چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۷
۳۱

ما همدیگر را مسخره می‌کنیم تا شما بخندید/ شوخی با طعم توهین

سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 371534
این شب‌ها که برنامه جشن رمضان با اجرای مشترک کاظم احمدزاده و هومن حاجی‌عبدالهی از شبکه تهران روی آنتن می‌رود، مخاطبان روزهای دورتر تلویزیون شیوه محمد حسینی در ذهنشان زنده می‌شود که با شوخی‌های سطح پایین و بعضا مسخره کردن احمدزاده قصد خنداندن مردم را داشت؛ روشی مذموم که در حال حاضر در ویژه‌برنامه‌ افطار شبکه تهران تکرار می‌شود.
ما همدیگر را مسخره می‌کنیم تا شما بخندید/ شوخی با طعم توهین
به گزارش جهان به نقل از مهر ، آنهایی که از سه دهه پیش مخاطب تلویزیون ایران هستند و به ویژه جُنگ‌های این رسانه همه‌گیر را دنبال می‌کنند، خاطرشان هست که سال‌های دور زوج سیدکاظم احمدزاده و سیدمحمد حسینی شکل گرفت که برنامه‌های پربیننده سیما را اجرا می‌کردند و محور اجرای آنها شوخی با یکدیگر و با مخاطبی بود که غالبا به عنوان تماشاچی در برنامه‌ها حضور داشت.

آن روزها حسینی بیشتر با الفاظ طنز و بعضا بی ادبانه شوخی‌هایی با احمدزاده مطرح می‌کرد که باعث خنده مردم می‌شد. همکاری این دو مجری سال‌ها به طول انجامید و با وجود انتقادهایی که برخی منتقدان به نوع اجرای آنها داشتند به دلیل اینکه سازمان صدا و سیما علاقه‌ای به اصلاح این روش نداشت، این شیوه اجرا نه تنها اصلاح نشد بلکه روز به روز رونق یافت.

برای تلویزیون جذب مخاطب عام در کوتاه مدت ارزش بیشتری از فرهنگسازی و هدایت عامه مردم به سوی برنامه‌های عمیق داشت. مسئولان تلویزیون که بار همه مباحث فرهنگساز را به دوش برنامه‌های جدی و مذهبی انداخته بودند و انداخته‌اند از این نکته غافل بودند که برنامه‌های شاد و پرمخاطب قطعا تاثیرگذاری بیشتری دارد و اتفاقا لازم است بیشترین توجه و نظارت را بر این برنامه‌ها داشته باشند.

شوخی‌های تند و بعضا توهین‌آمیز بین دو زوج اجرای حسینی و احمدزاده سال‌ها در برنامه‌های مختلف ادامه داشت و الفاظی چون «احمدزاده بمیره» به تکیه کلام این برنامه‌ها تبدیل شده بود و همچنان آنها می‌گفتند و مردم می‌خندیدند. البته آنچه در این میان جای تعجب داشت واکنش کاظم احمدزاده بود که با خجالت از کنار این شوخی‌ها و طعنه‌ها می‌گذشت و گویا همه چیز از قبل هماهنگ شده بود و او نیز قرار نبود از این برخوردها مقابل آنتن زنده و پیش‌روی میلیون‌ها ایرانی ناراحت شود.

دامنه شوخی‌ها بعضا به مسایل شخصی و خانوادگی احمدزاده کشیده می‌شد و این مواقع نیز این مجری سیما بیشتر خجالت کشیده و با اصرار از حسینی می‌خواست دست از این حرف و سخن‌ها بردارد؛ اتفاقی که هرگز نمی‌افتاد و این شیوه محبوب اجرای آن سال‌ها شده بود.

سال‌ها گذشت تا اینکه حسینی جلای وطن کرد و پس از چند سال که خبری از او نبود کمتر از ۱۰ سال پیش ناگهان با مواضع تند سیاسی علیه نظام در شبکه‌های فارسی‌زبان آنسوی مرزها پیدایش شد.

در این فاصله چند سالی از احمدزاده هم در تلویزیون خبری نبود تا اینکه این‌بار او با همراهی محمود شهریاری دوباره به زوج اجرا تبدیل شدند. شهریاری گرچه کلاس و رتبه اجرایش از حسینی بالاتر بود و اطلاعات عمومی خوبش از او چهره بهتری ساخته بود ولی کم کم به دام همان تله‌ای افتاد که سال‌ها قبل در تلویزیون ایجاد شده بود. او نیز راه شوخی‌های سطح پایین و توهین‌آمیز با احمدزاده را در پیش گرفت و البته احمدزاده همچنان خجالت می‌کشید و از او هم می خواست دست از این حرف‌ها بردارد.

تکرار این شیوه اجرا این موضوع را صحه می‌گذاشت که ماجرا هدفمند برنامه‌ریزی و هدایت می‌ شود و گویا این تهیه‌کنندگان و مسئولان شبکه‌ها هستند که به دنبال این جُنگ‌ها و اجرای ویژه‌شان هستند. گرچه این شیوه در برنامه‌های مشابه خارجی قبلا امتحان شده است ولی قطعا در فرهنگ ایرانی - اسلامی که اساس بر احترام بر افراد است این شیوه به هیچ وجه پسندیده نبود و از آنجا که قرار بود صدا و سیما، دانشگاه باشد این مدل اجرا نیز مردود اعلام می‌شد.

اجرای مشترک احمدزاده و شهریاری چندان به درازا نکشید و زوج آنها نیز از هم پاشید ولی دلیل آن شیوه اجرا و شوخی‌های دوطرفه آنها نبود بلکه استفاده زیاد از موسیقی و لطیفه‌های مورددار باعث شد که رسانه‌های اصولگرا دست به انتقاد بزنند و این دو دیگر با هم اجرا نداشته باشند. هم شهریاری هم احمدزاده تاکید داشتند که مشکلی در همکاری مشترک نداشته و ندارند.

آنچه در همه این سال‌ها بسیار عجیب بود، تحمل بالای احمدزاده در قبال این شوخی‌ها بود و او به نظر نمی‌رسید که از شنیدن آنها ناراحت شده باشد.

مشکل اجراهایی از این دست جایی جدی‌تر شد که از جنگ‌های طنز به برنامه‌های مذهبی ویژه رمضان و به اصطلاح «جشن رمضان» تعمیم یافت. در حالیکه انتظار می‌‌رفت ویژه‌برنامه‌های افطار بسیار وزین و معنوی باشد و شوخی و طنز آنهم وزانت خاص خود را داشته باشد؛ ولی این وزانت در جشن‌ها روز به روز کم‌رنگ می‌شد.

قطع برنامه‌های مشترک شهریاری و احمدزاده و حاشیه‌هایی که برایشان ایجاد شد باز هم به غیبت احمدزاده منجر شد تا اینکه امسال و در رمضان سال ۱۳۹۳ شبکه تهران میزبان زوج اجرای کاظم احمدزاده و هومن حاجی‌عبدالهی در ویژه برنامه افطار است.

این‌بار هم همان نسخه سال‌های دور تکرار شده و نوبت به حاجی‌عبدالهی رسیده است که سراغ شوخی‌ با احمدزاده برود و باز هم همان جمله‌های تکراری را به زبان بیاورد. از سوی دیگر احمدزاده که این سال ها دیگر موی سر و محاسنش سفید شده است و دیگر مجری کم‌تجربه‌ای نیست و بلکه از قدیمی‌های اجرا محسوب می‌شود، سکوت می‌کند و یا به خنده و آرامی از زوج مقابلش می‌خواهد که دست از این حرف‌ها بردارد. حاجی‌عبدالهی که پیش از این سوابق اجرای قابل قبولی داشته است این‌بار و با وجود اختلاف سنی زیادی که با احمدزاده دارد ولی گویا به این سمت هدایت شده که راه‌های قبلی را بپیماید.

در همه این سال‌ها جای خالی نقد جدی این جریان که حالا کاملا پایش به برنامه‌های پرمخاطب مذهبی باز شده است، دیده می‌شد و اگر کوتاهی منتقدان نبود شاید تلویزیون و دست‌اندرکارانش در این شیوه تجدید نظر می‌کردند. خنده‌های بلند تماشاچیان تنها مُهر تاییدی بوده است که در همه این سال‌ها دست‌اندرکاران این جنگ‌ها و ویژه‌برنامه‌ها دریافت کرده اند، فارغ از اینکه قرار بوده و هست و خواهد بود که رسانه‌ای به جامعیت و اهمیت تلویزیون ملی ایران نقش هدایتگر و فرهنگساز داشته باشد نه اینکه با حداقل‌ها خود را راضی کرده و با همین تاییدهای حداقلی خط و مشی خود را تعیین کند.

امید می‌رود در آینده تمامی برنامه‌های رسانه ملی از وزانت و فرهنگ بالاتری برخوردار باشند و طنز و شادی آفرینی را با لودگی و شوخی‌های سطح پایین اشتباه نگیرند و این مساله مهم را به ویژه در برنامه‌هایی که رنگ و بوی اعتقادی دارد و بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد، موکدا مدنظر قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شاتقی
Iran, Islamic Republic of
خدا انشا الله جهان نیوز را شفا عنایت فرماید.

حسینی داغون بود. الانم همه دارن تو یوتیوب می بینن که چقد آدم به درد نخوری بوده و هست.

ولی لطفا انقدر دگم نباشید.

آیا تکه کلام "این تن بمیره" بی احترامی به خود آدمه که احمد زاده بمیره باشه ؟

یادم میاد این خبرگزاری از سکته ی شهاب حسینی خبر داده بود که بعدا تو فارس تکذیب شد
iiu
لودگی فرهنگی!
اب پیدا کنن شناگران خوبی می شوند همین اقای احمد زاده هم شوخی های لوسی انجام میدهد که بدور از سن و وجه وی است اما متاسفانه این رویه ادامه دارد.
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا آدم بدش میاد از این کارها تنها مجریان موقر و متین صداوسیما آقای بهزاد کاویانی و آقای عبدالرشیدی هستند آدم لذت میبره از حرف زدشون شوخیشون هم بجا و سنگینه مجریان دیگر باید به این دو عزیز تاسی کنند
حمید حقگو
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه صداو سیمای ما نه تنها به رسالت اصلی خودش که فرهنگ سازی ایرانی اسلامی است عمل نمی کند و هیچ برنامه مشخصی برای سازندگی و اموزش و پرورش مخاطبان خود ندارد بلکه نتوانسته است حتی کارمندان و مجریان و تهیه کنندگان و برنامه ریزان خوب و مجربی را هم بعد از 35 سال تربیت کرده و تحویل جامعه مخاطب بدهد . صداوسیما فکر می کند برای جذب مخاطب رنگ لباس مجریان و بعضا شوخیهای عامیانه و عوام پسند انهاست که تاثیرگذار است و مردم را از پای ماهواره بلند کرده و پای تلویزیون می نشاند
با توجه به سوابق اجرای احمدزاده با مجریان مختلف به نظر میاد مشکل از خود احمد زاده است که به این پرررروها رو میده و نیشش زیادی باز میکنه.اون باید تو دهنشون بزنه.
فریبا
شوخی های خیییییییییییییییلی خَـزززز
جعفر
یکبار هم این احمدزاده در یک برنامه تلویزیونی جو گیر شد و کتش را درآورد و باهاش طناب زد
Iran, Islamic Republic of
نتیجه میگیریم هرکی با احمد زاده بگرده عاقبت بخیر نمیشه
اصغر
متاسفانه تلویزیون ومجریان آن فرق بین طنز ومسخره بازی را نمی دانند طنز باید مثل سوزنی باریک که به بدن فرورود تا اعماق دل را بسوزاند شاید متذکر شویم ولی لودگی ومسخره بازی کار لوطی های وسط خیابان است یک طنز نویس مشهور می گوید من تعجب می کنم که مردم نوشته های مرا می خوانند ومیخندند در حالی که من در موقع نوشتن آن اشکهایم از غصه سرازیر میشود
علی
نمی دانم اگرمن هم به جای آقای ... بودم وحقوق های چندمیلیونی ازتهیه کننده وحامیان مالی این برنامه هامی گرفتم دربرابر این شوخی هاوتمسخرهاچه عکس العملی بایدنشان می دادم؟!
United States
واقعا خجالت آوره، از موي سفيد احمدزاده خجالت نميكشن، واقعا آدم به شعورشون شك ميكنه، چقد بايد بي حيا باشن كه با اينكه احمدزاده ازشون ميخواد بس كنن اونا بيخيال نميشن
Iran, Islamic Republic of
بابا تو ديگه خيلي تعطيلي كه فكر ميكني احمد زاده از اين مسايل ناراحته يا بدش مياد يا جدي جدي خجالت ميكشه؟!
يعني واقعا نميفهمي كه اونم از خودشونه و همشون نقش دارن بازي ميكنن اونم از قبل آماده شده؟!
Iran, Islamic Republic of
خیلی بده به نظر منم اصلا چه معنی داره مردم بخندن همش دور هم ستایش و مدینه ببینیم گریه کنیم
حسین
لوده پروری
سيد محمد
Iran, Islamic Republic of
احسنت بسيار سخن دقيق و مهمي را بيان كرديد كه اميدوارم گوشي براي شنيدن آن باشد
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز این گونه اجرا ها اگر به حاشیه نرود خوب و قابل تحمل است اجرای آقای حاجی عبدالهی با آقای احمدزاده به نظر من بسیار جالب و خنده دار است ولی نمیدانم چرا زمانی که آقای شهریاری روی آنتن هزار حرف زشت و رکیک میزد شما کجا بودید . دوستان گاهی غیرتی زمانهایی که نیاز است یک تکانی به خود بدهید نمی دانم چرا تلویزیون شما یا خاموش است یا روی کانال دیگری است
منتقد بی سواد بی شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
"... ایها الذین امنوا لا یسخروا قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم.."
تقصير خود احمد زاده هم هست.نبايد به اين افراد دور بدهد.شايد هم خودش هم اعتقاد به اين قبيل كارها داشته باشد كه در اين صورت بايد متاسف بود چرا كه خدا اجازه نداده تا با اين قبيل كارها و با تخفيف خود ديگران را بخندانيم.عزت مومن بايد حفظ شود.نكته ديگر هم اين است كه بايد براي آقاي احمدزاده جاي مناسبي پيدا كنند و تهيه كننده هاي برنامه هاي مذهبي و...كه مناسب حال ايشان باشد پيدا كنند.مانند آقاي سلطاني كه بحمدلله موفق هم هستند و...
خیلی از ارزش ها دیگه بصورت نمادین وجود داره دیگه ادما باهم نمیخندند بهم میخندند کاری زشت و ناپسند !!! ما شعارهای مون بمراتب بیش از عمل ماست کاری که دیگه مد شده و فقط به اجرا محدود نمیشه در خیلی از کارها شعار بیشتر خودنمای میکنه تا باورها
سید
دیشب برای اولین بار داشتم این برنامه رو می دیدم. واقعا از این روندی که پیش اومده متاسف شدم. حاجی عبداللهی با بی حرمتی تمام، با کسی شوخی می کرد که سن پدرش رو داشت. اون هم شوخی های بی مزه و خرد کردن شخصیت آقای احمدزاده
این شیوه متاسفانه در خیلی از برنامه ها (نه فقط تلویزیونی) اجرا می شود. مجری ها سر به سر یکدیگر بگذارند و همدیگر را مسخره کنند تا مردم بخندند
مطمئن باشید خود احمدزاده هم گناه ش تو این قضیه کم نیست
شاید قسمت اعظمی از به سخره گرفتن حزب اللهی از زمانی شروع شد که حسينی احمدزاده رو دست می انداخت و احمدزاده راست راست وامیستاد و نگاه نگاه می کرد...
Iran, Islamic Republic of
آقا اگرم برنامه میسازین اسمشو جشن رمضان نذارین اسمشو بذارین پت و مت ایرانی!!!. به جای اینکه تو این اوقات روحانی کاری کنن در انسان یه تحولی ایجاد بشه کارشون شده لودگی . اون احمدزاده هم خودش خوشش میاد از این شوخیها.
hamed
بنظرم بهتر بود از محتوای برنامه هم تعریف می کردید در کنار این نقد چون واقعا از نظر محتوا برنامه بسیار غنی است و واقعا در د جامعه رو نشون میده
اقای احمدزاده شخصی مسن وجا افتاده است وهمه او رایک فرد متدین ومذهبی میدانند به نظرم دارند راه توهین به افراد مومن ومذهبی راباز میکنند
سید
ببخشید
چرا کامنتم رو تایید نکردین؟!!
Iran, Islamic Republic of
آقای احمد زاده خودش طراحی این شوخی ها را انجام میدهد و با اصرار از مجری کنار خود میخواهد تابا او شوخی کند تا مردم شاد شوند
United States
در یکی از قسمتها هومن به احمدزاده گفت "الان هم سن و سالهای تو در قطعه هنرمندان هستن" که این حرف واقعاً بی ادبانه بود و رعایت سن و سال احمدزاده و همچنین خانواده ایشان نشد.
حقشه
ناشناس
خوب احمدزاده حقش مگه این پول چقدر می ارزه که و مجبوره تحمل کنه خوب نکنه بسوزه پدر بی پولی اونهم بی پولی مثل احمدزاده
United Arab Emirates
حالا اگه مداحی میکردن هیچکس ایرادی نمیگرفت