شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
بررسی تحلیلی قیمت مسکن از پیروزی انقلاب اسلامی تا‎کنون

مُسکِن درد مسکَن هنوز پیدا نشده!

سه شنبه ۸ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 213485
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به این دغدغه توجه ویژه‎ای شد و دستور امام خمینی تنها 2 ماه پس از انقلاب برای تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب 100 بانک ملی در تاریخ 21 فروردین 1358 به منظور تأمین مسکن محرومان، شاهد این مدعاست. در آن زمان وقوع انقلاب اسلامی، تغییر نظام حکومتی و مهاجرت به شهر‎های بزرگ موجب افزایش قیمت شده بود و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‎توانست با پشتوانه مسئولان و مردم به اهداف خود برسد اما با آغاز جنگ تحمیلی این مهم محقق نشد. البته وقوع جنگ، قیمت زمین و مسکن در تهران و سایر شهر‎های ایران را ثابت نگه داشت و حتی در برخی از مناطق کاهش داد.
مُسکِن درد مسکَن هنوز پیدا نشده!
به گزارش جهان، با پایان جنگ تحمیلی و روی کار آمدن دولت هاشمی رفسنجانی، افزایش قیمت مسکن آغاز شد.

در اين نوشتار با استناد به آمار‎های بانک مرکزی سه شاخص تولید مسکن، قیمت زمین و قیمت مسکن در سال‎‎های 1370 تا 1386 مورد بررسی قرار گرفته است. در این سال‎ها به ترتیب دولت‎‎های سازندگی (هاشمی رفسنجانی)، اصلاحات (سید محمد خاتمی) و عدالت محور (محمود احمدی‎نژاد) بر سر کار بودند و هرکدام توانستند تا حدی بر مشکلات بخش مسکن فائق آیند.

آن‎چه بانک مرکزی درباره شاخص‎‎های مسکن در سال‎‎های 1370 تا سال 88 منتشر کرده حاکی از آن است که تولید مسکن از نظر واحد‎‎های تکمیل شده در سال‎های 84 تا 88 تقریبا مناسب نبوده است. میزان عرضه واحد‎‎های مسکونی نوساز به بازار در سال‎‎های 70 تا 73 روی مرز 150 هزار واحد بوده که یک دفعه این رقم در پایان دهه 80 به 370 هزار واحد رسيده است.

اما از سال 83 تا 88 تولید مسکن به لحاظ تکمیل واحد‎های نوساز در حد 400 هزار ثابت باقی ماند؛ به‎طوری که در سال 83 به اندازه 402هزار واحد، در سال 84 به اندازه 479هزار واحد، در سال 85 به اندازه 448 هزار واحد و بالأخره در سال 86 به اندازه 491 هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شد. با توجه به رونق مسکن در سال 87، افزایش این رقم تا مرز 600 هزار واحد مشهود است؛ اما در سال 88 نشاني از رکود در بخش ساخت وساز وجود داشت. با توجه به جدول آمار «عرضه مسکن در سال‎‎های 70 تا 86» می‎توان گفت عملکرد بخش خصوصی در سال‎‎های 84 تا 88 در تولید مسکن ضعیف بوده و آن رشدی که در سال‎‎های دهه 80 اتفاق افتاده بود، تکرار نشده است. گزارش بانک مرکزی از شاخص قیمت زمین درسال‎های 84 تا 88 که به‎صورت جدول آماری منتشر شده، حاکی از رشد بی‎سابقه قیمت در سال 86 است. شاخص قیمت زمین در تهران در سال 86 به عدد 200 رسید.

این رقم در 11 سال ماقبل آن بی‎سابقه بوده است. از سال 76 تا سال 83 این شاخص بین عدد 34 تا 89 متغیر بوده؛ اما یک دفعه از سال 84 اوج گرفت و به 109، 127 و بالأخره به عدد 200 رسید. وزارت مسکن سابق درسال 88 درفصلنامه تخصصی خود درباره مسکن، جدولی را منتشر کرد که نرخ رشد قیمت مسکن در تهران از سال 71 تا نیمه 87 را نشان ميدهد. بر مبنای این آمار بیشترین رشد قیمت مسکن در سال 86 اتفاق افتاد. در این سال رشد قیمت به مرز 82درصد رسید؛ در حالی‎که در حدود دو دهه گذشته، بیشترین رشد قیمت مسکن بعد از سال 86 متعلق به سال 75 با رشدی معادل 67 درصد بوده است.

به هر حال قیمت مسکن در 2 دهه گذشته با نزول و صعود‎‎های زیادی روبه‎رو بوده؛ اما نمودار این تغییرات قیمتی در سال‎‎های نیمه دوم 80 با شدت زیادی همراه بوده است. همان‎طور که در سال‎‎های 83 تا 87 شاهد رشد بی‎سابقه قیمت مسکن بوده‎ایم، درهمان سال‎ها کاهش بی‎سابقه قیمت نیز داشتيم. پس از سال 1387 به علت ورود دولت به بخش مسکن و توجه به این بخش و ارائه طرح‎‎هایی چون مسکن مهر صنعت مسکن دچار رکود شد و با وجود کساد مقطعی، نرخ مسکن ثابت ماند و افزایش قیمت‎ مسکن تا حدودی با کندی صورت گرفت. البته پس از اجرای هدفمندی یارانه‎‎ها و نابه‎سامانی در بازار ارز، سرمایه‎گذارن بیش از پیش به مسکن توجه کردند تا افزایش قیمت مسکن را در اواخر سال جاری شاهد باشیم.

رکورد کاهش بهای ملک پس از جهش بی‎سابقه قیمت

اما قیمت مسکن بعد از جهش 81.6 درصدی سال 86، درسال 87 حدود 10درصد ارزان شد.
این کاهش در ارزش مبادله‎ای ملک اگرچه در مقایسه با رشد بی‎سابقه 86 ناچیز به‎نظر می‎رسید اما توانست رکورد بیشترین کاهش قیمت بعد از 17 سال ماقبل آن را در بازار مسکن به ثبت رساند. با این‎حال اگرچه قیمت مسکن در دو سال 85 و 86 حدود 3/2 برابر شد (28درصد افزایش در سال 85 و حدود 82 درصد افزایش در سال 86) ولی میانگین قیمت‎‎ها در نیمه اول سال 87 حدود 10درصد کاهش یافت. البته در طول 17سال ماقبل آن، این رکود حدود پنج‎بار قیمت مسکن رشدی منفی از خود بر جای گذاشت. پیش از این، در سال‎‎های 71، 76، 77 و سال 83 نیز رشد قیمت مسکن منفی بود.

در عین‎حال، جهش 82 درصدی قیمت مسکن در سال 86 بالاترین صعود قیمت‎‎ها در این دوره محسوب می‎شود و در رتبه‎‎های بعدی، سال 1375 با 67 درصد و سال 81 با 50 درصد قرار دارند. به هر حال بازار مسکن در شهر تهران از سال 71 تا نیمه اول 87 سه‎بار جهش چشمگیر قیمتی داشت که شدیدترین آن در سال 86 اتفاق افتاد. قیمت مسکن در سال 75، 67.3 درصد، در سال 81 معادل 50.4درصد و در سال 86معادل 81.6 درصد رشد کرد. در طول 17سال ماقبل آن مطابق جدول در اکثر سال‎‎ها قیمت مسکن با رشد 11 تا 61 درصدی همراه بوده است اما درسال‎‎های 71، 76، 83 و نیمه اول 87 با کاهش قیمت روبه‎رو شد. در این سال‎‎ها به ترتیب قیمت مسکن 5/2، 7/2، 6/2 و 10 درصد ارزان شد. بر اساس این گزارش قیمت مسکن در 30 شهر بزرگ کشور در دوره 70 تا 86 با نوسانات شدید و دوره‎‎های رونق و رکود همراه بوده است. به‎طوری‎که در شهر تهران قیمت یک متر مربع زمین در سال 70 به‎طور متوسط 43 هزار تومان بوده که در سال 86 به رقم یک میلیون و 828 هزار تومان رسیده است. در سال 70 شهر تهران بالاترین متوسط قیمت زمین را به خود اختصاص داده است که برای یک متر مربع معادل 43هزار تومان و کمترین متوسط قیمت مربوط به شهر دزفول معادل 7 هزار تومان بوده است. متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در تهران در سال 70 معادل 40 هزار تومان بوده که در سال 86 به یک میلیون و 509 هزار تومان رسید. این افزایش قیمت حاوی رشد 1/24 درصدی است. این میزان رشد در کلانشهر‎ها به‎طور متوسط از 21.6درصد در شهر شیراز تا 24.1 درصد در شهر تهران طی این دوره بوده است.

اجاره‎بها

  از ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰
در این سال‎ها ایران درگیر تغییرات سیاسی بزرگی است. ابتدا تغییر رژیم سیاسی و پس از آن تغییرات متعدد دولت‎ها، از دولت موقت گرفته تا عزل بنی صدر. در سال ۱۳۵۷ عدد شاخص مسکن اجاره‎ای برابر 3/6 است. در سال بعد، عدد شاخص 7/0(۰ممیز۷) رشد دارد و به ۷ می‎رسد. در ۱۳۵۹، عدد شاخص ۴ دهم رشد داشته و به 4/7 (۷ممیز۴) می‎رسد. ۵ دهم در سال ۱۳۶۰ رشد بعدی است، در این سال عدد شاخص به 9/7 (۷ممیز۹) میرسد. یعنی نرخ اجاره‎بها با کندی افزایش پیدا می‎کند.  کشور در این سال‎‎ها در بيثباتی به سر می‎برد، اما از ۱۳۶۰، ثبات سیاسی در کشور حاکم می‎شود، دولت میرحسین موسوی سر کار می‎آید، دولتی که تا ارتحال امام و پایان جنگ تحمیلی، قدرت اجرایی کشور را در دست داشت.

  ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸
اين دوره، مقطع مهمی از تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. در این سال‎ها جنگ ایران به اوج و بعد به اتمام می‎رسد. کشور با انواع و اقسام تحریم‎ها روبه‎روست و از سوی دیگر چرخ صنعت و اقتصاد باید کشور را از ورشکستگی بزرگ نجات دهد.
در چنین شرایطی، کنترل قیمت مسکن و خصوصا اجاره بها امری ضروری به‎نظر می‎رسد. مردم توان اقتصادی چندان بالایی ندارند و ساخت و ساز چندانی هم انجام نمی‎شود، اجاره‎نشین‎ها نیز از اقشار ضعیف جامعه هستند.

حسب اعلام بانک مرکزی در سال ۱۳۶۰، عدد شاخص مسکن اجاره‎ای برابر 9/7 است. در سال ۱۳۶۱ حدود یک واحد رشد مشاهده می‎شود و عدد شاخص به ۸/۸ می‎رسد.
سال ۱۳۶۸، آخرین سال این مقطع به‎شمار می‎رود، در واپسین سال مدیریت ریاست میرحسین موسوی بر قوه مجریه کشور، عدد شاخص مسکن اجاره‎ای به 17.6 می‎رسد، یعنی گران‎ترین اجاره‎بهای بعد از انقلاب تا سال 1376 رخ داد.

  ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۵
در این سال‎ها جنگ به اتمام رسیده، اقتصاد کشور باید به‎سرعت بازسازی شود، چرخ صنعت شروع به گردش می‎کند و دوران سازندگی آغاز می‎شود. علی‎رغم آن‎چه ممکن است تصور کنید، شاخص مسکن اجاره‎ای براساس آمار‎های بانک مرکزی، در طی این مدت نه‎تنها رشد نداشته، بلکه از معدود دفعاتی است که کاهش نیز داشته است!

در ۱۳۶۹ عدد شاخص ناگهان از 17.6 به 6.1 می‎رسد. در سال ۱۳۷۰، رشد یک واحدی دارد و به 7.3 می‎رسد، این یعنی رشد حدود ۹ درصدی شاخص.
در ۱۳۷۵، عدد شاخص با حدود ۳۵ درصد رشد نسبت به سال قبل، به بیشترین حد خود در دوران سازندگی و به رقم ۸/۲۲ می‎رسد. دوران هاشمی رفسنجانی به پایان می‎رسد و دوران خاتمی آغاز می‎شود. یعنی با وجود کاهش اولیه، در پایان دوران هاشمی شاهد افزایش سرسام‎آور هستیم.

  ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴
میانگین درصد رشد سالانه شاخص قیمت مسکن اجاره‎ای در دوران خاتمی چیزی حدود ۲۰ درصد است. تقریبا مثل تمام دولت‎ها، سال پایانی دولت خاتمی نیز شاهد بیشترین رشد شاخص هستیم.
از مرداد ۱۳۷۶، خاتمی دولت را از هاشمی تحویل میگیرد. در پایان این سال عدد شاخص با حدود ۳۱ درصد افزایش به 29.8  میرسد.

در سال ۱۳۸۱ دولت دوم اصلاحات آغاز شده و عدد شاخص با رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل به 8/70 (۷۰ممیز۸) می‎رسد. سال ۱۳۸۲ رشد شاخص روند کندتری دارد، در این سال با حدود ۱۹ درصد افزایش، عدد شاخص به 5/84 (۸۴ممیز۵) می‎رسد. ۱۳۸۳، سال پایه این گزارش است که در آن شاخص برابر ۱۰۰ در نظر گرفته شده است.

 ۱۳۸۴ تا‎کنون

در مردادماه ۱۳۸۴، محمود احمدی‎نژاد اختیارات قوه مجریه را به‎دست گرفت. در سال ۱۳۸۹، عدد شاخص قیمت مسکن اجاره‎ای در مناطق شهری کشور به 236.8  رسیده است. این به آن معناست که طی تنها شش سال، عدد شاخص بیش از ۱۱۲ درصد رشد داشته است.
در پایان ۱۳۸۴، متوسط عدد شاخص قیمت اجاره‎بها در تهران با حدود ۱۱ واحد رشد به 111.6 می‎رسد. سال بعد و در ۱۳۸۵، عدد شاخص با بیش از ۱۳ درصد افزایش به 126.9 رسیده و در سال ۱۳۸۶، عدد شاخص قیمت مسکن اجاره‎ای به 153.9 می‎رسد.

در ۱۳۸۷، یعنی آخرین سال دولت اول محمود احمدی‎نژاد، عدد شاخص به ۲۰۰ نزدیک می‎شود و رقم 197.9 را ثبت می‎کند. سال بعد یعنی ۱۳۸۸، عدد شاخص از دو برابر سال ۱۳۸۳ عبور می‎کند و به 223.3 می‎رسد.
بر این اساس اگر رشد شاخص با همین شیب نیز ادامه داشته باشد، باید در پایان سال آینده عدد شاخص را بالاتر از ۳۰۰ (با در نظر گرفتن سال ۱۳۸۳ به‎عنوان سال پایه) به انتظار نشست.


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *