جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۹
۱۷

صادق زیباکلام: وضعیت حجاب هولناک شده

شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب: 360680
من این را می‌پذیرم که وضع حجاب در کشور به نسبت ۱۰ماه پیش که اصولگرایان قدرت را در دست داشتند، خیلی خراب و هولناک شده است اما مشکلم اینجاست که با پذیرش همه اینها باز هم مشکلم حل نمی‌شود، مشکلم با این سروران آن است که مگر متولی حجاب، وزارت کشور است؟
صادق زیباکلام: وضعیت حجاب هولناک شده
به گزارش جهان، صادق زیبا کلام طی یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: من برخلاف خیلی‌ها که به تظاهرات علیه بدحجابی و برخی سخنرانی‌ها علیه برنامه‌های فرهنگی دولت یازدهم با دیدی تردیدآمیز می‌نگرند و معتقدند همه ماجرای تظاهرات حجاب و در سطحی گسترده‌تر علیه وزارت ارشاد و برنامه‌های فرهنگی دولت، یک حرکت سیاسی است، با دیدی خوشبینانه نگاه می‌کنم. تلاش می‌کنم باور کنم معترضان مشکل سیاسی نداشته و همه انگیزه و هدفشان «خدایی» و «با قصد قربت» است. من خوشبینانه نگریسته و می‌گویم آنها که نگران بازگشت وضعیت فرهنگی به دوران اصلاحات هستند و به دولت زنهار می‌دهند مبادا خدای ناکرده برگردیم به وضعیت اجتماعی و فرهنگی دوران اصلاحات، واقعا نیتشان خیر است.

اگرچه بنده هرچه به ذهنم فشار آوردم که در دوران اصلاحات وضعیت عفاف و حجاب و فرهنگ در جامعه چگونه شده بوده و سپس در دوران آقای احمدی‌نژاد و اصولگرایان چه تغییر و تحولی پیدا کرد، چیزی به ذهنم نرسید! نمی‌دانم اگر مشاهده‌گری در دوران اصلاحات یکی، دوسالی در ایران اقامت داشت و سپس از کشور رفته و چندسال بعد در دوران مدیریت اصولگرایان به ایران بازمی‌گشت کدام تفاوت‌های چشمگیر را در عرصه حجاب، فرهنگ، سینما و تئاتر و سایر جنبه‌های فرهنگ جامعه ایرانی مشاهده می‌کرد؟ اما میلیون‌ها ایرانی که هم دوران اصلاحات را دیده‌اند و هم دوران احمدی‌نژاد را واقعا متحیرند که مگر در دوران اصلاحات وضع فرهنگ و حجاب چگونه شده بود که برخی امروز به دولت روحانی زنهار می‌دهند مبادا خدای‌ناکرده یک وقت بازگردیم به آن دوران؟ من همه این نکته‌ها را می‌پذیرم.

می‌پذیرم که آقایان درست می‌گویند که وضع حجاب و عفاف، اخلاق و فرهنگ در دوران اصلاحات خراب شده بوده و آقایان واقعا نگران این هستند که مبادا مجددا به آن دوران بازگردیم. من این را هم می‌پذیرم که وضع حجاب در کشور به نسبت ۱۰ماه پیش که اصولگرایان قدرت را در دست داشتند، خیلی خراب و هولناک شده است. من همه اینها را می‌پذیرم. اما مشکلم اینجاست که با پذیرش همه اینها باز هم مشکلم حل نمی‌شود. بنا را بر این می‌گذارم که این یکی یا آن یکی واقعا نگران وضعیت فرهنگی جامعه هستند و اعتراضشان به دولت از سر انگیزه‌های سیاسی نبوده. مشکلم با این سروران آن است که مگر متولی حجاب، وزارت کشور است؟ مگر متولی فرهنگ در این مملکت فقط قوه مجریه است؟ یا مگر وزارت کشور درباره حجاب قرار بوده چه کند که حالا نکرده؟ اگر بگوییم وزارت کشور باید کار فرهنگی می‌کرده تا حجاب از دید معترضان به این روز نیفتد، این پرسش مطرح می‌شود که مگر وزارت کشور مسوولیت فرهنگی هم بر عهده‌اش بوده؟ ممکن است معترضان بگویند ما خواهان برخورد فیزیکی با بدحجابان در خیابان‌ها هستیم.

این هم از وظایف وزارت کشور نیست. مگر نیروی انتظامی، گشت ارشاد و سایر دستگاه‌ها که قرار است با بدحجابی برخورد کنند، تحت امر وزارت کشور و آقای رحمانی‌فضلی هستند؟ می‌ماند اصلی‌ترین نکته درباره حجاب، عفاف و فرهنگ. ما در کشور یک، دو جین -و خیلی بیشتر- نهاد، شورا، بنیاد و سازمان داریم که کارشان تبلیغات فرهنگی و اشاعه فرهنگ دینی از جمله حجاب است. سازمان تبلیغات اسلامی، صداوسیما، شورای انقلاب فرهنگی و یک، دو جین نهاد متولی فرهنگ میلیاردها تومان بودجه هم دارند و برخی از آنها دارای هتل، بانک و کارخانجاتی هستند که درآمدهای آن موسسات را هم مستقیما خرج امور فرهنگی و تبلیغاتی می‌کنند. به عبارت دیگر به ازای هر یک تومان که وزارت ارشاد بودجه دارد، ده‌ها برابر آن در اختیار این ۲۶ نهاد فرهنگی و تبلیغاتی دیگر است، با این تفاوت که وزارت ارشاد همه کارها و هزینه‌هایش علنی است و طبق قانون به مجلس پاسخگو، درحالی‌که هیچ‌یک از این ۲۵ نهاد دیگر نه به مجلس و نهاد دیگری هم درخصوص آنچه هزینه می‌کنند پاسخگو نیستند.

