پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

مقایسه عملیات ترکیه علیه داعش و پ‌ک‌ک

پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 435984
در عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه پ‌ک‌ک در مجموع ۷۵ جنگنده، بیش از ۳۰۰ بمب ۲۳۰ کیلویی بر سر نیروهای پ‌ک‌ک ریختند و دست‌کم ۴۵ نفر کشته شدند اما در عملیات علیه داعش تنها یک نیروی این گروه تروریستی به قتل رسید.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ارتش ترکیه با مشارکت جنگنده‌های نیروی هوایی و نیروهای زمینی این کشور از شب ۲۴ جولای ۲۰۱۵ (دوم مرداد)، عملیاتی را علیه مواضع پ‌ک‌ک در منطقه کردستان آغاز کرد که این عملیات در کنار عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه علیه داعش، در مجموع تحت عنوان عملیات مبارزه با تروریسم رسانه‌ای و علنی شد.

خبرگزاری «کردپرس» در گزارشی به تفکیک به بررسی کمی و کیفی عملیات ارتش ترکیه علیه داعش و پ‌ک‌ک، و مقایسه آنها با یکدیگر پرداخت. منابع اطلاعاتی این گزارش؛ سایت رسمی نیروهای مسلح ترکیه (TSK) و خبرگزاری های ملیت و HaberTurk وشبکه‌های تلویزیونی N TV و TRT Haber است که در ادامه می‌آید:

عملیات ارتش ترکیه علیه مواضع پ‌ک‌ک در منطقه کردستان عراق: این حملات به صورت گسترده از شب ۲۴ جولای ۲۰۱۵ (۲ مرداد ۱۳۹۴) آغاز شد و تا شب ۲۷ جولای ۲۰۱۵ (۵ مرداد ۱۳۹۴) {آخرین حمله ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک} ادامه پیدا کرد. اولین عملیات ارتش ترکیه علیه مواضع پ‌ک‌ک در شب ۲۴ جولای ۲۰۱۵ و بامداد ۲۵ جولای ۲۰۱۵ آغاز شد و تا ساعت ۳:۱۲ به وقت محلی ترکیه ادامه پیدا کرد. دومین عملیات شب ۲۵ جولای ۲۰۱۵ در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت محلی آنکارا آغاز شد و سومین عملیات نیز فردای آن در ۲۶ جولای ۲۰۱۵ ساعت ۱۰:۰۰ تا ساعت ۱۲:۳۰ به وقت محلی آنکارا با حضور ۲۵ جنگنده ارتش ترکیه ادامه یافت. همچنین آخرین عملیات ارتش ترکیه به مواضع پ‌ک‌ک ساعت ۲۰:۳۰ شب ۲۷ جولای ۲۰۱۵ صورت گرفت.

این عملیات نظامی ارتش ترکیه را مرکز فرماندهی ۸ نیروهای هوایی ترکیه بر عهده گرفته است و در مجموع با ۷۵ جنگنده شامل ۵۰ فروند جنگنده F-۱۶ و ۲۵ فروند جنگنده F-۴E ۲۰۲۰ ترکیه در حال پیگیری است که مقرهای اصلی پ‌ک‌ک در منطقه کردستان عراق و اطراف آن با نامهای «زاپ»، «متینا»، «گارا»، «آواشین – باسیان»، «سینهات هافتانین»، «هاکورک» و «قندیل» را بمباران کردند. در مجموع جنگنده‌های نامبرده ۱۵۵ «تیک آف» برای بمباران مواضع پ‌ک‌ک که به آنها اشاره شد از فرودگاه نظامی دیاربکر داشته‌اند که در این تیک‌آف‌ها نزدیک به ۴۰۰ موضع پ‌ک‌ک با ۳۰۰ بمب ۲۳۰ کیلوگرمی مدل MK-۸۲ که با لیزر هدایت می‌شد، مورد هدف قرار گرفت. از تعداد کشته های پ‌ک‌ک آمار دقیقی وجود ندارد و تعداد کشته ها از ۴۵ تا ۶۰ نفر متغیر است.

علاوه بر این نیروهای زمینی ارتش ترکیه نیز همزمان با نیروهای هوایی عملیاتی علیه مواضع پ‌ک‌ک را شروع کردند. این عملیات را که مرکز فرماندهی نیروهای مرزی ۲ چوکورجا به همراه مرکز فرماندهی تیپ زرهی ۳ ایشیکلی و مرکز فرماندهی نیروهای ویژه غازی عنتاب بر عهده گرفته بودند با استفاده از سیستمی به نام «توپ جهنم»، تا عمق ۴۰ کیلومتری مواضع پ‌ک‌ک را بمباران کردند. (سیستم توپ جهنم قابلیت شلیک توپ در هر ۱۵ ثانیه یک بار را دارد این توپخانه که با توپ های ۱۵۵ میلیمتری اقدام به شلیک می‌کند یکی از قوی ترین توپخانه‌های ترکیه است).

عملیات ارتش ترکیه علیه مواضع داعش در خاک سوریه: اولین عملیات ارتش ترکیه در خاک سوریه علیه داعش در تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۱۵ (۱ مرداد ۱۳۹۴) صورت گرفت. این عملیات در ساعت ۰۳:۱۲ دقیقه بامداد با ۳ فروند جنگنده F-۱۶ ارتش ترکیه از مرکز فرماندهی ۸ نیروهای هوایی دیاربکر آغاز شد و در این عملیات ۲ قرارگاه داعش و یک کمپ آموزشی این گروه تروریستی از منطقه «انجیرلیک» در مرز «کیلیس» مورد هدف قرار گرفت. این عملیات که به مدت ۱ ساعت و ۱۲ دقیقه به طول انجامید، تنها ۱ تروریست داعش کشته شد.

بعد از این عملیات نیروهای زمینی ارتش ترکیه با ورود به روستای «آی یوشا» از توابع «العزیز» با تانک و خودروهای زرهی پیشروی کرده و توپخانه توپ جهنم از این عملیات در داخل خاک سوریه با حمایت کرد. در این عملیات تیپ ۵ زرهی و مرکز فرماندهی غازی عنتاب با فرماندهی ژنرال «جمال الدین دوغان» این عملیات را بر عهده داشتند. در این عملیات کماندوهای ویژه ارتش ترکیه موسوم به «کلاه آبی ها» نیز شرکت کرده بودند.

عملیات سوم نیروهای زمینی ارتش ترکیه در خاک سوریه در شب ۲۵ جولای ۲۰۱۵ (۳ مرداد ۱۳۹۴) انجام شد. در این عملیات محدود که مرکز فرماندهی ۳ نیروهای مرزی «جاملی تپه» بر عهده گرفته بود در اطراف استان «لاذقیه» سوریه با سلاح های سبک صورت گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شاهین
از این که بالاخره (اگر تاکتیک نباشد ) اردوغان و دارو دسته اش به سر عقل آمده و با تروریست های جنایتکار (داعش و پ.ک.ک ) وارد جنگ شده اند علامت خوبی است و تداوم آن میزان صداقت آن ها را نشان خواهد داد تصحیح سیاست های غلط گذشته در مورد سوریه و اعزام تروریست به آن کشور نیز نکته دومی است که حکومت ترکیه باید به اشتباه خود در این زمینه اعتراف و از ادامه دخالت در سوریه اجتناب کنند
پ.ک.ک و داعش دو روی یک سکه و هردو از گروه های تروریستی هستند که دستشان تا مرفق در خون مظلومان و حیات ننگیشان نیز به کشتار و آدم کشی وابسته است