جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۰
۵۱
بیانیه شماره ۲ کمیته هماهنگی دانشجویان بورسیه

دانشجویان بورسیه خطاب به رئیس جمهور: شکایت می‌کنیم

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 388185
اگر وزارت علوم می تواند به تشخیص خود به افراد بورسیه اعطا کند، بلوای یک سال اخیر برای چه بود؟ و اگر نمی تواند، به چه حقی حکم به ادامه بورس کسانی داده است که طبق ادعای این وزاتخانه، فاقد شرایط هستند؟
دانشجویان بورسیه خطاب به رئیس جمهور: شکایت می‌کنیم
به گزارش جهان به نقل از فارس، «کمیته هماهنگی دانشجویان بورسیه» که اخیرا از شکایت این دانشجویان علیه مسئولان وزارت علوم و برخی رسانه ها خبر داده بود، دومین بیانیه خود را صادر کرده و برخی تناقضات در اطلاعیه اخیر وزارت علوم را سند سیاسی کاری در موضوع بورسیه ها دانست. در این اطلاعیه آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام المسلمین روحانی

ریاست محترم جمهور

بیانیه ای که روز جمعه دوم آبانماه ۱۳۹۳ از سوی روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره پرونده ادعایی بورسیه های غیرقانونی منتشر شد، در دل خود حقایقی دارد که به وضوح نشان می دهد بورس هایی که در دولت گذشته اعطا شده، کاملا طبق مقررات انجام شده و جار و جنجالی که برخی مسئولین دولتی و رسانه های زنجیره ای طی یک سال اخیر به راه انداخته بودند، چیزی جز سیاسی کاری نبوده است.

در حالی وزارت علوم ادعا می کند برخی افراد به صورت غیرقانونی بورسیه شده اند و اقدام به لغو بورسیه آنها کرده است که در بخشی از همین اطلاعیه، از ادامه بورسیه برخی افراد علی رغم نداشتن شرایط سخن گفته شده است!

در این اطلاعیه آمده است: «گرچه تعدادی از بورسیه های اعزامی به خارج فاقد شرط معدل یا سن می باشند امّا با توجه به این که دوره بورس بیش از نیمی از آنها به اتمام رسیده و در مورد مابقی هم، قطع ارز و بورس ایشان می تواند تبعات اجتماعی و سیاسی نامطلوبی به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کیفیت تحصیل و سازوکارهای قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها، بورس آنها ادامه یابد.»

اگر این افراد به صورت «غیرقانونی» بورسیه شده اند و «فاقد شرایط» بوده اند، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به کدام حق و به استناد به کدام قانون، حکم به «ادامه بورس» آنها داده است؟ اگر وزارت علوم می تواند و حق دارد به تشخیص خود به افراد بورسیه اعطا کند، بلوای یک سال اخیر برای چه بود؟ و اگر نمی تواند، به چه حقی حکم به ادامه بورس کسانی داده است که طبق ادعای این وزاتخانه، فاقد شرایط هستند؟

حضرتعالی به سبب حضور در مسئولیت های مختلف اجرایی نیک می دانید که مقام عالی وزارت و نهادهایی که اختیار وزارت به آنها تفویض می شود، اختیارات مشخصی در حوزه های مختلف دارند و می توانند از آنها استفاده نمایند کما اینکه مسئولین فعلی در مورد اخیر از چنین اختیاراتی استفاده کرده اند. اما به راستی چه می شود که استفاده از این اختیارات برای مسئولین فعلی عین قانون و برای مسئولین سابق عین تخلف است؟! آیا این تناقض گویی و تناقض کاری چیزی جز نشان از بی انصافی سیاسی و تبدیل وزارت علوم و دانشگاه ها به بازیچه جریان های سیاسی و ابزار دستیابی به اهداف سیاسی است؟

خیل عظیمی از دانشجویانی که هم اکنون به عنوان بورسیه در دانشگاه ها مشغول تحصیلند، فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر با معدل های بالا هستند و روزمه های قوی علمی دارند، اما هم ما و هم شما نیک می دانیم که با انگیزه های سیاسی، برچسب غیرقانونی بودن بر پیشانی آنها زده شده است.

سخنانی نظیر تحصیل با هزینه شخصی، یا فرصت محدود جایابی در بازه ای که هیچ دانشگاهی فراخوان جذب ندارد، سخنان بیهوده ای است که باز ریشه در رویکرد سیاسی برخی افراد به علم و دانشگاه دارد و ما دانشجویان به هیچ عنوان زیر بار چنین تصمیماتی نرفته و شکایت خود را به دستگاه قضائی می بریم.

اگر مسئولی در دولت قبلی، تخلفی انجام داده است، باید پاسخگو باشد، اما در این میان جرم دانشجویی که بر اساس فراخوان وزارت علوم در بورس ثبت نام کرده، از چندین مرحله مصاحبه عبور کرده، بعضا از مشاغل دولتی با پرداخت هزینه های سنگین استعفا داده و چند سال عمر خود را در این مسیر سپری کرده چیست؟ دولت تعهدی به این دانشجویان داده و این دانشجویان طبق رویه های اعلام شده و رسمی دولت وارد دانشگاه شده اند، لذا این دولت حق زیر پا گذاشتن تعهدات دولت سابق را ندارد. اینکه هر دولتی روی کار می آید، تعهدات دولت سابق را اجرا نکند، با هیچ عقل و منطقی سازگار نبوده و بدعتی است خطرناک.

والسلام علی من اتبع الهدی

کمیته هماهنگی دانشجویان بورسیه»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...با تخلف و بدون شایستگی بورس گرفتید و حالا طلبکار هم هستید؟
...
این برای همه انسانهای ارزش درسی تاریخی است که به سرنوشت شما دچار نشوند.
Turkey
دروغ گفتین و با آبروی بچه های مردم بازی کردین ...
اول متن را بخون بعد نظر بده..
از رئیس جمهور شاکین یا فرجی دانا؟
....
اگه برای همیشه از تحصیل محرومشون کنن باز کمه
United States
... قرار بود صد روزه مملکت درست شود اون کلید مشکل گشا نبود با ان کلید خیلی از درها قفل شد خدا جوابتان را بدهد
این یک نمونه کوچک از مبارزه با فساد بود...
Iran, Islamic Republic of
اشتیاهی منفی زدم
ببین مبارزه با فساد حتی تو این ابعاد کم صدای همه رو درآورده.
الان معلوم میشه که اگه با فساد برخورد بشه هیچکدوم از ما طاقتش رو نداریم. حالا می فهمم آقا امام زمان برای برپایی عدالت چه کار سختی پیش رو دارن.... خدا به هممون رحم کنه که طرفدار فاسد نباشیم.
Iran, Islamic Republic of
کسي بنا نداره با فساد مبارزه کنه بلکه دارن با جناح مقابل مي جنگند....
مجتبی
برخورد با فساد یا نامردی سیاسی؟
چراغعلی
اگر به سوابق نظر های بنده در اولین روز تشکیل این دولت مراجعه کنید من گفتم و حقیقت هم گفتم که هرچی این دولت ادعا میکنه دقیق 180 درجه برعکس کنید....
به نظرم باید به دیوان عدالت اداری شکایت کنن و نقض حکم بگیرن
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی هر کار و تصمیم درست یا نادرستی که در دولت احمدی نژاد انجام شده را نادرست می داند و تا جایی که بتواند سعی در منتفی کردن آن دارد.
این کار نادرستی است که می تواند رویه ای شود خطرناک!
شکایت خوبه اما بعدش مهمه چی بشه
خوبه چی بشه؟؟ ..
ماهان
پدر سیاست بسوزه بیت المال فدای بازی های سیاسی جناحین شده ...
از روحانی شکایت می کنید؟؟؟
سوفیا لوره
از روحانی شکایت میکنید؟ اشتباه میکنید, باید از رای دهندگان به او و پدر خوانده شکایت کنید
...،آيا مي توانند مدعي شوند كه بورسيه حق آنها بوده است؟
...، به ناحق بورسیه شدید حالا طلبکار هم هستید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
...
تدبیر
ماکه توی معنی لغوی ومعنایی وهرچی به این کلمه تدبیرمربوط میشه موندیم لطفااگرکسی معنایی برای این کلمه تدبیرپیداکرد.رسانه ای کنندتاهمه بدانندبه چه معناست واستفاده کنند.
سوفیالوره
در زمان دولت روحانی مچکریم معنی کلمات ثابت نیست در حال حاضر معنی تدبیر یعنی هرچی پدر خوانده و حزبش کارگزان بگن اون تدبیره
Germany
تدبیر یعنی ...وضعیت اقتصادی با پول نفت و دامن زدن به اقتصاد نفتی ای که ما رو بیچاره کرده.
هادی
Iran, Islamic Republic of
جالبه واقعن. این کمیته چی هست؟ کیا هستن؟ بدجوری منافعشون تهدید شده ظاهرن.
امیر
Iran, Islamic Republic of
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اسامی متخلفان در ماجرای بورسیه اعلام نمی شود، خبرداد که ۳۶ نفر از متخلفان اخراج شده اند و حدود ۸۰۰ نفر از آنان نیز نمی‌توانند عضو هیات علمی شوند مگر اینکه در فراخوان جذب شرکت کنند.

محمدعلی نجفی امروز در نشست خبری به بیان جزئیات روند اعلام بورسیه ها گفت: انصاف نبود همه را ممنوع التحصیل کنیم از این رو اعلام کردیم که هزینه ها را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه اسامی متخلفان اعلام نمی شود، اظهار داشت: تا کنون هیچ دستگاهی نخواسته که اسامی را اعلام کنیم ما نیز اگر رئیس جمهور اسامی را بخواهد به صورت محرمانه این اسامی را به وی می دهیم.

سرپرست وزارت علوم با تأکید بر اینکه ۸۴۰ نفر شرایط بورس را نداشتند حالا باید عذرخواهی کنیم؟ وزارت علوم از چه چیزی باید عذرخواهی کند، گفت: ۳۶ نفر را به کل اخراج کردیم و حدود ۸۰۰ نفر نیز نمی توانند از امتیاز هیأت علمی شدن استفاده کنند مگر اینکه اگر درسشان تمام شد، در فراخوان جذب شرکت کنند.

وی افزود: ۷۵۰ نفر را یک نفر از مسئولان وزارت علوم و ۹۰ نفر دیگر را یکی از روسای دانشگاهها معرفی کرده بود.
حمید
...اگر جلوی ان گرفته نشود اعتبار علمی کشور در دنیا به شدت خدشه دار خواهد شد
درود بر روحانی
وحید
Iran, Islamic Republic of
دورد بر تمام موجودات روی زمین...
مودی
Iran, Islamic Republic of
صرف نظر از این که اینهایی که جلوی بورس شان گرفته شده درست است یا نه اما یک چیز مشخص است و آن هم اینکه باید مسببان جنجال و هیاهوی رسانه ای و تبلیغاتی سه هزار بورسیه غیر قانونی شناسایی و برخورد قضایی متناسب با آنان انجام شود.
در اینکه در اعطای بورسیه ها و اصولا هر امتیاز دولتی که در تمامی دستگاه ها و و وزارتخانه ها ارائه میشود ،متاسفانه پارتی بازی نقش ایفا میکند هیچ بحثی نیست و پارتی بازی نه منحصر به وزارت علوم و نه منحصر به این دولت و دولت قبلی است. اما اینکه برای اغراض سیاسی و جناحی و فشار بر مجلس برای جلوگیری از استیضاح فرجی دانا نام و اعتبار سه هزار نفر شخصیت حقیقی این مملکت که قطعا بخش مهمی از آنان از سرمایه های فکری و علمی مملکت هستند یا خواهند شد به بازی گرفته شود و با آبروی شغلی و علمی و تحصیلی همه آنان بدون استثنا بازی شود حرکت بسیار زشت و وقیحی است و جرم محسوب میشود و قطعا باید برخورد قضایی با آن انجام شود.
اتفاقا این هتک حیثیت توسط دولت و کسانی انجام شده است که همیشه رقبای خود را به چوب ضایع کردن حقوق و حرمت شخصی افراد جامعه میزنند و میرانند.
این چنین روایت شده است که یکی از معصومین سلام ا... علیها در کنار خانه کعبه پرده خانه خدا را در دست گرفته و گفته است ای کعبه تو بسیار عزیز و ارزشمندی اما آبروی انسان مومن از تو عزیزتر و ارزشمند تر است.
ناشناس
آبرو در این دولت تدبیر و امید شده ...
برادر من همشون بدون آزمون بودن همه سه هزار نفر و 800 تا لغو بقیه در آستانه لغو دولت مماشات نموده
شکایت وارد است
جاوید
حتما شکایت کنید چون اگه گذشت کنید بعدها صدمات جدی به نظام خواهد خورد...
ما به عینه تو دانشگاه علامه ملاحظه کردیم که نوری چشمی های بدون حداقل صلاحیت رو وارد مقطع دکترا کردند در واقع دانشگاه علامه در این زمینه اتوبان شده بود
.... بلکه باید به دنبال فاسدان بی وفا باشد.
حاج حجت
از نامه دانشجویان عزیز بورسیه حمایت میکنیم ...
برای تسویه حساب های سیاسی آبروی تمام بورسیه های ایرانی را در تمام دنیا بردن.
دیگه در همه جا به بورسیه های ایرانی به چشم متقلب نگاه میکنن الا آقازاده های خودشون
دوستان عزیز

لطفا اینقدر بازنشر دهید تا خود رییس جمهور بخواند:

...
بريد شكايت كنيد انشالله در يك دادگاه صالحه مشخص مي شود دولت رأست مي گويند يا شما. اما وأي به حالتان اگه شما دروغ گفته باشيد.
اصل مطلب همینه.
اگر وزارت علوم می تواند به تشخیص خود به افراد بورسیه اعطا کند، بلوای یک سال اخیر برای چه بود؟ و اگر نمی تواند، به چه حقی حکم به ادامه بورس کسانی داده است که طبق ادعای این وزاتخانه، فاقد شرایط هستند؟
بیطرف
بنابراین به این نتیجه می رسیم که لغو این بورسیه ها چون اساسا و از ریشه تخلف قانونی بوده است، نباید مشمول مماشات می گردید.
..
انسان هایی همانند شما برادر یا خواهر عزیزم همیشه توجیه گر خطاهای دیگران بوده اید و نتیجه این است که می بینید، رواج ...
فارض
عجب از اينهمه ..پرروئى!
Iran, Islamic Republic of
... پررویی تا چه حد ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
...
امیر
شما که نیک میدانید میخواستید حق دیگران را میل نفرمایید
اسامی محرومین را بنویسند متوجه میشوید...
سیستانی
باابروی مردم بازی نکنیدکه خداونددرکمین شماست!روی داستان بنزین چقدرمانوردادند؟نتیجه چه شد؟روی پارازیت؟روی بورسیه؟و........مردم میدانندکه هدف برخی فقط کسب تمام کرسی های کشورمیباشدوهرگزدلشان برای مملکت واسلام وانقلاب نمیسوزد!دروغ گوهاهمیشه فراموشکارهستند!
اصغر
...د همه اخ هستند وتندرو افراطی
غلام زيوي - كانادا
Canada
اگر اين خواهران و برادران وجود خارجي دارند و معترض به وزارت خانه علوم هستند ، پس چرا پاي اعتراضشان إمضاء نكرده اند