پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۵
۱۷
پاسخ وزیر سابق نفت به دروغ گویی رسانه‌های زنجیره ای

رستم قاسمی: دکل حفاری، خودکار نیست که گم شود!

سه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۲
کد مطلب: 430718
وزیر سابق نفت با اظهار تعجب از جوسازی رسانه‌های زنجیره‌ای درباره گم شدن دکل نفتی، تاکید کرد: مشکلات احتمالی در عملکرد شرکت‌های پیمانکاری در وارد کردن دکل‌ حفاری بوده و ارتباطی با وزارت نفت نداشته است.
رستم قاسمی: دکل حفاری، خودکار نیست که گم شود!
به گزارش جهان، رستم قاسمی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به پرسشی درباره گم شدن دکل حفاری دریایی، گفت: طرح این مسئله به این شکل بسیار جای تعجب دارد؛ مگر دکل حفاری خودکار است که گم شود.

وی توضیح داد: دکل حفاری دریایی حداقل ۵۰ نفر خدمه دارد و جابه جایی آن تشریفات خاص و ویژه‌ای دارد و گم شدن یک دکل معنایی ندارد.

وزیر سابق نفت تصریح کرد: باید توجه کرد که وزارت نفت یک مجموعه حاکمیتی و کارفرمایی است و دکل‌های حفاری مربوط به شرکت‌های پیمانکاری است.

وی اضافه کرد: شرکت تأسیسات به عنوان پیمانکار شرکت نفت و گاز پارس در پارس جنوبی فعالیت می‌کند و براساس آنچه مدیر عامل سابق این شرکت گفته است، یک فروند دکل حفاری خریداری شده و بخشی از پول آن را پرداخت کرده‌اند و ضمانت‌های لازم را نیز دریافت کرده‌اند.

وی افزود: ظاهرا به دلایلی برای تحویل دکل به طرف ایرانی مشکلاتی ایجاد شده است که پرونده آن در دادگاه داوری بین‌المللی در حال رسیدگی است و به صورت همزمان دستگاه‌های نظارتی داخلی نیز مشغول پیگیری آن هستند.

قاسمی تاکید کرد: عملکرد شرکت‌های پیمانکاری که خود دارای شخصیت حقوقی مستقل، مدیر عامل، هیئت مدیره و مجمع عمومی هستند، به وزارت نفت ارتباطی نداشته است و در عین حال در آن زمان هیچ گزارشی درباره مشکلات این دکل یا وقوع تخلف در این پرونده به وزارت نفت ارسال نشده است، تا ما نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهیم.

ارجاع پرونده به قوه قضائیه

رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم روز گذشته وضعیت این دکل را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر پرونده این موضوع به قوه قضائیه ارسال شده و تیمی بر روی این پرونده کارمی‌کند.

علی مروی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به زوایای موضوع دکل حفاری گم شده اظهار داشت: هنگامی که قصد خرید این دکل وجود داشت گویا مبلغی را به واسطه‌ای دادند تا این کار انجام شود که متاسفانه دکل تحویل داده نشده است.

وی تصریح کرد:‌ در حال حاضر نیز تیمی بر روی این پرونده کار می‌کند که شامل افرادی از سازمان بازرسی و تعدادی از دستگاههای نظارتی هستند که در حال حاضر در محل تاسیسات دریایی مستقرند تا بتوانند هر چه زودتر این مسئله را حل کنند.

شایان ذکر است، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو با اشاره به خبری که تحت عنوان گم شدن دکل نفتی ایران منتشر شده بود، اظهار داشت: پس از بررسی‌هایی که بعد از انتشار این خبر انجام شد متوجه شدیم که اصلا دکلی وجود نداشته است که گم شود.

علیلو افزود: این دکل توسط طرف ایرانی از کشور چین خریداری شده است اما از آنجایی که طرف ایرانی به تعهدات خود پایبند نبوده و قسط دوم آن را پرداخت نکرده است، این دکل اصلا به ایران ارسال نشده است تا گم شود.

وی در ادامه تاکید کرد: هر زمانی که طرف ایرانی قسط دوم خود را پرداخت کند، دکل به ایران فرستاده می‌شود مگر آنکه خلف وعده‌هایی از سوی طرف چینی رخ دهد که این موضوع دیگری است و در زمان خود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی اولیه در مورد این خبر ناصحیح بود و برخی از رسانه‌ها به دلیل برداشت اشتباه و یا موضوعات دیگر، خبر را به صورت نادرست انعکاس دادند.

گفتنی است از زمان اعلام این خبر، رسانه‌های زنجیره‌ای که از هر فرصتی برای تخطئه دولت قبل استفاده می‌کنند، به جوسازی درباره این موضوع پرداختند. بطوری که روز گذشته یکی از روزنامه‌های این جریان با استناد به خبر یک سایت، در تیتر یک خود از انتقال این دکل به خلیج مکزیک خبر داد! هر چند ممکن است پس از عدم اجرای تعهدات مالی طرف ایرانی این دکل به شرکت دیگری واگذار شده باشد، اما این گونه غلو کردن در پرداختن به خبری که هنوز در دستگاه قضایی مورد بررسی است جای سوال دارد. به نظر می‌رسد بزرگنمایی و دروغ پردازی این قبیل خبرها از سوی رسانه‌های جریان خاص، برای تحت الشعاع قرار دادن جریمه چند ده میلیاردی ایران در قرارداد نفتی کرسنت است.

برخی کارشناسان معتقدند به نتیجه رسیدن شکایت ایران درباره تحویل نشدن دکل حفاری توسط چینی‌ها، منافع برخی را در داخل کشور به خطر می‌اندازد و همان‌ها با به صف کردن روزنامه‌های زنجیره‌ای و ایجاد هیاهو و جو دروغین سعی می‌کنند نقش اصلی پدرخوانده‌های مافیای نفتی در این پرونده را مخفی نگه دارند. اتفاقی که در پرونده کرسنت به نوع دیگری رقم خورد و فرجام آن تا کنون بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان جریمه برای ایران شده است.
منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با این فرمولی که اعتدالیون دارن، لابد سامانه S300 هم گم شده!
Iran, Islamic Republic of
هدف تخریب اصولگرایان است و بهانه بدست دگر اندیشان
Iran, Islamic Republic of
دگل که گم نشده خریداری شده اما هیچ زمان به ایران نیامده که گم شود
ن
Iran, Islamic Republic of
می گن که شما هنوز پولش رو پرداخت نکردین که بخواد خرید محسوب بشه تا انتظار داشته باشین اون دکل به ایران منتقل بشه

ایشالله باقی پول رو (قسط دومش رو) زنگنه از محل پولهای بلوکه شده ایران می ریزه به حساب شون و دکل رو تحویل می گیره
ج س
Iran, Islamic Republic of
مثل بورسیه ها دروغ آن در می آید
ربطی به دولت نداشته است
عمار
Iran, Islamic Republic of
جیب کرسنت سوراخ بوده دکل افتاده گم شده!!!!
بگردند لابلای کاغذهای کرسنت احتمالا پیدامیشود!
اصلا تحریمیم میفهمی یانه؟
Iran, Islamic Republic of
اقاي عمار
بيت المال اين گروه و اون گروه نداره
ته دلش اوني كه بالا كشيده ميخنده كه با اينكه بيت المال من و تورو خورده افرادي هم پيدا ميشن كه ازش دفاع هم بكنند
Iran, Islamic Republic of
به قول رهبر انقلاب فرمودن كوه خواري ؟
بعضيا فكر ميكنن كوه رو بايد لاي نان گذاشت و خورد
بله دكل حفاري خودكار نيست ولي... .
اهورا
Iran, Islamic Republic of
دکل که گم نشده پولش از بیت المال پر شده.
آقای قاسمی از شما انتظار نداشتیم.
Iran, Islamic Republic of
فردا میگن یه شهر گم شده !
Iran, Islamic Republic of
به هر حال اصل ماجرا را قبول دارید
Iran, Islamic Republic of
دکل زمان محمد بلوف گم شده
Iran, Islamic Republic of
نه خیر دکل سال 90گم شده یک کم منصف باشد
رضا
ما باید به کی اعتماد کنیم؟
به عقل و خرد خود
کرمی
فردا هم میگن کل تاسیسات هسته ای گم شده!