پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

برگزاری اجلاس جامعه ملل آند در بوگوتا

جمعه ۲۰ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۳۸
کد مطلب: 194685
اجلاس فوق‌العاده روسای جمهور کشورهای عضو "جامعه ملل آند" به درخواست رئیس‌جمهور اکوادور و به منظور بررسی روابط تجاری بین اعضا در پایتخت کلمبیا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فارس از منطقه آمریکای لاتین، اجلاس فوق‌العاده "جامعه ملل آند" روز گذشته در بوگوتا، پایتخت کلمبیا، با شرکت روسای جمهور چهار کشور عضو شامل اکوادور، پرو، کلمبیا و بولیوی برگزار شد.

در این اجلاس که به تقاضای "رافائل کوره‌آ"، رئیس‌جمهور اکوادور، برای بررسی مشکلاتی چون عدم اجازه ورود کامیون‌های اکوادور به کلمبیا و تراز منفی روابط تجاری اکوادور با اعضای جامعه تشکیل شده بود، نهایتا بر تداوم عضویت اکوادور تصمیم‌گیری شد.

"مانوئل سانتوس"، رئیس‌جمهور کلمبیا، یکی از نتایج مهم اجلاس روز گذشته را تقویت این نهاد ذکر کرد. وی بر لزوم نوسازی این نهاد به دلیل تشکیل آن در ۴۲ سال قبل و در شرایطی کاملا متفاوت نسبت به اوضاع امروز تاکید کرد.

روسای جمهور شرکت‌کننده در این نشست بر لزوم رعایت همه مفاد جامعه ملل آند از جمله آزادی تردد وسائل نقلیه تاکید داشتند. عدم اجازه کلمیبا به کامیون‌های اکوادوری برای ورود به این کشور یکی از علل مطرح شدن احتمال خروج اکوادور از جامعه ملل آند بود.

همچنین در این اجلاس بر تشکیل حداقل یک نشست سالانه در سطح روسای جمهور توافق شد. در این نشست از دبیرکل خواسته شد راه‌های همکاری‌های مشترک بین این تشکل منطقه‌ای با "اوناسور" و "مرکوسور" را بررسی کرده و راهکارهای عملی برای آن ارائه دهد.

کوره‌آ نیز با اشاره به این موضوع که این تشکل تا کنون خواب بوده ولی این اجلاس موجب بیداری آن شد، اظهار داشت: هرگز جامعه ملل آند هدف نبوده است، بلکه وسیله‌ای برای تقویت همگرایی منطقه‌ای محسوب می‌شود. اکوادور همواره به عنوان عضو علاقمند به همگرایی منطقه‌ای بوده و خواهد بود.

رئیس‌جمهور اکوادور در واکنش به کشته شدن "آلفونسو کانو"، رهبر فارک به دست ارتش کلمبیا اظهار داشت اکوادور در امور داخلی کلمبیا مداخله نمی‌کند. وی همچنین از اکوادور به عنوان یک قربانی این درگیری نام برد.

در رابطه با مشکل تردد در جامعه ملل آند، "فرانسیسکو ریوادرنیرا"، قائم مقام اقتصادی وزارت امور خارجه اکوادور، اظهار داشت: اگر دو مشکل تردد آزادانه وسائل نقلیه اکوادور در حوزه منطقه آند به ویژه در کلمبیا و نیز تجارت خارجی اکوادور با کشورهای عضو این نهاد به نفع اکوادور تغییر نکند، خروج از جامعه ملل آند را مورد بررسی جدی قرار می‌دهیم.

نشست فوق العاده سران جامعه ملل آند در بوگوتا برای بررسی تقاضای اکوادور جهت اختلافات این کشور در مورد حمل و نقل و همکاری‌های تجاری برگزار شد. نتیجه این نشست برای آینده این نهاد بسیار کلیدی محسوب می‌شود.

اکوادور، کلمبیا، پرو و بولیوی اعضای این نهاد هستند و آرژنتین، شیلی، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه نیز به عنوان اعضای پیوسته جامعه ملل آند هستند.

جامعه ملل آند در سال ۱۹۶۹ به عنوان "گروه آند" شروع بکار کرد. در سال ۲۰۰۶ ونزوئلا از این نهاد خارج شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *