پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

تعداد بمب‌های اتمی کره‌شمالی تا ۲۰۲۰

پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 409686
کارشناسان آمریکایی معتقدند که ‌کره شمالي احتمالا تا پنج سال آينده ۱۰۰ بمب هسته اي خواهد داشت.
به گزارش جهان به نقل از العالم، کارشناسان نظامی آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کردند که کره شمالی به دنبال گسترش برنامه هسته ای خود طی پنج سال آینده است و در بدترین حالت تا سال ۲۰۲۰ احتمالا ۱۰۰ بمب اتمی در اختیار خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن،‌ این محققان گفتند: شرکت‌های پیشرفته اروپایی با ارسال تجهیزات به کشور منزوی کره شمالی از طریق چین، احتمالا ناخواسته در حال کمک به برنامه هسته ای مشکوک پیونگ یانگ هستند. جوئل ویت یکی از اعضای ارشد موسسه آمریکا- کره در دانشگاه جان هاپکینز با اعلام نتایج اولیه یک تحقیق ۱۵ ماهه گفت: برخی از نتیجه گیری‌ها بسیار نگران کننده هستند.

اگرچه برنامه هسته ای کره شمالی در هاله ای از ابهام قرار دارد، گمان می‌رود پیونگ یانگ در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۶ سلاح هسته ای ساخته شده از پلوتونیوم یا اورانیوم تسلیحاتی را انبار کرده است. جوئل ویت و دیوید آلبرایت کارشناس خبره و کهنه کار منع گسترش سلاحهای هسته ای با استفاده از تصاویر ماهواره ای، گزارشهای رسانه های کره شمالی و آگاهی زیاد آنها از برنامه های هسته ای سه سناریوی احتمالی را بر اساس پیشرفتی که پیونگ یانگ از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ حاصل کرده، مطرح کرد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: برای این نوع از برنامه ها، تحولاتی وجود داشته که پیش بینی آینده را محتمل تر می‌کند. ما بهترین حدس را درباره آینده می‌زنیم... ما درست همانند آژانسهای اطلاعاتی در حال برآورد آینده هستیم. در سناریو اول پیونگ یانگ تقریبا ذخایر خود را دو برابر کرده و به ۲۰ بمب از جمله تسلیحات مبتنی بر پلوتونیوم خواهد رساند. این تسلیحات روی موشک‌های بالستیک میان برد رودونگ که قادر به رسیدن تا ژاپن هستند، نصب خواهند شد.

در سناریوی دوم و محتمل‌ترین حالت، کره شمالی مسیر کنونی خود را ادامه خواهد داد و تا سال ۲۰۲۰ موفق به ساخت ۵۰ سلاح خواهد شد. این کشور همچنین پیشرفتهای قابل توجهی را در فن آوری کوچک سازی حاصل خواهد کرد که این کشور را قادر می‌سازد کلاهک‌ها را روی نسل جدیدی از موشکهای بالستیک میان برد نصب کند. در حالت سوم که ویت آن را "بدترین سناریو" نامید، ذخایر کره شمالی با سرعت بیشتری افزایش خواهد یافت و به ۱۰۰ سلاح هسته ای خواهد رسید و پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه طراحی تسلیحات حاصل خواهد کرد تا سلاحهای تاکتیکی و جنگی را مستقر کند.

ویت گفت: این یک سناریوی بسیار ترسناک است که ما شاهد یک افزایش چشمگیر در ذخایر کره شمالی خواهیم بود.

کره شمالی آزمایشهای هسته ای خود را در سالهای ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ انجام داد. این کشور به طور مرتب آزمایش موشکی انجام می‌دهد که محکومیتهای بین الملل را علیه این کشور به همراه داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *