پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

نسخه تجویزی دین برای فرهنگ چیست؟

شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 423932
عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: در این برهه تاریخی، جهان اسلام با فرهنگ‌های متفاوتی روبه‌رو است که اینها نسخه تجویزی دین اسلام نیستند.
به گزارش جهان، شهین اعوانی عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در گفت‌وگو با فارس درباره مقوله فرهنگ و اهمیت جداسازی سره از ناسره در حوزه فرهنگ اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که بنده در حوزه فرهنگ مورد مطالعه قرار داده‌ام، بحث نسبی یا مطلق‌گرایی در عرصه فرهنگ است.

وی افزود: توجه صرف فرهنگی به نسبی یا مطلق‌گرایی فرهنگی ضررهایی را به جوامع اسلامی می‌رساند، از جمله اینکه نسبی‌گرایی صرف به پلورالیسم انجامیده و تنها باعث تحمیل افراد یک جامعه می‌شود، در حالی که فرهنگ تحمل‌ناپذیر است و باید آن را با تمام وجود پذیرفت، در مقابل نیز مطلق‌گرایی به دیکتاتوری می‌انجامد.

اعوانی با تأکید بر اینکه فلاسفه بزرگ یا نسبی‌گرا هستند یا مطلق‌گرا، توضیح داد: بنده معتقد هستم که در حوزه فرهنگ نسبی‌گرایی صرف یا مطلق‌گرایی صرف پاسخ نمی‌دهد باید، به نسخه اصلی اسلام رجوع کرد و مکتبی را برای استفاده مردم جامعه معرفی کرد که قابل قبول و مناسب باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این زمینه باید به تعامل برقرار کردن روی بیاوریم، اینکه در جامعه نخست بفهمیم چه شرایطی در حوزه فرهنگ حاکم است، در حال حاضر همه این رویکردها در غرب و شرق جهان اسلام با یکدیگر ترکیب شده و یک نسخه من‌درآوردی نادرست شده که تصحیح آن نیازمند تحقیق و بررسی و مطالعه مناسب است. بنابراین نسخه اصلی اسلام همان نسخه اهل بیت (ع) است که باید مدنظر قرار بگیرد.

عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در پاسخ به این سؤال که اخلاقی رفتار کردن انسان در یک جامعه بدون در نظر گرفتن دین، چه تأثیراتی می‌تواند داشته باشد، گفت: پاسخ این سؤال دو پهلو است، از یک سو اخلاق باعث می‌شود بسیاری مشکلات جامعه رفع شود اما نکته اینجاست که اخلاق تنها به این درد نمی‌خورد. اخلاق به اعتقاد ارسطو، خیر است و انسان را به سعادت می‌رساند. اما در مقابل هم عده‌ای معتقدند که همه افراد غیراخلاقی هم بد نیستند! بنابراین در این راستا باید بیشتر صحبت کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *