پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۵
به دنبال حمله به منزل آیت‌الله عیسی قاسم؛

موج گسترده اعتراض به یورش وحشیانه مزدوران آل‌خلیفه به منزل رهبر شیعیان بحرین +فیلم

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 393332
یورش وحشیانه نیروهای امنیتی بحرین به منزل آیت الله عیسی قاسم در منطقه الدراز با موجی از محکومیت در داخل و خارج این کشور همراه شده است.
موج گسترده اعتراض به یورش وحشیانه مزدوران آل‌خلیفه به منزل رهبر شیعیان بحرین +فیلم
گروه بین الملل جهان نيوزدر همین راستا حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای اقدام تجاوزکارانه مقامات بحرین به منزل آیت الله عیسی قاسم به عنوان نماد ملی اسلامی این کشور را به شدت محکوم کرده و بار دیگر بر ایستادگی خود در کنار ملت بحرین در مبارزه اش به منظور احقاق حقوق خویش تاکید کرد.

جمعیت ملی اسلامی الوفاق بزرگ‌ترین جنبش انقلابی مخالف رژیم آل خلیفه نیز این اقدام مقامات امنیتی بحرین را احمقانه و زبونانه توصیف کرده و الوفاق رژیم آل خلیفه را مسوول پیامدهای ناشی از این اقدام وحشیانه دانسته و خاطرنشان کرد: تکرار چنین اقدامی یک موضوع عمدی و تنها با تصمیم مقامات بلندپایه رژیم آل خلیفه انجام گرفته و با توجه به جایگاه والای دینی و ملی آیت الله عیسی قاسم،این رژیم تمام ملت را هدف قرار داده است.

الوفاق تاکید کرده که این جنایت بزدلانه از واقعیت بحران اخلاقی سیاسی و امنیتی در بحرین حکایت می کند. واقعیتی که نمی توان با برگزاری انتخابات نمایشی خنده آور بر آن سرپوش گذاشت.

در همین راستا انجمن حقوق بشر بحرین نیز رژیم آل خلیفه را مسوول اقدامات صورت گرفته علیه جان مرجع دینی شیعیان بحرین و جایگاه دینی و ملی وی دانست. این دومین بار است که منزل این شخصیت دینی والامقام بحرین مورد تعدی و تجاوز قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین نیز یورش به منزل این روحانی برجسته بحرینی را یکی از اقدامات احمقانه حساب نشده رژیم آلخلیفه برشمرد.

همچنین علامه سید 'عبدالله غریفی' روحانی سرشناس بحرینی نیز با صدور بیانیه ای این اقدام تجاوزکارانه رژیم آل خلیفه را محکوم کرده و آن را تجاوز علیه تمام ملت دانست.

وی گفت: این جنایت وجدان تمامی انسانهای غیور در بحرین را به لرزه درآورده است.

همچنین سید 'جواد وداعی' یکی دیگر از روحانیون برجسته بحرین نیز هتک حرمت به منزل آیت الله عیسی قاسم از سوی دژخیمان رژیم آل خلیفه را یک اقدام تجاوزکارانه بزدلانه توصیف کرد.

شورای اسلامی روحانیون بحرین نیز یورش به منزل آیت الله عیسی قاسم را یک اقدام زشت و ناپسند برشمرده و اعلام کرد: این شورا به شدت از روحانیون بحرین حمایت خواهد کرد و مشت آهنین رژیم آل خلیفه ما را نمی ترساند و ما تا ابد پشت سر رهبران خود باقی خواهیم ماند.

تمامی جریانهای انقلابی مخالف رژیم آل خلیفه تجاوز آشکار به حریم روحانیت را محکوم کردند.

جمعیت دمکراتیک آحاد ملت بحرین در همین راستا از ملت بحرین خواست تا به منظور اعلام همبستگی با آیت الله عیسی قاسم پشت سر وی نماز را اقامه کنند تا بر این نکته تاکید شود که وی تنها نیست.

حمایت علمای بحرین از شیخ عیسی قاسم با اقامه نماز به امامت این رهبر شیعی

همچنین پایگاههای ارتباط اجتماعی از ملت بحرین خواستند تا در محکومیت این اقدام رژیم آل خلیفه و اعلام حمایت از همه پرسی مردمی تعیین سرنوشت و ابراز مخالفت با انتخابات برگزار شده توسط رژیم آل خلیفه شنبه آینده در تمام شهرهای این کشور تظاهرات برگزار کنند.

در همین راستا شماری از روحانیون و مردم بحرین نیز با در دست داشتن عکس های آیت الله عیسی قاسم روبروی منزل وی گردهم جمع شدند و یورش به منزل وی را محکوم کردند.

همچنین صدها نمازگزار به منظور تاکید بر حمایت خود از رهبران روحانی بحرین، نماز جماعت در مسجد امام صادق (ع ) منطقه الدراز را به امامت آیت الله عیسی قاسم اقامه کردند و به دنبال آن با برپایی راهپیمایی، یورش یاد شده را محکوم کردند.

در همین راستا شماری از روحانیون بحرینی در محکومیت اقدامات تجاوزکارانه مستمر نیروهای امنیتی و جریحه دار شدن احساسات مسلمانان از سوی آنان در مقابل منزل آیت الله عیسی قاسم تحصن کردند.

بنابر منابع محلی بحرین، نیروهای امنیتی رژیم آلخلیفه نیز در مقابل با شلیک گلوله های پلاستیکی و پرتاب گاز اشک آور در منطقه مسکونی 'عالی' اعتراضات مردمی انجام گرفته را سرکوب کردند.

نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه دیروز به منزل آیت الله عیسی قاسم در منطقه الدراز یورش برده و آن را تفتیش کردند.

آیت الله عیسی قاسم به دنبال این حادثه اظهار داشت که منزل من اولین و آخرین منزلی نیست که مورد یورش نیروهای رژیم آل خلیفه قرار می گیرد و حرمت منزل من با حرمت سایر خانه ها در بحرین تفاوتی ندارد.

وی از مردم بحرین خواست تا شجاعانه با زنان بازداشت شده در زندانهای بحرین اعلام همبستگی کنند.

انجمن علما و مبلغان آلمان حمله نیروهای آل خلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم را محکوم کرد

به گزارش پایگاه خبری صوت المنامه، انجمن علما و مبلغان آلمان هم با صدور بیانیه‌ای حمله نیروهای امنیتی بحرین به شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را به شدت محکوم کرد.

در این بیاینه آمده است:

نیروهای امنیتی بحرین تجاوزی زشت و آشکار علیه حریم منزل آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم مرتکب شده و ساکنان منزل ایشان را به رعب و وحشت افکندند که این امر دلهای مؤمنان در کشورهای مختلف اسلامی را به شدت متأثر کرد.

هتک حرمتی که مقامات بحرینی مرتکب شدند، پافشاری مردم بحرین را برای پیگیری حقوق سلب شده و رسیدن به حق تعیین سرنوشت مانند سایر ملت‌های دنیا را، بیشتر می‌کند.

در ادامه این بیانیه امده است: ما این تجاوز آشکار علیه قداست علم و حرمت نمادهای دینی را به شدت محکوم می‌کنیم. این تجاوز، منجر به ایجاد موجی از خشم و انزجار مردمی و اسلامی می شود که نمی‌توان آن را کنترل کرد، زیرا آیت الله شیخ عیسی قاسم فقط شخصیتی بحرینی نیست، بلکه در قلب مؤمنان در همه کشورهای اسلامی جا دارد. ما از همه ملت‌های اسلامی می‌خواهیم از مردم بحرین برای رسیدن به حقوقشان حمایت کنند.

بحرین از ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم آل‌خلیفه است. مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.

این درخواست‌ها با سرکوبگری رژیم بحرین با همدستی برخی کشورهای عربی از جمله عربستان روبه‌رو شده است. رژیم بحرین در راه سرکوب بحرین همچنین عناصر پاکستانی را به خدمت گرفته است.

نیروهای نظامی مشترک شورای همکاری خلیج فارس موسوم به سپر جزیره نیز در این راه به رژیم بحرین کمک می‌کنند.

در این مدت، صدها نفر شهید یا زخمی شده و یا به زندان افتاده و شکنجه شده‌اند.

رژیم بحرین برای خاموش کردن شعله اعتراضات شمار زیادی از رهبران مخالف را بازداشت و با پرونده سازی به زندان‌های طولانی ‌مدت محکوم کرده است.

با وجود همه این اقدامات، جنبش مردم بحرین برای دستیابی به خواسته‌های خود همچنان ادامه دارد و آنها با برپایی تظاهرات خواهان برآورده شدن این خواسته‌ها هستند.

رهبر قیام مردم بحرین کیست؟


شاید ۷۷ سال پیش هیچ کس فکر نمی کرد کودکی که در یک خانواده ماهیگیر در حومه منامه متولد شده، تبدیل به یک ستاره شود؛ ستاره ای که ساکنان کاخ شیخ نشین منامه را همیشه از وجود خود نگران کند.

«شیخ عیسی قاسم» برجسته ترین عالم شیعه در بحرین است؛ عالمی که به عقیده بسیاری از تحلیل گران، قلب های مردم بحرین با انگشت او جهت می گیرد.

نام شیخ اما در ایران بیشتر با شروع قیام مردم بحرین علیه آل خلیفه شناخته شد؛ آنجایی که مردم شیخ سفید مویی را می دیدند که با حرارت علیه جنایات آل خلیفه با همراهی آل سعود سخنرانی می کند و مردم رنج دیده این کشور را به دفاع در برابر جنایات این رژیم فرا می خواند.

جایگاه شیخ عیسی قاسم در بحرین به گونه ای است که ۴ سال گذشته از آغاز قیام مردم بحرین تا کنون |آل خلیفه هیچگاه جرات دستگیری و زندانی کردن وی را نداشته است، اما طی یک سال و نیم گذشته دوبار به منزل این رهبر دینی بحرین حمله کرده و به خانواده و فرزندان شیخ جسارت کرده است.

نکته قابل توجه آنکه در یورش سال گذشته و همچنین یورش روز گذشته به منزل شیخ، در زمانی انجام شد که شیخ در منزل حضور نداشت و این نشان دهنده ترس حاکمان آل خلیفه از جسارت مستقیم به این عالم بحرینی است.

در این میان بررسی ابعاد زندگی و جایگاه شیخ عیسی قاسم می تواند جایگاه این عالم بزرگ را هرچه بیشتر نمایان کند.

شاگرد شجاع مکتب «شهید صدر»


شیخ عیسی قاسم متولد سال ۱۳۱۷ در منطقه دراز بحرین از خانواده ای عادی اما مقید به اصول مذهبی به دنیا آمد.

وی در دوران تحصیلات ابتدایی در محل زندگی خود نبوغ سرشار خود را نشان داد و به همین دلیل برای ادامه تحصیل راهی منامه پایتخت بحرین شد اما تحصیل در دبیرستان نتوانست مانع گرایش او به علوم دینی شود و عیسای جوان شبانه خود را به مجلس در شیخ عبدالحسین حلی یکی از علمای بزرگ شیعه بحرین رسانده و از درس او استفاده می کرد.

شیخ جوان در سال ۱۳۴۱ برای یادگیری علوم دینی راهی نجف اشرف شد و در آنجا از محضر عالم شهید آیت الله سید محمد باقر صدر استفاده کرد.

شیخ عیسی قاسم پس از دفاع مقدس، راهی ایران شد و از محضر اساتیدی مانند آیت الله فاضل لنکرانی و سید محمود شاهرودی استفاده کرد. سفر شیخ به ایران اما در شناسایی او به عنوان عالمی متدین و شجاع تاثیر بسیار داشت و رهبر معظم انقلاب با همین شناخت شیخ را به عنوان نماینده بحرین در مجمع جهانی اهل بیت برگزیدند.

شیخ عیسی قاسم تا سال اواخر سال ۱۳۷۹ در ایران حضور داشت و سپس برای نقش آفرینی در تحولات بحرین به زادگاه خود بازگشت.

فضای سیاسی بحرین از آغاز استقلال این کشور شاهد حضور و تاثیر گذاری شیخ عیسی قاسم بوده است.

وی در سال ۱۳۵۰ شمسی پس از استقلال این کشور از ایران، با اصار مردم بحرین به کشورش بازگشت و به نقش آفرینی در تدوین قانون اساسی بحرین پرداخت.

وی همچنین با رای مردم بحرین به مجلس موسسان راه پیدا کرد و همزمان در مجلس ملی این کشور نیز برگزیده شد و تا زمان انحلال این کجلس عضو آن بود.

این عالم دینی در میان فعالیت های سیاسی خود از تلاش برای فعالیت های تشکیلاتی مذهبی نیز غافل نمایند و «جمعیت بیداری اسلامی» را در در اوایل دهه ۵۰ شمسی تشکیل داد.

شیخ عیسی قاسم اما پس از قیام مردم بحرین که به انقلاب ۱۴ فوریه معروف شد دور جدیدی از فعالیت های خود را علیه رژیم آل خلیفه و راهنمایی مردم برای پیروزی آغاز کرد.

با آغاز قیام شیخ عیسی قاسم رهبری و هدایت اعتراض‌های مسالمت آمیزمردمی در بحرین را جهت تبیین ظلم و ستم آل خلیفه و مطالبه حقوق برحقشان از این خاندان ستمگر برعهده گرفت.

در این میان پیشنهاد های آل خلیفه برای مذاکره با انقلابیون که با هدف منحرف کردن قیام مطرح می شود، همواره با هوشمندی شیخ عیسی قاسم رد شده؛ پیشنهاد هایی که همزمان با آن دستگیری و به شهادت رساندن انقلابیون بحرین ادامه دارد.

محبوبیت شیخ در بحرین/ مردمی که برای عالمشان جان می دهند


در جریان اوج گیری قیام مردم بحرین آل خلیفه و آل سعود که نیروهای نظامی خود را عازم بحرین کرده، هیچگاه جرات طرح موضوع دستگیری و یا زندانی کردن شیخ عیسی قاسم را ندارند زیرا این موضوع بارها از سوی علما و مبارزان بحرینی به عنوان خط قرمز میان قیام مسالمت آمیز با شیوه های دیگر مبارزه قرار دارد.

در سال ۱۳۹۰ وزارت دادگستری بحرین نامه ای توهین آمیز علیه شیخ عیسی قاسم منتشر کرد و وی را به تلاش برای ایجاد نا آرامی در بحرین متهم کرد.

انتشار این نامه منجر شد که در روز جمعه تمام نماز جمعه سراسر پایتخت منامه تعطیل و همه مردم نماز جمعه را به امامت شیخ عیسی قاسم در مسجد امام صادق (ع) (مسجدی که شیخ در آن اقامه نماز می کند) اقامه کنند.

از دیگر نشانه های علاقه مندی شدید مردم به شیخ تظاهراتی بزرگی است که دعوت وی در سراسر بحرین صورت گرفت.

پس از آنکه پادشاه بحرین در سخنرانی تلویزیونی خود مخالفانش را «اندک» خطاب کرد شیخ عیسی قاسم فرمان راهپیمانی مسالمت آمیزی با عنوان «لبیک یا بحرین» را صادر کرد که به بزرگترین راهپیمایی در تاریخ بحرین تبدیل شد و بیش از نیمی از مردم بحرین در آن شرکت کردند.

این راهپیمایی بزرگ در افکار عمومی جهان به همه پرسی مردم بحرین معروف و حتی خود شیخ عیسی قاسم نیز در صف اول آن حضور پیدا کرد.

پس از حمله سال گذشته ماموران رژیم آل خلیفه به منزل شیخ گروه های مختلف مردمی در سراسر بحرین اقدام به راهپیمایی کردند که در جریان آن تعدادی از جوانان انقلابی شهید، زخمی و دستگیر شدند.

یورش روز گذشته نظامیان آل خلیفه خیابان های منامه و دیگر شهرهای بحرین را به عرصه دفاع مردم این کشور از عالم دینی شان تبدیل کرد.

شیخ از نگاه دیگران/ تعبیر جالب رهبر انقلاب درباره عیسای بحرین


علمای جهان اسلام و تشیع به واسطه حضور شیخ عیسی قاسم در مجمع جهانی اهل بیت تعابیر و اظهارات بسیاری را درباره جایگاه علمی و معنوی وی بیان کرده اند اما تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره شیخ شاید جالب ترین آن باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای شیخ عیسی قاسم را که نماینده ایشان در بحرین نیز بوده اند ستاره‌ای در آسمان تشیع توصیف نموده و فرمودند: «اینجانب به وجود شیخ افتخار می‌کنم»

این تعبیر رهبر انقلاب درباره شیخ عیسی قاسم نشان از جایگاه رفیع شیخ نزد ایشان و جایگاه استراتژیک وی در کشور بحرین دارد.

حجت الاسلام شیخ اسد قصیراز اعضای دفتر استفتائات مقام معظم رهبری که مسؤولیت انتقال استفتائات مقلدان عرب زبان ایشان را بر عهده دارد، درباره دیدگاه رهبر معظم انقلاب در مورد شیخ قاسم گفته است: «اگر من هم در بحرین بودم خود را ملتزم به دیدگاه ها و مواضع سیاسی حضرت شیخ عیسی می دانستم و اگر از سیدنا القائد نیز سؤال شود قطعاً پاسخ ایشان نیز همین خواهد بود»

آیت الله مصباح یزدی نیز در خاطره ای سفر خود به بحرین به شخصیت شیخ عیسی قاسم اشاره کرده و می گوید: «من پیش از سفرم به بحرین، شیخ عیسی را که از اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) و نماینده آیت الله خامنه‌ای مدظله العالی بودند، می‌شناختم. سابقه آشنایی من با ایشان به جلسات مجمع و حضور ما در آنجا بازمی‌گردد و من هیچ‌گاه جز علم و تقوا و پرهیزگاری چیزی از ایشان ندیدم و با هیچ یک از علمای بحرین به اندازه شیخ عیسی آشنا نیستم و نمی‌توانم آنها را با شیخ عیسی مقایسه کنم»

علامه مصباح با اشاره به انتخاب شیخ عیسی قاسم به عنوان عضو مجمع جهانی اهل بیت توسط رهبر انقلاب می گوید: «بی‌شک انتخاب ایشان توسط رهبر معظم انقلاب برای عضویت در مجمع جهانی اهل بیت(ع) به دلیل ارجحیت شیخ بر سایر علمای کشور بحرین است و در یک کلام، باید بگویم من مرید و دوستدار ایشان هستم و همواره برای آن شیخ جلیل القدر دعای خیر می کنم»

آیت الله مصباح همچنین پیش از سفر به بحرین، تأکید کرده بود که تنها زمانی پا به خاک این کشور خواهم گذاشت که شیخ عیسی به من اذن دهد و پس از خوشامدگویی و اعلام آمادگی شیخ عیسی، وی اقدام به سفر به بحرین نمود.

علامه سید عبدالله الغریفی که خود از علمای بزرگ و محبوب بحرین است درباره عظمت مقام شیخ قاسم می گوید: «من تا این لحظه به هیچ شخصیت بزرگی به اندازه شیخ عیسی احمد قاسم، ایمان عمیق نداشته ام و در مورد رهبری ایشان در چنین سطحی، به هیچ وجه نگران و مردد نیستم»

حجت الاسلام شیخ علی سلمان، رئیس فراکسیون "الوفاق" بحرین که مقامات این کشور تلاش بسیاری دارند که با ترویج شایعات مختلف، روابط وی با شیخ را شکرآب توصیف کنند و به این شایعه دامن بزنند، بارها در سخنرانی های مختلف خود، عظمت مقام شیخ قاسم را ستوده و به شاگردی وی افتخار کرده و مردم را به تبعیت از دستورات و فرامین شیخ توصیه اکید کرده است.

جرقه بزرگ زده می شود؟


بدون شک تعرض دوباره رژیم آل خلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم از سوی علمای اسلام و گروه های مقاومت بی پاسخ نخواهد ماند، همانگونه که در جریان حمله قبلی نیز گروه های مقامت لبنان از جمله حزب الله و گروه های مقاومت عراق در برابر آن موضع جدی گرفتند.

این اقدام رژیم آل خلیفه می تواند جرقه بزرگی را که پس از آغاز انقلاب ۱۴ برای برچیده شدن این رژیم نیاز بود را فراهم کند.

شیخ عیسی قاسم به عنوان بزرگترین عالم دیگری بحرین قطعا در تحولات آینده بحرین مانند همیشه تاثیر گذار خواهد بود و هرگونه تعرض آل خلیفه به وی می تواند قیام مردم بحرین را وارد فاز جدی تری کند.
منبع: میزان، تسنیم، فارس و ابنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


..مرید مجیدمجد
دولت روحانی وآقای ظریف بایدهرچه سریعتر درقبال این هتاکی به عالم شیعه واکنش غلاظ وشدادی انجام بدهند...
فرشاد پارسا
...خون عالم شیعه تاریخ سازاست
بحرین پاره تن ایرانه.
مرجان
United States
الموت لال خلیفه
خدا همه علمای اسلام رو حفظ کنه