جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نگاه جنسی دلیل حضور زنان در بازارکار غرب

شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 377682
گسترش افکار فمینیستی در میان جوامع زنان در کشورهای غربی تنها ثمری که برای آنان داشت این بود که مشاغل پایین دست با دستمزد حداقلی به زنان اختصاص داده شود.
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز، اجرای طرح قابل تقدیر تفکیک جنسیتی در سازمان و اداره های شهرداری تهران، در ماه های اخیر در حقیقت به یک دستاویزی جدید تبدیل شد تا ایران اسلامی مورد هجمه رسانه های معاند قرار گیرد و متأسفانه برخی از رسانه های داخلی نیز با آنان همصدا شده و این حرکت اسلامی را تقبیح نمودند. اما آنچه که در این میان به فراموشی سپرده شده است، قوانین تبعیض آمیز حاکم بر اشتغال زنان در کشورهای اروپایی و آمریکایی است که هر از چندگاهی زنان شاغل در این کشورها را به خیابان ها می کشاند.

گسترش افکار فمینیستی در میان جوامع زنان در کشورهای غربی تنها ثمری که برای آنان داشت این بود که مشاغل پایین دست با دستمزد حداقلی به زنان اختصاص داده شود و ظلم بزرگ آزار جنسی زنان در این میان نیز از بزرگترین تهدیداتی است که آنان را شکنجه می دهد ودر حقیقت در جوامع غربی به یک امر عادی تبدیل شده است.

تنها ۷ / ۵ درصد اساتید دانشگاه های آلمان زن هستند

در "کشور آلمان" سهم زنان در رده های بالای کاری تنها ۷ / ۶ درصد است. در پارلمان های آلمان (پارلمان فدرال و پارلمانهای ایالتی) بین ۱۱ تا ۳۶ درصد کرسی ها را زنان اشغال کرده اند و جالب تر آنکه تنها ۷ / ۵ درصد اساتید دانشگاه های آلمان زن هستند. از میان زنان شاغل در سال ۱۹۹۱ تنها سه درصد مشاغل کلیدی اقتصادی را در اختیار زنان است ، در میان ۶۰۰ شرکت بزرگ آلمانی فقط ۱۲ زن در هیأتهای مدیره این شرکتها عضویت دارند.از نظر دریافت دستمزد نیز زنان به اندازه کمتر از یک سوم مردان حقوق و دستمزد دریافت می کنند.

در آلمان بیش از ۷۰% زنان شاغل در رده های پایین اشتغال و اغلب در زمینه مشاغل خدماتی به کار مشغولند، به طوری که ۷۳% از مستخدمان نیمه وقت دانشگاهها و مدارس عالی زن هستندو تنها ۲/۳ درصد از مدیران شرکتهای بزرگ و ۵/۵ درصد از مدیران شرکتهای متوسط در آلمان از جنس مؤنث هستند. همچنین از ۱۳۱۵۳ عضو هیأت مدیره ای که در میان شرکتهای طراز اول آلمان وجود دارد، فقط ۴۹۶ عضو زن حضور دارند. هیچ رییس هیأت مدیره زن نیز در این جمع مشاهده نمی شود.

مهم‏ترین مسئله‏ای كه زنان آمریکایی امروز با آن مواجه ‏اند

در کشور آمریکا هم تبعیض های فراوانی گریبان زنان را گرفته است. در این کشور ۵۵ درصد از زنان در مقابل دریافت دستمزد كار می‏كنند، ولی همه آنها با تبعیض روبه‏رو هستندچرا که شمار اندكی از زنان ترفیع می‏گیرند و كسانی كه در مشاغل تخصصی و مدیریتی هستند به مراتب كمتر از همتای مردِ خود، حقوق دریافت می‏كنند. این پدیده در همه‏جا، در مؤسسات بازرگانی، بنیادهای علمی ـ حقوقی و پزشكی به چشم می‏خورد.

در سال ۱۹۸۹ هنگامی كه مجله «نیویورك تایمز» موضوع «مهم‏ترین مسئله‏ای كه زنان امروز با آن مواجه‏اند» را در آمریكا به همه پرسی گذاشت، تبعیضات شغلی، بیشترین درصد پاسخ‏ها را به خود اختصاص داد. در پایان دهه هشتاد، ۸۰ تا ۹۵ درصد زنان شاغل می‏گفتند: از تبعیض شغلی و نابرابری دستمزد، ناراضی‏اند. در این دهه، هفتاد درصد زنان از آزار و اذیت مردان شكایت داشتند.». به طوری که «مارلین فرنچ» در این باره می‏گوید: «همه مردان در هر طبقه كاری كه باشند، حتی اگر عده‏ای از آنها شركت فعّال نداشته باشند و فقط بیننده باشند، در رساندن آزار جنسی به زنان همكار، باهم همدست هستند. طبق شهادت زنانی كه در شركت‏های آتش‏نشانی آمریكا كار می‏كنند، آنها به قدری مورد اذیت و آزار جنسی هستند كه خطری برای زندگی آنها به شمار می‏روند.»( مارلین، فرنچ، جنگ علیه زنان، ترجمه توران دخت تمدن (مالكی) ص ۲۱۲ ـ ۲۱۵)

و «سیمون دوبوار» در كتاب" جنس دوم، آزارهای جنسی علیه زنان در غرب" به طور رسمی اعلام می کند كه زن‏ها به‏خصوص در كارهای نخ‏ریسی و پارچه‏بافی، مورد سوء استفاده قرار می‏گیرند. اربابان غالباً آنها را بر مردها ترجیح می‏دهند. آنها كار بهتری در قبال مزد كمتری انجام می‏دهند. این فرمول وقیحانه، روشن كننده ماجرای غم‏انگیز كار زن غرب است.

و «تروكن»در باره تبعیض شغلی علیه زنان می‏گوید: در كارگاه‏های ناسالم كه نور آفتاب در آنها راه ندارد، نیمی از این دختران پیش از پایان كارآموزی، مسلول می‏شوند.( دوبوار، سیمون، جنس دوم، ترجمه قاسم صفور، ص ۱۷۹، با تلخیص و تصرف)

اکثر زنان شاغل فرانسوی به مشاغل درجه سه مانند خدمتكاري و نظافت مي‌پردازند

در "کشور فرانسه" پاداش سالانه زنان شاغل بطور متوسط ۲۷ درصد کمتر از پاداش سالانه مردان است.در این کشور تعداد زنان فرانسوی در مشاغل كارگري و كارمندي اندك است؛ به ترتيب ۱۴،۶ و ۸،۴ درصد است و اكثر آنها به مشاغل درجه سه مانند خدمتكاري و نظافت مي‌پردازند كه اين مشاغل اغلب پاره‌وقت و موقت هستند.

در کشور هلند پاداش سالانه زنان شاغل بطور متوسط ۲۵ درصد کمتر از پاداش سالانه مردان است.

با این وجود این ظلم ها ، هرگز در رسانه های این کشورها انعکاس داده نمی شود و با سکوت محض آنان مواجه است. اما به یکباره طرح تفکیک جنسیتی که در کشور اسلامی ما اجرا می شود ظلم به زنان تلقی شده و به صورت گسترده مورد هجمه قرار می گیرد و این اقدام را تحقیر زنان دانسته و مخالف با کنوانسیون بین‌المللی کار دانسته و به نقض حقوق بشر می دانند. حال این سوال مطرح است که آیا آزار جنسی، از مفاد کنوانسیون بین‌المللی کار است؟

آیا این اقدام شهرداری که زنان را از کارهای پایین دستی منشی گری به مشاغل بالاتر ارتقا داده است نیز به معنای تحقیر کردن آنان است؟ در حالی که در جوامع غربی اکثر زنان در مشاغلی همچون خدمتکاری و نظافت مشغول هستند اما در کشور ما منشی گری را هم مغایر با کرامت زن می داند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *