جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶

قاتلان «مروه شربینی» دست به‌کار شدند!

چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب: 442319
آلمان این روزها لحظه ای آرام و قرار ندارد. نژادپرستان و هواداران جریان ملی گرا و راست افراطی روزهای تیره و تاری را برای مهاجرین بی دفاع و پناهچویان بی پناه رقم زده اند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آلمان این روزها لحظه ای آرام و قرار ندارد. نژادپرستان و هواداران جریان ملی گرا و راست افراطی روزهای تیره و تاری را برای مهاجرین بی دفاع و پناهچویان بی پناه رقم زده اند. تقریبا روزی نیست که ملی گرایان افراطی در آلمان بحران ساز نشوند.

ایالات مختلف آلمان، از «زاکسن» گرفته تا «نورت راین وستفالیا» از شر جریان های ظاهرا نوظهور افراطی در امان نمانده اند. چندی پیش جنبش «پگیدا» در آلمان توانست در شهر زاکسن (ایالت درسدن) دست به یارگیری گسترده ای بزند و در قالب یک جنبش اجتماعی و ضد مهاجرت وارد میدان شود.

افزایش تصاعدی طرفداران این جنبش در هفته های نخست تاسیس آن، نشان از بروز پدیده ای به نام یک دست شدن جریان های افراطی در سرزمین ژرمن ها بود. این یک دست شدن یا به عبارت بهتر، یک دست سازی سیستماتیک خود برگرفته از پدیده ای به مراتب کلان تر به نام «حلول دوباره فاشیسم در کالبد آلمان» بود.

اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران و جامعه شناسان آلمانی معتقدند بسیاری از هواداران جنبش پگیدا، جریان ملی گرای افراطی و... را طرفداران فاشیسم و نئو نازیست ها تشکیل می دهند. به نظر می رسد رشد جریان های راست افراطی فرصت استثنایی و خطرناکی را برای عرض اندام دوباره گروه های طرفدار آدولف هیتلر و موسولینی فراهم آورده است.

آنچه امروز در سرزمین ژرمن ها می گذرد، یک تراژدی تمام عیار علیه مهاجرینی است که به امید تجربه یک زندگی آرام و بی دغدغه راهی قاره سبز شده اند. فاشیست ها و نئو نازیست ها طی دهه های اخیر در آلمان فعال بوده اند اما قدرت ابراز موجودیت سیاسی و اجتماعی نداشته اند.

حرکت در زیر بیرق منقش به چهره های هیتلر و گوبلز برای اکثریت مطلق شهروندان آلمانی نفرت انگیز است. از این رو طرفداران امروزی و بازماندگان هیتلر این بار بدون اینکه آدرس نازی ها را بدهند، به بهانه مقابله با مهاجرت و مقابله با مسلمانان و یک دست سازی جامعه آلمان وارد میدان شده اند.

حتی در بسیاری از تظاهرات های صورت گرفته علیه مهاجرین و پناهندگان، گروه های افراطی مراقب هستند نامی از هیتلر، نازیسم، نئو نازیسم و فاشیسم و نمادهای آنها بر زبان نیاورند تا بتوانند یارگیری گسترده تری از شهروندان آلمانی صورت دهند.

فعالیت زیر زمینی بازماندگان هیتلر و طرفداران امروزی اندیشه های دیروزی او، در حال تبدیل شدن به فعالیتی بارز و آشکار است. در این میان رویکرد دستگاه های امنیتی آلمان جای بسی سوال دارد! به عنوان مثال، در جریان تظاهرات اخیر ملی گرایان افراطی در شهر «هایدناو» واقع در ایالت نژادپرست زاکسن، ۳۰ نیروی پلیس زخمی شدند.

متعاقب این حادثه مقامات محلی این ایالت برگزاری هرگونه تظاهراتی را در این منطقه ممنوع اعلام کردند اما دادگاه قانون اساسی آلمان این تصمیم را لغو کرد! تاکنون دستگاه های قضایی و امنیتی آلمان بستر مناسبی را برای استمرار فعالیت گروه های راست افراطی و نژادپرست در این کشور فراهم ساخته اند.

این خود نشان می دهد که نئو نازیست ها به دستگاه های امنیتی و قضایی آلمان نیز نفوذ کرده و حتی در تصمیم گیری های کلان امنیتی و قضایی این کشور به عنوان مقامات عالی اعمال نفوذ می کنند. بازگشت چراغ خاموش طرفداران نازیسم و فاشسیم به سرزمین ژرمنها را باید به مثابه یک علامت هشدار در اروپا در نظر گرفت.

تاکنون هر بار اراده ای واقعی برای مقابله با جریان های افراطی در آلمان به وجود آمده است، این اراده از سوی مقامات عالی آلمان وتو شده و زمینه برای استمرار فعالیت نژادپرستان هموارتر شده است. در چنین شرایی کسی ادعای مقامات رسمی آلمانی در خصوص جدیت برلین در مقابله با تحریمات نژادپرستانه را باور نمی کند.

چند سال قبل، در جریان شهادت مظلومانه «مروه شربینی» بانوی محجبه ای که توسط نژادپرستان و در صحن دادگاهی محلی مورد اصابت ضربات متعدد چاقو قرار گرفت، رویکرد منفعلانه و وقیحانه مقامات آلمانی از جمله آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور نسبت به این فاجعه رویکرد واقعی برلین در قبال رشد گروه های فاشیستی و نئونازیستی را افشا کرد.

نکته قابل تامل اینکه شهادت مروه شربینی در سال ۲۰۰۹ میلادی و در ایالت درسدن آلمان رخ داد، یعنی دقیقا ایالتی که ۵ سال بعد به خاستگاه و محل ابراز وجود جنبش نژادپرست پگیدا تبدیل شد! دستگاه های امنیتی آلمان از سال ۲۰۰۹ میلادی در جریان تحرکات خطرناک جریان های فاشیستی و نئونازیستی و نژادپرستانه در ایالت درسدن بوده اند اما به صورتی عامدانه در مقابل آن سکوت کرده اند.

وقایع اخیر ایالت زاکسن آلمان و دیگر نقاط این کشور، نقطه آشکار ساز بازگشت چراغ خاموش بازماندگان هیتلر به سرزمین ژرمنهاست. بدون شک در آینده ای نزدیک، طرفداران هیتلر به صورت آشکارتری هویت خود را ذیل جریان هایی مانند پگیدا افشا خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *