه اصولگرا و اصلاح طلب رفت.
آدمیزاد
Colombia
البته برای من آب مهمتر از انرژی است ،ولی یک راه برای صرفجویی و راندمان بهتر انرژی ،کاهش تولید و مصرف خودروهای شخصی و کاربرد بیشتر ترابری همگانی(حمل و نقل عمومی) است،و نیز بهرهبرداری از انرژی ژئوترمیک (گرمای زیرزمینی) میتواند سودمند باشد.
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
وزارت نیور جواب بده