اگر معترضان به حجاب، پس از آنکه مقابل وزارت کشور اجتماع کردند جلو سازمان تبلیغات اسلامی، صداوسیما و برخی دیگر از آن ۲۶ نهاد هم مکث می‌کردند، من می‌توانستم با خودم کنار بیایم و با خودم بگویم دغدغه و دلواپسی آنها واقعا حجاب و عفاف است. اما وقتی دستگاه‌هایی که علت وجود آنها به همراه میلیارد‌ها تومان بودجه‌ای که می‌گیرند مستقیما مسایل فرهنگی است، به‌هیچ‌وجه مورد اعتراض معترضان قرار نمی‌گیرند و همه اعتراضات متوجه وزارت کشور می‌شود که درخصوص مسایل فرهنگی و حجاب مدخلیتی ندارد، خیلی نمی‌توانم به خوشبینی و حمل بر صحت کردن خود ادامه بدهم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چوبین
حق با صادق زیباکلام است.
اما ایشان چه راه حلی ارائه می دهند؟
ایشون میگن رضا شاه ملعون خوب است والسلام چیزی دیگر برا گفتن ندارن!!!!!!!!
در مورد مباحث دیگر ایشون که واضحه اشکالات زیادی داره ولی دراین مورد بخصوص واقعا حرف حق رو گفته و 90 درصد صحبتش درسته!
خداییش راست میگه
احسنت
بسیج 14 میلیونی که مسئولین بسیج اعلام کردند تشکیل شده هم باید کار فرهنگی و هم درصورت لزوم ارشادی و قضایی بکنند.
محمدرضا
علیرغم عدم موافقت با کلیت نظرات ایشان در سایر موارد ، اما با این حرف موافقم.
احسنت
سلام
Iran, Islamic Republic of
با اینکه به شدت باهاش مخالفم، اما این نکته را درست گفت.
سر به سرتون گذاشته
بهلول
جناب زیباکلام ! حضرت عالی با افتخار اعلام میکنید که عکس رضاخان را به دیوار اتاق دفترتان در دانشگاه گذاشته اید و چند سال پیش در یک برنامه ی زنده تلویزیونی در شبکه چهار(باحضور خسرو معتضد ، سلیمی نمین و . . .) سینه چاکانه از عملکرد وی دفاع کردید . مگر همین رضاقلدر نبود که حجاب از سر دختران پاکدامن این مرزوبوم کشید ؟ مگر این قلدر نبود که تخم فساد را در دل این خاک کاشت ؟ حالا می فرمایید که وضعیت حجاب فلان و بهمان شده است ؟! خودتان متوجه این همه تناقض در افکارتان نیستید؟!
مهدی
United Arab Emirates
برایم جالب است که شما طنز و طعنه زیباکلام را متوجه نشده اید و تازه در تیتر هم آن را آورده اید. مگر شما در این مملکت زندگی نمی کنید؟ وضعیت حجاب نسبت به 10 ماه پیش چه تغییری کرده؟!
حسین
Iran, Islamic Republic of
یعنی شما واقعا نفهمیدین زیباکلام با این یادداشت همه ما را سرکار گذاشته!!!!!!؟
پس چگونه از رضا خان که حجاب را به زور سرنیزه از سر بانوان می کشید تجلیل می شود ؟!!!
از نظرات سایتها معلوم میشه که مخاطبان چه گونه میاندیشند """ علوی """ یا """" غیر علوی """
یعنی ملاکشان برای حق و حقیقت ؛ گوینده نیست بلکه اگر سخن صحیح بشنود میپذیرند

یا علی جان ؛ اگر الگو شوی دنیا بهشت است
یا حق
آقای زیبا کلام، کلام زیبا ولی ناقص میگویی. مشکل همه اش فرهنگی نیست. درسته که بخشی از آن فرهنگی است. اینها که به قول شما وضع را هولناک درآوردند همه شان شبهه فرهنگی ندارند. یک عده اصلا زبان فرهنگ نمی فهمند و اجیر شدند که به مقدسات دهن کجی کنند. مگر خلاف اطرافیان پیامبر و امامان (ع) بخاطر ضعف منطق و اقدام فکری و فرهنگی آن بزرگواران بود؟ هرگز؛ بلکه عده ای عنود با وجود شفافیت مسائل فرهنگی، تحت تأثیر افکار غلط و ماهواره ها و ... ریشخند مقدسات را پیشه خود کردند. کار فرهنگی آری ولی در کنارش باید مبارزه با عوامل اصلی گسترش بی حجابی هم باشد....
مکر کرده
..
آخه یه آدم رضاخانی چطور شده دلسوز حجاب؟!
دوستان مراقب شیطنت ها باشید.
...