جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲
به بهانه هجمه جدید پاریس و ریاض علیه تهران؛

آیا فرانسه از معامله تسلیحاتی با عربستان سود می‌برد؟

سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 421033
دولتمردان غربی هنوز نتوانسته اند به این سوال اساسی جواب قطعی بدهند که چه ضمانتی وجود دارد پس از سقوط حکومت های موروثی و سلطنتی – که این روزها بسیار ناپایدارتر از گذشته هستند- تسلیحات پیشرفته آمریکایی، فرانسوی و آلمانی به دست گروه های تندرو نیافتد؟
آیا فرانسه از معامله تسلیحاتی با عربستان سود می‌برد؟
گروه بین الملل جهان نيوز: فرانسوا اولاند به کشورهای قطر و عربستان سفر کرده تا بخشی از اقتصاد تضعیف شده فرانسه را ترمیم کند. البته رییس جمهور فرانسه مزد کارشکنی در مذاکرات هسته ای را در این سفر دریافت خواهد کرد.

جنگ عربستان با یمن نیز فرصت خوبی و مناسبی برای تجارت تسلیحات برای فرانسوی ها در بازار کشورهای عربی ایجاد کرده است. البته در سال های اخیر هیچ کشوری مانند عربستان از غرب تسلیحات جنگی خریداری نکرده است. بر این اساس علاوه بر مصری ها، قطری ها نیز ٢٤ جت رافائل فرانسوي دریافت خواهند کرد و همین مسئله عربستان را که به نوعی قطر را رقیب و گاه مخالف خود می بیند، ترغیب خواهد کرد تا تسلیحات بیشتری از فرانسوی ها بخرد.

بازار قابل تامل خاورمیانه و عطش برخی کشورهای جنوبی خلیج فارس سبب شده که فرانسوی ها برای نجات اقتصادی خود این منطقه را به لحاظ تجارت نظامی و تسلیحاتی رها نکنند. البته از این طرف فرانسوهای نیز باید تعهد بدهند که در مواجه با ایران اقداماتی به نفع عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی انجام بدهند.

به همین دلیل مشاهده می شود که رئیس‌جمهور فرانسه در آستانه سفر به عربستان سعودی، در گفت‌وگویی به آل سعود اطمینان داد توافق هسته‌ای ۱+۵ با ایران تنها با اخذ تضمین‌های هسته‌ای از ایران انجام نمی‌شود و قطعا آنها از ایران تضمین‌هایی درباره تحولات منطقه خواهند گرفت.

در همین راستا اولاند گفته که تحریم‌های ایران تنها به شرط اجرای تعهدات لغو می‌شود و ایران باید نه‌تنها درباره پرونده هسته‌ای تضمین بدهد، بلکه باید برای حل بحران‌های منطقه، نقش سازنده‌ای ایفا کند.

اما در این بین یک نکته مهم وجود دارد و آن اینکه فروش تسلیحات به کشورهای همچون قطر و عربستان که اصلی ترین کشورهای حامی گروه های تکفیری در منطقه محسوب می شوند تا چه حد به سودهای تجاری با این کشورها می ارزد؟ از نزدیک به دو سال قبل اکثر سرویس های اطلاعاتی غرب نسبت به بازگشت عناصر تکفیری از کشورهایی همانند سوریه به کشورهای اروپایی خبر داده اند.

این مسئله در نزد سرویس های اطلاعاتی غربی به قدری مهم بود که از آن در برخی مواقع به عنوان اولویت یک امنیت ملی برخی کشورهای اروپایی نام بردند. در همین حال این نگرانی امنیتی سبب تحمیل هزینه های کلانی به کشورهای اروپایی از جمله خود فرانسه شده است.

همچنانکه فرانسوا اولاند چند روز قبل تصریح کرد که پاریس در واکنش به تهدیدات تروریستی پس از حملات ژانویه تصمیم گرفته است تا بودجه دفاعی خود را طی چهار سال آینده به میزان چهار میلیارد یورو افزایش دهد.

وی در ادامه افزود: حضور گشت‌های نظامی در مراکز حساس سراسر فرانسه که پس از حملات تروریستی ژانویه برقرار شده، احتمالاً دائمی خواهد شد.

بر پایه گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسه از هفت‌هزار نیروی نظامی برای برقراری امنیت مراکز حساس در سراسر کشور استفاده می‌کند. تصمیم فرانسه برای افزایش هزینه‌های دفاعی چهار ماه پس از آن اعلام شده است که در حملات تروریستی ژانویه در پاریس، ۱۷ نفر کشته شدند و در سایر کشورهای اروپایی نیز برای مقابله با تهدیدات تروریستی آماده‌باش اعلام شده است.

به اعتقاد کارشناسان امنیتی میان گسترش گروه های تروریستی تکفیری با بودجه امنیتی کشورهای غربی ارتباط مستقیمی وجود دارد. به همین دلیل گرچه فرانسه در کوتاه مدت از فروش تسلیحات پیشرفته به کشورهای همچون قطر و عربستان سودهای کلانی خواهند برد ولی در درازمدت بی شک پول این سودها را صرف امنیت ملی خود خواهند کرد.

هرچند دولتمردان غربی هنوز نتوانسته اند به این سوال اساسی جواب قطعی بدهند که چه ضمانتی وجود دارد پس از سقوط حکومت های موروثی و سلطنتی – که این روزها بسیار ناپایدارتر از گذشته هستند- تسلیحات پیشرفته آمریکایی، فرانسوی و آلمانی به دست گروه های تندرو نیافتد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرگ بر آل سعود و متحداش
الموت فرانسه