جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

وقتی مادرشهید انقلاب یزد، قاتل را بخشید

سه شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 414914
شاخص ترین حرکت انقلابی در یزد در روز دهم فروردین ماه ۱۳۵۷ در چهلمین روز از قیام خونین تبریز اتفاق افتاد که سرآغاز فصل جدیدی از مبارزات مردم ایران علیه رژیم طاغوت بود.
به گزارش جهان به نقل از یزدبانو، اگر مایلید اولین شهید دانشجو، اولین شهید دانش آموز، اولین شهید استان یزد و شهید لب تشنه انقلاب یزد را بشناسید با این روایت کوتاه وخواندنی ویژه سالروز قیام خونبن دارالعباده یزد را بخوانید.

به گزارش یزد رسا به نقل از یزدبانو، استان یزد در مبارزات انقلابی نقش بی بدیلی داشته است و شهید آیت الله محمد صدوقی (ره) رهبری مبارزات انقلابی یزد را در مسجد حظیره «روضه محمدیه» به عنوان پایگاه انقلاب اسلامی‌بر عهده داشت.

*شاخص ترین حرکت انقلابی مردم یزد

شاخص ترین حرکت انقلابی در یزد در روز دهم فروردین ماه ۱۳۵۷ در چهلمین روز از قیام خونین تبریز اتفاق افتاد که سرآغاز فصل جدیدی از مبارزات مردم ایران علیه رژیم طاغوت بود.

در این روز مردم با شنیدن سخنرانی آیت الله صدوقی و حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی در مسجد حظیره، به سمت چهارراه شهدا تظاهرات کردند و در این واقعه با برخورد گارد شاهنشاهی مواجه شدند و چهار نفر از جوانان این کشور به نام‌های رضا نامداری، شهریار مرادی، مهدی قدکفرشان و حسین پارساییان به شهادت رسیدند.

*اولین شهید انقلابی استان یزد

اولین شهید انقلابی یزد علی کارگر محمدآبادی است که در درگیری‌های انقلاب در سال ۱۳۵۰ به شهادت رسید. بیشترین مبارزات مردم یزد در دوران انقلاب در مسجد حظیره «روضه محمدیه» و به دنبال آن حرکت مردم در خیابان امام خمینی(ره) به سمت چهارراه شهدا که همان مجموعه تاریخی امیرچخماق است، ختم می‌شد.

*بخشش قاتل شهید انقلاب یزد توسط مادر شهیدپس از پیروزی انقلاب

یکی از خاطرات شاخص شهیدان دوران انقلاب در یزد بخشش مادر شهید محمدرضا هدایتی یکی از شهدای انقلاب یزد، از خون فرزندش است. بعد از پیروزی انقلاب و دستگیری قاتلان این شهید، مادر وی از خون پسر خود گذشت و قاتل را بخشید.

شهید بزرگوار محمد رضا هدایتی در تاریخ ۱۸ دیماه سال ۱۳۵۷ در جریان حمله و تصرف ساواک به دست نیروهای مردمی حضور داشته و در این جریان هنگامی که درب ساواک باز می شود مامور ساواک نارنجکی به طرف درب می اندازد که شهید هدایتی با جانفشانی و ایثار هرچه تمام خود را به روی نارنجک انداخته تا از کشته شدن مردم جلو گیری نماید و بدینگونه وی به درجه رفیع شهادت نایل می شود.

*اولین شهید دانش اموز

مهدی قدکفروشان اولین شهید دانش آموز انقلاب یزد بوده است. وی در دهم فروردین سال ۵۷ پس از مراسم مسجد روضه محمدیه پیشاپیش جمعیت حرکت و بر اثر اصابت باتون و ضربه مغزی در روز‌های بعد از قیام در بیمارستان به شهادت رسید و در خلدبرین یزد به خاک سپرده شد.

*شهید نامداری در دهم فروردین ۵۷

شهید رضا نامداری هنزائی دیگر شهید یزد در روز دهم فروردین ۱۳۵۷ بود. وی در دهم فروردین پیشاپیش جمعیت درحرکت بود که با شلیک ۲ گلوله به قلب وسینه به شهادت رسید و اولین شهید انقلاب یزد لقب گرفت، پیکر پاک این شهید پس از ۳ روز به همراه ۷ پاسبان در خلدبرین یزد به خاک سپرده سد.

*شهید لب تشنه

محمدحسین پارساییان شهید لب تشنه در تظاهرات روز دهم فروردین و در میدان شهدا از پشت سر تیر خورد به دلیل بنیه جسمی‌خود را به میدان خان می‌رساند و از آن جا توسط دوستانش به بیمارستان فرخی منتقل می‌شود وی دوازده روز در بیمارستان فرخی بستری بود و در بیمارستان شهید شد.

*اولین شهید دانشجوی استان یزد

اصغرمرادی اولین شهید دانشجوی استان یزد در دهم فرودین است . وی برای تحصیل به یزد آمد و نخستین شهید انقلاب استان اردبیل نیز لقب گرفت. این شهید در ‎۲۰تیرماه سال ‎ ۱۳۳۵و در شب تاسوعای حسینی در محله خیرآباد اردبیل و درخانواده ای مذهبی دیده بر جهان گشود و به همین علت نام اصغر را برای وی انتخاب کردند.

این شهید راه انقلاب پس از قیام مردم قم و تبریز در سال ‎ ۵۶ افکار مبارزاتی خود را علنی تر کرد، وی که به خوبی فلسفه‌ی برگزاری چهلم شهدا را درک کرده بود برای برگزاری آیین‌های بزرگداشت چهلم شهدای ‎ تبریز به همراه دوستان خود و برای سازماندهی مبارزات جوانان و دانشجویان به شهر یزد سفر کرد و در جریان راهپیمایی روز دهم فروردین ماه سال ‎ ۵۷مردم یزد با شناسایی عوامل ساواک به شهادت رسید و در گلزار شهدای یزد (خلدبرین) به خاک سپرده شد.

همه این مبارزات و تلاش‌ها سرانجام در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ به ثمر نشست و خون این شهیدان پایمال نشد و تا کنون ۳۷ سال است که مردم سالگرد این پیروزی را جشن می‌گیرند تا به جهانیان بفهمانند که خواستن توانستن است و اسلام همیشه پیروز است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *