سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

حزبی به‌نام اصولگرایی؛ به‌کام اعتدال‌گرایی

سه شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۲۹
کد مطلب: 414112
خیز رهروان برای راه اندازی حزب، دستمایه نشریات زنجیرهای برای اختلاف افکنی و سنگ اندازی در اردوگاه اصولگرایی شد و کار به جایی رسید که حمیدرضا ترقی “عضو شورای مرکزی حزب موتلفه” به حزب منتسب به لاریجانی کارت زرد نشان داد .
به گزارش جهان به نقل از نماینده، علي لاريجاني ١٠آذر ٩٣ در برنامه نگاه یک که در صحن مجلس و به بهانه سالروز تأسیس پارلمان در ايران روی آنتن رفت، تلویحاً خبر تأسیس حزب از سوي خود و یارانش در مجلس را تأیید كرد. او در پاسخ به اين سؤال كه آيا شما قصد راه‌اندازی حزب سياسي داريد، گفت: “تشكيل حزب كار خوبي است و بعضاً دوستاني كه با من در اين زمينه صحبت می‌کنند آنها را تشويق به اين امر می‌کنم. من خودم هنوز به اين نتيجه نرسیده‌ام كه می‌توانم حزب تشكيل دهم، شايد هم مقداري تنبلي است اما عقيده دارم اگر واقعاً احساس كنم وجود من می‌تواند كمكي به حزب كند حتماً اين كار را می‌کنم و بعضي از دوستان كه با من صحبت می‌کنند من تشویقشان می‌کنم كه كار حزبي را پيگيري كنند و احزاب قوي در كشور بوجود بياورند”

اين گفته‌های لاريجاني به نوعي لبيک به تأسیس حزب بود. البته پیش‌ازاین كاظم جلالي، چهره نزدیک و کاملاً همسو با رئیس بهارستان در گفتگو با روزنامه اصلاح‌طلب شرق اعلام كرده بود: به‌عنوان یک حزب (حزب منتسب به لاریجانی) ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دور اعلام حضور خواهیم کرد.

از سوي ديگر برخي رسانه‌ها، خبر داده بودند كه علي لاريجاني براي تأسیس اين حزب رایزنی‌هایی با ناطق نوري، ولايتي، نهاونديان و رحماني فضلي داشته و در این میان یار با وفای خود در مجلس یعنی “محمدرضا باهنر” بازی داده نشده است. از زمانی که خبر تشکیل حزب منتسب به لاریجانی رسانه‌ای شد، باهنر یا در حاشیه قرار داشت و یا از مخالفت لاریجانی نسبت به تشکیل این حزب سخن می‌گفت. بااین‌حال خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه پس از چراغ سبز لاریجانی به تأسیس حزب، خبر از مأموریت رئیس مجلس به فراکسیون رهروان برای تدوین و تنظیم اساسنامه داد. بر اساس خبر اعلام‌شده، علی لاریجانی مورخ ٩آذرماه سال جاري در جلسه فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت تصريح كرده است كه اعضا براي نوشتن اساسنامه حزب رهروان اقدام كنند.

برمبنای اخبار منتشرشده در خبرگزاری‌ها، اعضای فراکسیون رهروان ولایت در سال ۹۳ تصمیم گرفته بودند این فراکسیون را در خارج از مجلس با همین نام به‌عنوان حزب ثبت کنند، اما خبرها در این خصوص متناقض مخابره می‌شد.

درحالی‌که برخی از اعضای فراکسیون از ارائه درخواست به وزارت کشور برای تشکیل حزب سخن می‌گفتند، برخی دیگر از تشکیل جبهه رهروان در خارج از مجلس خبر می‌دادند.

در همین راستا صفر نعیمی‌رز سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، تشکیل “حزب” را رد کرد و گفت: قرار نیست حزب “فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت” تشکیل شود، بلکه قرار است فعالیت سیاسی این فراکسیون در قالب تشکیل “جبهه” باشد. پیش‌تر شجاعي كياسري، از مؤسسان فراكسيون رهروان نيز گفته بود كه تأسیس حزب از سوي لاريجاني مقدمات خود را می‌گذراند.

اما سبحانی‌نیا عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نظری متفاوت با سخنگوی فراکسیون ارائه داد و گفت: در حال حاضر بحث‌هایی پیرامون تشکیل حزب رهروان مطرح است، اما هنوز اعضای این فراکسیون در مورد حزب یا جبهه رهروان به نتیجه نرسید‌ه‌اند.

ایرج عبدی عضو هیات رئیسه فراکسیون رهروان ولایت هم می‌گوید: مقدمات تشکیل حزب رهروان انجام‌شده و مسئولان واحدها نیز مشخص‌شده‌اند. درخواست تشکیل حزب نیز سال آینده به وزارت کشور ارائه خواهد شد، اما در حال حاضر می‌توان گفت حزب رهروان به‌صورت غیررسمی تشکیل‌شده است.

آنچه مسلم است همفکران لاریجانی در بهارستان عزم خود را برای فعالیت تشکیلاتی جزم کرده‌اند بنابراین با توجه به تقويت احتمال تأسیس حزب یا جبهه از سوي علي لاريجاني بايد سؤال کرد “جایگاه حزب لاريجاني در اردوگاه اصولگرايان چه خواهد بود؟ و موافقان و مخالفان لاريجاني و “رهروان” براي تأسیس حزب چه اشخاص و گروه‌هایی خواهند بود”؟

اول: جایگاه حزب منتسب به لاریجانی در اردوگاه اصولگرایان چه خواهد بود؟

محمدرضا باهنر و جبهه پیروان خط امام و رهبری از نزدیکان فکری، سیاسی علی لاریجانی شناخته می‌شوند اما در حلقه اصلی تشکل منتسب به رئیس مجلس قرار نگرفتند و رئیس جبهه پیروان هم تشکل رهروان را در دایره لاریجانی معرفی نکرده بود، از سوی دیگر تشکل‌های عضو جبهه پیروان چراغ سبزی به اعضای رهروان نشان ندادند، محسن کوهکن دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان و نایب‌رئیس جبهه پیروان، حزب همسو با علی اردشیر لاریجانی را فراگیر ندانسته و می‌گوید: ما به آقای دکتر لاریجانی ارادت داریم اما بااین‌حال این حزب باید مشی اصول‌گرایانه خود را رسماً و به‌صراحت اعلام کند اگر بنا باشد اصلاح‌طلبان در این حزب قرار بگیرند باعث فاصله افتادن بین ما می‌شوند.

اعلام این مواضع از سوی رئیس و نایب‌رئیس جبهه پیروان با واکنش تند و اعتراضی لیدر “رهروان” روبه‌رو شد، کاظم جلالی در گفتگویی با روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد گفت : خود جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌گویند ما ۳۰ تشکل هستیم و بعد شورای هماهنگی تشکیل دادند. حالا چطور اگر تشکیلات دیگری مثل “اصولگرایان رهروان ولایت” به این جمع اضافه شود “موی دماغ” خواهد بود و باید علیه آن موضع گرفت.

خیز رهروان برای راه‌اندازی حزب، دستمایه نشریات زنجیره‌ای برای اختلاف‌افکنی و سنگ‌اندازی در اردوگاه اصولگرایی شد و کار به‌جایی رسید که حمیدرضا ترقی “عضو شورای مرکزی حزب موتلفه” به حزب منتسب به لاریجانی کارت زرد نشان داد و خطاب به لیدر و چهره‌های شاخص “رهروان”، یادآور شد: “نقش مطبوعات و رسانه‌های جناح رقیب در تخریب وحدت اصولگرایان بیانگر سرمایه‌گذاری سنگین آن‌ها برای ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلاب است، اصولگرایان درایت و دوراندیشی داشته باشند” .

این جدال رسانه‌ای که بین کاظم جلالی و محمدرضا باهنر آغاز شد حاکی از عدم همراهی اصولگرایان بیرون مجلس نسب به تشکل منتسب به علی لاریجانی است چراکه نیروهای اصولگرا این روزها در حال نشست و برخواست تشکیلاتی آن‌هم زیر چتر وحدت و همگرایی هستند اما تاکنون چهره‌های شاخص “رهروان ولایت” غایب فهرست شورای هم‌اندیشی و هم‌گرایی بودند به همین جهت با قاطعیت نمی‌توان تشکل همسو با رئیس مجلس را زیر چتر اردوگاه اصولگرایان قرار داد.

دوم: موافقان “رهروان” براي تأسیس حزب چه اشخاص و گروه‌هایی خواهند بود؟

انتشار اخبار مربوط به تأسیس حزب رهروان ولایت در سال ۹۳ از یک سو و غیبت لاریجانی و مهره‌های شاخص فراکسیون رهروان در برخی گردهمایی‌های اخیر اصولگرایان می‌تواند مهر تائیدی بر حاشیه‌های مطرح درباره او بزند و این پرسمان را مطرح کند “آیا لاریجانی در حال تغییر زمین بازی است؟ نسبت او با جریان اصولگرا و اعتدال چیست؟

بهروز نعمتی به این پرسش پاسخ داد و به یکی از روزنامه‌های دوم خردادی گفت: آقای لاریجانی دو سال قبل از سرکار آمدن دولت آقای روحانی گفتند: باید به سمت اعتدال حرکت کرد، این نشان از هوش و ذکاوت سیاسی وی است. دو سال پس از مطرح‌شدن این سخنان است که امروز همه سخن از اعتدال‌گرایی می‌گویند. به اعتقاد ما آقای لاریجانی پتانسیل بسیار بالایی برای ایجاد این وحدت دارند و به نظر من و با توجه به شرایط موجود بیشتر افرادی که در نظام حضور دارند به این نتیجه رسیده‌اند که اعتدال‌گرایی در کشور بسیار اهمیت بالایی دارد بنابراین گرایش حزب لاریجانی به سمت اصولگرایان معتدل خواهد بود و در کنار رئیس مجلس، اصولگرایان اعتدال‌گرا حضور خواهند داشت.

تشکیل حزب رهروان سوژه اصلی اکثر رسانه‌های اصلاح‌طلب در سال ۹۳ شد، اعظم ویسمه روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب به تحلیل حزب علی لاریجانی پرداخت و در روزنامه توقیف‌شده “مردم امروز” نوشته بود: آنچه مسلم است لاریجانی ظرفیت نزدیکی به اصلاح‌طلبان همچون حسن روحانی و جذب آرای آنها در انتخابات را دارد، به عبارتی لاریجانی در صورت موضع‌گیری صریح‌تر و همراهی مشخص‌تر با خواست‌ها و مطالبات مردم‌سالارانه، می‌تواند همان راهی را برود که پیش‌ازاین حسن روحانی طی کرده و با آنکه خاستگاه و پایگاه راست‌گرایانه داشت اما مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفت.

این در حالی است که چهره‌هایی همچون محمدرضا باهنر اعلام کرده بودند: اصولگرایان با جبهه پایداری در انتخابات ائتلاف می‌کنند اما با اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گراها هرگز.

سال ۹۳ سپری و دورنمای حزب لاریجانی ترسیم نشد فقط رسانه‌های دوم خردادی از استقبال اعتدال‌گرایان به تشکیل حزب لاریجانی خبر داده بودند. آیا در سال ۹۴ که سال انتخابات مجلس است تکلیف و آرایش حزب و یا جبهه “رهروان” مشخص خواهد شد؟ تا کنون پاسخ اصولگرایان به تشکیلات لاریجانی مثبت نبوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *