جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

کوبانی؛ کلیداردوغان برای ورودبه سوریه

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب: 387834
شکست طرح سقوط عین العرب پس از گذشت بیش از یک ماه محاصره این شهر بدست گروه تروریستی تکفیری داعش و تصرف آن،‌ کاخ سفید را واداشت تا با اعمال فشار بر ترکیه، دولت این کشور را وادار به گشودن مرزهایش به روی نیروهای کُرد عراقی کند تا به کمک اهالی عین العرب بشتابند.
به گزارش جهان به نقل از عرش نیوز؛ شهر «عین العرب» که کُردهای سوریه آن را «کوبانی» می‌نامند، واقع در ریف شمالی حلب و در نزدیکی مرزهای ترکیه همچنان از اهمیت بسزایی در بازی بازیگران عرصه منطقه‌ای و بین المللی برخوردار است و نقطه تلاقی و رویایی ایدئولوژی‌هایی تلقی می‌شود که عرصه‌های مختلف منطقه را شعله‌ور کرده است.

ترکیه به این شهر کُردنشین، به عنوان دروازه پیروزی و یا بالعکس شکست طرح منطقه‌ای خود نگاه می‌کند که بالطبع دارای بازتاب‌هایی منفی و یا مثبت بر ترکیه است.

از دید «رجب طیب اردوغان»،‌ رئیس جمهوری ترکیه «عین العرب» (کوبانی) کلید ورود به خاک سوریه با دستاویز مقابله با گروه تروریستی تکفیری «داعش» و ایجاد منطقه‌ای حائل در سوریه و تحمیل ممنوعیت پرواز هواپیماها به بهانه خطری است که داعش علیه این پروازها ایجاد می‌کند.

اما باید توجه داشت چنین دیدگاهی سناریو رویارویی ارتش سوریه و ارتش ترکیه و ورود ناتو و هم پیمانان منطقه‌ایش به عرصه را مطرح می‌کند که بازتاب‌ها و نتایج خاص خویش را به دنبال دارد، از جمله اینکه موفقیت اردوغان در این سناریو می‌تواند، وی و حزبش را از بحرانی که در آن گرفتار آمده نجات دهد و اردوغان و حزب حاکمش را به عنوان یکی از مهمترین بازیگران منطقه‌ای مطرح کند که باید در ترسیم نقشه‌های جدید منطقه نقش و بر خطوط نفت و گاز خاورمیانه تسلط و تحکم داشته باشد.

در این میان به نظر نمی‌رسد که دمشق و هم پیمانانش عین العرب را فراموش کرده یا نادیده گرفته و یا در عرصه مبارزاتی آن حضور نداشته باشند، چون آنگونه آشکار و مشخص شده، آنها با قدرت در ایستادگی و شجاعت و مقاومت عین العرب سهمیم هستند و مشارکت دارند، شهری که هم اکنون تمام نگاه‌ها و توجه‌ها و تحلیل‌ها و تفسیرها را متوجه خود کرده و نشان داده که پیروزی و بالعکس سقوط آن تاثیری بسزا بر موازنه قدرت‌های جهانی دارد.

عین العرب در واقع نقاب از چهره «مسعود بارزانی»، رئیس منطقه کردستان عراق برداشت و هدف وی برای تشکیل دولت مستقل کُردی در مقیاس‌ها و معیارهای بارزانی را با شکست مواجه کرد و به کُردهای دنیا و نه تنها کُردهای سوریه و عراق و ترکیه میزان دروغ و کذب و نفاق و دوگانگی معیاری آمریکا را برملا کرد، آمریکایی که تنها و تنها نه درپی حمایت و دفاع از کُردها، که تحقق اهداف و منافع خویش در منطقه با بهره برداری از کُردها و بازی با سرنوشت آنها و سوار شدن بر موج کشتارها و حملات و آوارگی‌های کُردهاست.

پس از گذشت یک ماه از محاصره عین العرب، اندک اندک اهداف واقعی نهفته در پس حمله به آن از جمله تحقق رویاهای کردستان عراق و اهداف کاخ سفید در آن برملا می‌شود.

شکست طرح سقوط عین العرب پس از گذشت بیش از یک ماه محاصره این شهر بدست گروه تروریستی تکفیری داعش و تصرف آن،‌ کاخ سفید را واداشت تا با اعمال فشار بر ترکیه، دولت این کشور را وادار به گشودن مرزهایش به روی نیروهای کُرد عراقی کند تا به کمک اهالی عین العرب بشتابند.

در این میان ائتلاف نیروهای بین المللی ضد تروریسم به رهبری آمریکا تنها حملاتی کوچک و خُرده اطراف مواضع و تجمعات داعش آن هم نه داخل شهر که اطراف عین العرب انجام داد.

به این ترتیب عین العرب بیش از هر زمان دیگری قربانی نقشه‌های جدید و نقطه تلاقی طرح استکباری – آمریکایی – صهیونیستی با طرح عثمانی – ترکیه‌ای و طرح قومی کُردها و طرح قرون وسطایی داعش می‌شود؛ طرح‌هایی متعدد در هدف و در هم تنیده در خط مشی و همه اینها به بهای قربانی شدن کُردها به اجرا گذاشته می‌شود.

عین العرب، پس از «آمرلی»، در عراق می‌گوید که «داعش» طبلی تو خالی و ابزاری برای ایجاد رعب و وحشت و تلاشی برای رسم مجدد نقشه‌های منطقه‌ای و برقراری و حاکم کردن نظم سیاسی جدیدی بر منطقه است که مهمترین خصوصیت آن تبعیت و وابستگی به آمریکا و اجرای کورکورانه خواسته‌ها و تحقق اهداف آمریکایی‌هاست.

اما ایستادگی و مقاومت عین العرب، همانند آمرلی بار دیگر شکست و ناکامی طرح‌های صهیونیستی – آمریکایی – عثمانی را ثابت کرد و نشان داد که این نقشه‌ها و طرح‌ها رویاهایی بیش نیستند که ایستادگی و مقاومت ملل منطقه پوچی و بیهودگی آنها را خیلی زود و به راحتی اثبات می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
9 نه روز دیگر ترکیه سوریه را اشغال می کند.اردوغان همان سفیانی است.سفیانی یمنی خراسانی ودجال هم زمان بر خواهند خواست.ایا حوثی همان مرد یمنی است.