پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
همه نگاه‌ها به 'حلقه طلایی' مسکو؛

آخرین وضعیت نشست مسکو/ هدف متفاوت غرب در مذاکرات

يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب: 228984
برخی گزارش ها حاکیست، تیم مذاکره کننده ایرانی امید چندانی به موفقیت آمیز بودن نشست با اعضای غربی گروه 1+5 ندارد.
آخرین وضعیت نشست مسکو/ هدف متفاوت غرب در مذاکرات
به گزارش جهان، تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست جلیلی در حالی وارد مسکو شده است که از ساعت 10 صبح روز دوشنبه مذاکرات 2 روزه خود را در هتل "حلقه طلایی" مسکو با گروه 1+5 آغاز می کند. البته امروز باقری با نماینده جدید چین مذاکره کرد که گفته شد مثبت بوده داشت.

اما اخبار مهر حاکی از آن است نحوه تعامل نماینده کشورهای گفت وگو کننده طی چند وقت اخیر و سابقه نشست بغداد و عدم همکاری برای برگزاری نشست های مقدماتی و همچنین نداشتن اختیارات کافی برای ارائه پیشنهادهای کارآمد در جلسات مذاکره باعث شده است که امید چندانی به پیشروی مذاکرات وجود نداشته باشد.

از سوئی تیم مذاکره کننده ایرانی معتقد است که غربی ها تاکنون به اصول به توافق رسیده در نشست های قبلی  پایبند نبوده اند و اگر قرار باشد حرفهای تکراری جلسات گذشته مطرح شود مذاکرات حتما با شکست مواجه خواهد شد.

مذاکرات مسکو درحالی فردا و پس فردا برگزار می شود که هیچ نشانه ای از پایبند بودن طرف مقابل به رعایت اصل گام به گام وجود ندارد و پیشنهاد جدید و متفاوت از گذشته ای نیز در راه نخواهد بود.

به گزارش جهان، در هر حال سران کشورهای غربی به خوبی می دانند که عدم همکاری در برگزاری نشست‌های مقدماتی، ندادن اختیارات کافی به نمایندگان خود برای ارائه پیشنهادهای کارآمد و پیگیری خواسته‌های غیرقانونی و زورگویانه رژیم صهیونیستی در مسکو، به معنی تلاش برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات است؛ واقعیتی که گویا هدف اصلی غربی‌ها در روسیه است.

هشدار رسانه های آمریکایی به غرب

این دیدگاه در حالی است که حتی منابع رسانه ای آمریکایی هم اذعان دارند با رویکرد غیرمنطقی و زورگویانه کشورهای غربی در مذاکرات مسکو، هیچ نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد.

در همین راستا، 
باقری در دیدار با نماینده چین خواستار پایبندی ۱+5 به توافقات استانبول و بغداد شد
مجله آمریکایی "فارین پالسی" امروز تاکید کرد: حصول هرگونه موفقیت این مذاکرات را به اقدامات متقابل طرفین بستگی دارد و هرگونه تکبر غرب به شکست این مذاکرات منتهی می شود.

همچنین نیویورک‌تایمز با اشاره به مذاکرات گروه ۱+۵ و ایران در مسکو نوشت: اگر آمریکا و قدرت‌های دیگر واژه‌ها و خواسته‌های ایران را درک نکنند در مذاکرات هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

موضع رسمی پکن

در همین حال، "لیو ویمین" سخنگوی وزارت خارجه چین عنوان کرد: چین به تعهدات خود در زمینه پیشبرد مذاکرات پایبند است و به تلاش خود با دیگر کشورها برای پیشبرد یک راه حل صلح آمیز در موضوع هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

چین و روسیه مخالف اعمال تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران هستند.

ارزیابی مثبت دیدار باقری و نماینده چین

گویا موضع چین در مذکرات درست همانند سیاست های اعلامی وزارت خارجه پکن است زیرا گزارش ها از انگیزه و اراده ویژه نماینده جدید چین برای پیشرفت مذاکرات ایران و 1+5 حکایت دارد.

به گزارش مهر برخلاف اعلام قبلی، نماینده چین در مذاکرات ایران و 1+5 تغییر کرده است و فرد جدید انگیزه و اختیارات بیشتری به نسبت فرد قبلی برای پیشبرد مذاکرات دارد.

نماینده چین ساعتی قبل با باقری معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد و منابع خبری از مثبت بودن این مذاکرات خبر داده اند.

باقری خواستار پایبندی ۱+5 به توافقات استانبول و بغداد شد

در این دیدار باقری با اشاره به نقش مثبت چین در مذاکرات خواستار پایبند ماندن گروه 5+1 به توافقات استانبول 2 و بغداد و همچنین توافق صورت گرفته در مکالمه تلفنی  جلیلی با کاترین اشتون شد.

نماینده چین در این مذاکرات نیز تنها راه حل پرونده هسته‌ای ایران را مذاکره دانست و خواستار جدیت و عملگرایی 2 طرف در گفت‌وگوها شد.

در پایان این نشست توافق شد هیئت‌های ایران و چین فردا (دوشنبه) نیز مجددا ملاقات دوجانبه داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *