جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

پیروزی بزرگ چین در نشست اپک

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 392487
شورای روابط خارجه آمریکا با اذعان به پیروزی بزرگ چین در نشست اپک، تعهدات اوباما و شی جینپینگ در پکن را تاریخی خواند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، شورای روابط خارجه آمریکا در گزارشی نوشت نشست اپک تغییر استراتژیک برای چین نبود بلکه یک تغییر تاکتیکی بود. روابط آمریکا و چین یک رابطه پر چالش میان دو رقیبی است که در پی نظم جهانی هستند. کاخ سفید همچنین اذعان کرده است که در این نشست یک پیروزی بزرگ برای چین و استراتژی این کشور در آسیا حاصل شده است.

"سی اف آر" در ادامه به پیروزی بزرگ اوباما در نشست اپک(همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه) می پردازد و می نویسد: اوباما هفته گذشته در نشست اپک به پیروزی بزرگ دست یافت اما این به دلایلی نیست که بیشتر مردم فکر می کنند.

کارشناسان مسائل چین نیز با اشاره به توافق اوباما و رئیس جمهوری چین در زمینه تغییرات آب و هوایی در این نشست تاکید کردند که تعهدات جدید از سوی رهبران آمریکا و چین تاریخی است.

شورای روابط خارجه آمریکا در ادامه می نویسد پیروزی واقعی برای باراک اوباما ادامه مذاکرات سیاسی با چین و تقویت تعهدات پکن برای نظم بین المللی لیبرال است.

بر اساس این توافق، آمریکا میزان صدور کربن خود را تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۲۶ تا ۲۸ درصد کاهش می دهد. چین بزرگترین کشور آلوده کننده در جهان نیز موظف به کاهش صدور گازهای گلخانه ای و افزایش سوخت های غیر فسیلی به میزان ۲۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ شد.

توافق چین و آمریکا که ۴۵ درصد از گاز دی اکسید کربن جهان را تولید می کنند، پس از آن حاصل شد که دانشمندان خواستار تلاشهای بیشتر برای محدود شدن روند گرم شدن کره زمین و رسیدن به میزان مورد نظر سازمان ملل متحد قبل از دوره صنعتی شدند.

این توافق درحالیست که میزان تولید گازهای گلخانه ای آمریکا در سال گذشته افزایش یافت و واشنگتن متعهد به کاهش گازهای گلخانه ای در نشست تغییرات آب و هوایی در سال ۲۰۰۹ شده بود.

به نوشته سی اف آر، مطمئنا توافقنامه تغییرات آب و هوایی توافقنامه کوچکی نیست. البته باید یادآوری کرد که در نشست اپک هیچ توافقنامه ای امضا نشد و تنها دو رهبر جهانی از تعهدات خود برای کاهش صدور گازهای گلخانه ای خبر دادند که از آن می توان به عنوان برداشتن قدم بسیار مهمی برای هر دو کشور یاد کرد.

بسیاری از کارشناسان تغییرات آب و هوایی در واشنگتن و پکن بر این باورند که اقدامات بیشتری باید از سوی چین و آمریکا در زمینه تغییرات آب و هوایی صورت گیرد و این تعهدات کافی نیست.

شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در نشست همکاریهای اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام موسوم به اپک، خود را در پشت بازی آمریکا قرار داد. تمدید روادید، ایجاد قوانینی در حریم هوایی و دریاها در غرب اقیانوس آرام، کاهش یا حذف تعرفه بسیاری از محصولات فناوری اطلاعات و تعهد برای انجام تغییرات آب و هوایی یک پیروزی بزرگ برای آمریکا نیز بود.

البته این بدان معنا نیست که رئیس جمهوری چین در نشست اپک به پیروزی دست نیافت؛ چراکه پکن نیز به پیروزی دست یافت. بر اساس این توافقنامه چین متعهد به تامین امنیت جامعه بین الملل مورد حمایت ایالات متحده و تجارت شده است.

نگاه داشتن چین در این مسیر دستاورد کمی نیست. رئیس جمهوری چین در دو سال گذشته از زمان تصدی پست ریاست جمهوری پکن را ترغیب به داشتن ایده نظم جهانی کرده است و توافق تجارت آزاد آسیا و اقیانوس آرام را مطرح کرده است که تهدیدی برای توافقنامه تجارت مورد حمایت آمریکا موسوم به مشارکت ترانس پاسیفیک است.
https://jahannews.com/vdcaaune049noy1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaaune049noy1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *