جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

ماجرای دعای مجلسی اول در حق فرزندش

شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 425183
از علامه محمدتقی مجلسی نقل شده که شبی پس از عبادت خداوند حالت خاصی برایش ایجاد شد. ناگهان صدای گریه «محمدباقر» را از گهواره‌اش می‌شنود و بی‌درنگ از خدا می‌خواهد که فرزندش را مروج دین و احکام پیامبر قرار دهد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علامه محمدتقی مجلسی اول پدر علامه محمدباقر مجلسی از دانشمندان بزرگ عصر صفوی بود که در سال ۱۰۰۳ یا ۱۰۰۴ قمری در اصفهان متولد شد و در سال ۱۰۷۰ قمری دار فانی را وداع گفت و امروز سالروز درگذشت این دانشمند بزرگ شیعه است.

یکی از مهترین ویژگی‌های خاندان مجلسی توجه آنها به علم و دین بود این خاندان در چهارده قرن حیات تاریخی اسلام را زنده نگه داشتند و همه به نوعی از مشهورترین دانشمندان اسلامی شدند.

علاوه بر فضل و علم و ادب علامه مجلسی اول مهمترین تلاش وی در دوران حیات تربیت دانشمندی عالم و فاضل به نام محمدباقر مجلسی بود. محدث نوری در کتاب فیض قدسی درباره مقام علامه مجلسی اول می‌گوید که وی یگانه دوران و نادره روزگار خویش است. در بزرگواری، امانت، بلند مرتبگی و تخصص در علوم بلند آوازه‌تر از آن است که بیان شود. وی پارساترین، پرهیزگارترین و پرستنده‌ترین فرد روزگار خویش بوده است. خداوند وی را جزای نیکو بخشد.

درباره علم، عرفان و تصوف وی می‌گویند که او به تصوف یا ریاضت شرعی می‌پرداخت. وی با صوفی‌گری از نوع نامشروع و جلسات رقص و سماع و ... مخالف بود و به زهد و پارسایی و تصفیه باطن می‌پرداخت. علامه مجلسی اول تلاش داشت تا دین را به بهترین نوع به مردم معرفی کند و این هم مصادف با علاقه مندی مردم در آن دوران با صوفی و صوفی‌گری بود به همین دلیل وی شاگردی شیخ بهایی و میرداماد کرد با اینکه نزد شیخ بهایی به صوفی گری پرداخت اما از سوی عده‌ای متهم شد اما علامه محمدباقر مجلسی بسیار تلاش کرد تا پدر خود را از جنبه‌های منفی مبری کرده و تبرئه سازد.

محمدباقر مجلسی فرزند محمدتقی مجلسی اول، در رساله اعتقادات خود در دفاع از پدر می‌نویسد که وی مردی پارسا است که انسان‌ها را هدایت کرد و دشمنان در بیزاری جویی از او دشمنی کرده و با سخنان بیهوده و رفتارهای نکوهیده او را سرزنش کردند.

علامه محمدباقر مجلسی سومین فرزند علامه مجلسی اول است، آقا احمد کرمانشاهی در کتاب «مرآت الاحوال» از محمدتقی مجلسی نقل می‌کند: شبی از شب‌ها پس از فراغت از عبادت، حالتی برایم ایجاد شد که از آن حالت فهمیدم اگر در این هنگام از خداوند درخواستی کنم، اجابت خواهد کرد. فکر کردم چه چیزی از امور دنیا و آخرت از درگاه خداوند متعال بخواهم که ناگاه صدای گریه محمدباقر از گهواره‌اش برخاست. بی درنگ گفتم: پروردگارا! به حق محمد و آل محمد(ص) این کودک را مروّج دینت و ناشر احکام پیامبر بزرگت قرار ده و او رابه توفیقاتی بی پایان موفق گردان.

از جمله مهمترین آثار علامه مجلسی اول می‌توان به فقه استدلالی (لوامع صاحِبقِرانی)، روضة المتقین و ... است.

بر اساس این گزارش، پیکر محمدتقی مجلسی در مسجد جامع اصفهان به خاک سپرده شد.

منبع: زندگینامه علامه مجلسی ج ۲ ـ اسوه محدثان زندگینامه علامه محمدباقر مجلسی و مرآت الاحوال
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *