شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
اخراجي تمام دربي‌ها‌‌

دو مشت، دو سیلی و دیگر هیچ!

پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 392216
شاید این اوج بی‌اخلاقی باشد اما یکی از مسائلی که دربی را به تاریخ دوخت، اخراج‌ها و درگیری‌هایی بود که حساسیت‌ها را به بالاترین حد ممکن رساند. در اکثر اخراج‌های دربی، فوتبال مجبور شد صورت خود را از شرم بپوشاند. برخی از بازیکنان به گونه‌ای اخراج شدند که انگار به جای زمین بازی، وارد منطقه جنگی می‌شدند.
به گزارش جهان، خبر ورزشی نوشت: آنها كتك زدن حريف مقابل خود را يك نوع تعصب عنوان مي‌كنند و معتقدند همين مسائل است كه باعث ماندگاري دربي در اذهان جامعه فوتبال شده است. به درست يا غلط بودن اين مسائل كاري نداريم، دربي مهم‌ترين اتفاق فوتبالي در هر كشور است و شايد كارت‌هاي قرمزي كه در آن رد و بدل شده نيز به خاطر جلوه‌هاي تبليغاتي آن، پررنگ باشد. حالا با ما بياييد به اخراج‌هايي كه سروصداي زيادي به پا كرد؛ جنجال‌هايي به وسعت تمام تاريخ فوتبال اين مملكت.

اولين اخراجي تمام دربي‌ها‌‌؛ آقارضاي وطنخواه
رضا وطنخواه مدافع چپ پرسپوليس بود كه در دربي سوم نتوانست برتري استقلالي‌ها را تحمل كند و روي يك خطاي شديد از داور بازي كارت قرمز دريافت كرد. اخراج او به اندازه كافي جنجال به دنبال داشت. هواداران در ورزشگاه امجديه يا شهيد شيرودي كنوني بعد از دريافت كارت قرمز توسط وطنخواه، هياهوي عجيبي به راه انداختند و يك جنجال حسابي درست شد. با اين حال رضا وطنخواه يكي از آن پيشكسوتان اخلاق‌گراي فوتبال ايران است.

چك محكم اصلي زير گوش داوران مرحوم
مصاحبه عزيز اصلي امروز به چاپ رسيده و او به صورت مفصل در مورد اخراجش در دربي چهارم صحبت كرده است. او به قدري به پرسپوليس علاقه داشت كه به خاطر دو اشتباه داوري از درون قفس توري خود خارج شد و به ضرب و شتم حاج ابوالحسن و برازنده پرداخت. رفتاري زشت اما برآمده از احساسات كه در هر دو مورد بازي را به جنجال كشيد اما فقط در اولي كارت قرمز گرفت و در دومي (دربي ۶) اخراج نصيب همايون بهزادي شد!

همايون بهزادي مشت خورد و اخراج شد!
سرطلايي پرسپوليسي‌ها كه چند سالي است به دور از هرگونه حاشيه و سر و صدايي در حومه تهران به زندگي كنار همسرش مشغول است، در دربي ششم و به شكل عجيبي اخراج شد. در حالي كه او مشت خورده و در يك درگيري ميانه ميدان حضور داشت، داور به سمتش رفت و كارت قرمز را به كارنامه‌‌اش دوخت! او در دربي يازدهم نيز اخراج شد كه البته اين بار حقش بود و اشتباهي صورت نگرفت! جالب اينكه بهزادي در دربي بعد يعني دربي ۱۲ هت‌تريك كرد و سهم بزرگي در حماسه صفر-۶ روز ۱۶ شهريور ۵۲ داشت.

مهندس هم اخراج شد
مهندس حسين كلاني نيز ديگر اخراجي پرسپوليس در دربي ششم بود. او مي‌گويد براي جدا كردن بازيكنان از يك دعواي بزرگ وارد معركه شد اما داور به اشتباه او را اخراج كرد. اخراج مهندس اعصاب همه پرسپوليسي‌ها را خرد كرد تا بازي قطع شده و كميته انضباطي دستور به پيروزي ۳ بر صفر استقلالي‌ها بدهد.

مهدي لواساني‌‌؛ اولين آبي‌پوش اخراجي
لواساني اولين كسي بود كه پيراهن استقلال را به تن داشت و در تاريخ دربي‌ها اخراج شد. اخراج او به خاطر درگيري با همايون بهزادي در همان دربي ششم رقم خورد. شاهدان مي‌گويند لواساني با مشت به بيني بهزادي كوبيد و داور دستور به اخراج اين بازيكن داد.

رضا عادلخاني، استثناي چپ
در دربي ۱۳ عادلخاني اخراج شد. بهترين چپ‌پاي آن زمان و مردي كه فوتبالش خيلي از زمان خود جلوتر بود و اولين لژيونر ما در آلمان هم لقب گرفت. عادلخاني آخرين اخراجي دربي‌هاي قبل از انقلاب بود، ۲۱ دربي تا ۱۳۵۶.

اولين دعواي بعد از انقلاب
سال ۶۹ و دربي شماره ۳۳. حسين عسگري داور بازي در همان دقايق اوليه رحيم يوسفي از پرسپوليس و شاهين بياني از استقلال را به كناري كشيد تا با هم آشتي كنند. بعد روبوسي در حالي كه همه فكر مي‌كردند بازي ادامه خواهد يافت، او بلافاصله كارت قرمز را به هر دو نشان داد و قيافه اين دو بازيكن در ذهن همه فوتبال‌دوستان جاودانه شد!

تكل‌ مالديني
دربي سي و هشتم به جنجال كشيده شد و ناتمام ماند. اولين دربي بعد از ۲ سال در آغاز دهه ۷۰ پرسپوليس با حساب ۲ بر صفر از حريفش پيش افتاده بود و كار به نظر تمام شده مي‌آمد كه رضا شاهرودي ملقب به مالديني يك تكل شديد روي پاي محمد تقوي زد و احمد ابهران فوراً به او كارت قرمز داد. بعد هم استقلال به راحتي دو گل خورده را جبران كرد و بازي ۲-۲ شد، البته تا دقيقه ۸۸ و دعواي معروفي كه باعث نيمه‌كاره ماندن بازي شد...

اخراج محمد نوري آبي‌ها
دربي شماره ۴۲، سال‌هاي برتري پرسپوليس مقابل استقلال هنوز شروع نشده است. «محمد نوري» هافبك آبي‌ها اخراج شد. جالب اينكه امروز پرسپوليس هم هافبكي به نام محمد نوري دارد!

بدون دفاع آخر
سال ۱۳۷۴ است و پرسپوليس دربي ۴۳ را با گل دقيقه ۸۹ و زيباي ادموند بزيك يك بر صفر مي‌برد تا برتري ۵ ساله قرمز‌ها و طلسم نبردن آبي‌ها شروع شود. دراين بازي «محمد خرمگاه» دفاع آخر آبي‌ها بود و اخراج شد.

چهارمين دربي متوالي با اخراج
دربي شماره ۴۵ دوباره ركورد زد. ۳ كارت قرمز... «نعيم سعداوي» تنها اخراجي سرخ‌ها بود و در طرف مقابل محمد تقوي پيستون راست و رضا حسن‌زاده مدافع مياني آبي‌ها از بازي اخراج شدند.

تيم ۹ نفره موفق!
دربي ۴۷... هنوز بازي به دقيقه ۳۰ نرسيده كه نادر محمد‌خاني و اسماعيل حلالي با دريافت كارت قرمز از بازي اخراج مي‌شوند. پرسپوليس ۹ نفره بايد يك ساعت در دربي برابر استقلال بايستد و حميد استيلي به خوبي از عهده رهبري اين تيم برآمد.

دوباره توالي!
پس از ۴ دربي متوالي كه اخراج داشت، دربي ۴۶ اين نوار را پاره كرد اما دربي ۴۷ دوباره ۲ اخراجي به خود ديد. در دربي ۴۸ هم اين روند دنبال شد و اين بار نوبت «ستار همداني» هافبك دفاعي ملي‌پوش وقت استقلال بود كه با يك تكل وحشتناك داور را مجاب به درآوردن كارت قرمز كند.

رفاقت به سبك دو علي!
شب دربي ۵۱ در آغاز دهه ۸۰ علي انصاريان و عليرضا نيكبخت به عنوان ستاره‌هاي دو تيم به تلويزيون رفتند و كلي از دوستي‌ها و رفاقت بيرون زمين حرف زدند. فرداي آن روز در دقيقه ۸۰ انصاريان چنان نيكبخت را زد كه داور مستقيم كارت قرمز كشيد! انصاريان صبر نكرد كه داور به او و صحنه برسد، خودش راه خروج از زمين را در پيش گرفت و رفت!

نوبت اين علي
دربي بعدي، دربي ۵۲ بود. نيكبخت به عنوان ستاره استقلال هرگز در دربي‌ها چهره خوبي از خود به نمايش نگذاشته بود و همين فشار رواني باعث شد در اين دربي با يك خطاي كودكانه كارت قرمز بگيرد.

استقلال ۹ نفره
دربي ۵۴ نوبت آبي‌ها رسيد كه بازي را ۹ نفره به پايان برسانند. فرزاد مجيدي و علي سامره دو مهره تهاجمي آبي‌ها بودند كه در اين دربي با كارت قرمز داور روبه‌رو و از زمين اخراج شدند. جالب اينكه فرزاد شب بازي به ياد خاطره نيكبخت و انصاريان به تلويزيون رفته بود!

هيجان اخراج!
عليرضا محمد در دربي ۷۲ اخراج شد. مدافع راست پرسپوليسي‌ها اولين اخراجي پس از چند تساوي اعصاب خردكن بود و همين اخراج او هيجاني به بازي سرد دو تيم داد!

مهرداد به رختكن رفت تا پرسپوليس جان بگيرد
دربي شماره ۷۴ به اين زودي‌ها از خاطر هواداران پرسپوليس خارج نمي‌شود. پيروزي دراماتيك ۳ بر ۲ مقابل استقلال در شرايطي كه سرخپوشان تا حدود دقيقه ۸۰ بازي با حساب ۲ بر صفر از حريف خود عقب افتاده بودند. در آن بازي، پرسپوليس به طور كلي مشكل عدم وجود بازيكن داشت كه به يك‌باره مهرداد اولادي مهاجم وقت پرسپوليس در يك اقدام عجيب و دقايقي پس از آن كه از روي نيمكت به زمين فرستاده شد تا نتيجه را براي سرخ‌ها عوض كند‌؛ با تكلي وحشتناك روي پاي خسرو حيدري داور را وادار كرد كارت قرمز نشان بدهد. حالا پرسپوليس بايد ده نفره بازي كند و نيم ساعت وقت دارد تا باخت صفر - ۲ را جبران كند. مشت‌هاي گره كرده مظلومي، سانتر‌هاي مهدوي‌كيا و هت‌تريك زايد پس از ۳۸ سال (بعد از بهزادي در دربي معروف صفر - ۶ هرگز بازيكني ۳ گل نزد و ديگر هم نزده است) همه تصاوير به يادماندني آن دربي هستند.

شانس آوردي!
بايد اخراج مي‌شدي
البته برخي بازيكنان شانس آوردند كه اخراج نشدند. به زمان‌هاي خيلي دور نمي‌رويم، مثلاً در دربي سال ۷۳ كه به جنجال كشيده شد، بهروز رهبري‌فرد روي گردن صادق ورمزيار قيچي زد كه داور بايد مدافع پرسپوليس اخراج مي‌كرد اما از اين تصميم صرف‌نظر كرد. در دربي سال ۷۹ كه اتفاقاً آن هم جنجالي بود، مهدي هاشمي‌نسب مي‌توانست كانديداي اخراج باشد. اول به خاطر وارد كردن وقفه‌اي طولاني در بازي پس از گلزني به پرسپوليس و سپس به علت انجام شادي گل تحريك‌كننده كه باعث عصبانيت هواداران پرسپوليس و به جنجال كشيده شدن بازي شد. در دربي ۶۸ شيث رضايي و عليرضا حقيقي به شدت با يكديگر درگير شدند كه داور با هر دو بازيكن مماشات كرد وگرنه مي‌توانست پرسپوليس را در يك لحظه ۹ نفره كند و به خاطر نشان دادن تصويري توأم با خشونت از يك بازي حساس، يك كارت قرمز به شيث رضايي بدهد و يك كارت قرمز به حقيقي. در دربي ۷۴ حنيف عمران‌‌زاده بابت تكل بسيار خطرناكي كه روي پاي مهدي مهدوي‌كيا رفت، مي‌توانست گزينه اخراج باشد اما داور اين صحنه را نديد. در دربي ۷۷ نيز رفتاري دور از اخلاق از سياوش اكبرپور و پيام صادقيان ديديم كه داور اين ديدار مي‌توانست هر دو نفر را اخراج كند ولي به سادگي از اين مسئله گذشت. اكبرپور تكل خشني روي پاي صادقيان رفت و پيام كه حاشيه‌هايش تمامي ندارد، با استوك به شكم هافبك استقلال كوبيد. در نهايت اينكه علي انصاريان خاطره جالبي از دربي شماره ۵۰ دارد؛ همان ديداري كه عليرضا اكبرپور تك‌گل بازي را در شرايطي تك‌به‌تك به ‌ثمر رساند و آبي‌ها را برنده بازي كرد. انصاريان مي‌گويد: «اكبرپور كه فرار كرد، من درست كنارش بودم و اصلاً با هم استارت زديم. فكر مي‌كردم به توپ مي‌رسم اما سرعت اكبرپور خيلي بيشتر از من بود. در يك لحظه آنقدر به هم نزديك شديم كه مي‌توانستم با يك تكل ساده توپ را بزنم اما ترسيدم اخراج شوم و به همين خاطر بي‌خيال تكل زدن شدم! اما كاش آن لحظه گرفتن كارت قرمز را به جان مي‌خريدم تا پرسپوليس بازنده بازي نباشد... »

اخراج موسوي با زرنگي عابد‌زاده!
دربي ۴۴، سومين دربي متوالي كه اخراجي دارد. «حميد استيلي» در شروع نيمه دوم اخراج شد و جالب اينكه فرداي همان روز در ليست مدعوين تيم‌ملي بود! در دقايق پاياني احمد عابد‌زاده با زرنگي روي يك پرش پايش را به علي موسوي قلاب كرد و داور هم كه مي‌خواست تعادل را در بازي رعايت كند، بلافاصله كارت قرمز را مقابل چشم مهاجم آبي‌ها گرفت!

دعواي تاريخي
دربي ۶۴ هم دو اخراجي داشت؛ هر دو تيم تاريخي شدند... كريم باقري را به عنوان الگوي اخلاق و بزرگتري حتي استقلالي‌ها هم قبول داشته و آقا كريم صدا مي‌كردند اما او هم وارد فهرست تاريخ‌سازان دربي شد! بيژن كوشكي هم ديگر اخراجي اين بازي بود. سرمربي فعلي استقلال او را به زمين فرستاد تا كمربند دفاعي را محكم كند ولي كوشكي تمركز نداشت و دقيقه‌اي بعد از ورود به زمين اخراج شد تا پس از بازي مورد انتقاد قرار بگيرد. حتماً شما هم فيلم صحنه خروج كوشكي از رختكن و عصبانيت و درگيري او با دوربين‌ها و وساطت فرهاد مجيدي و بقيه را ديده‌ايد، اين اتفاق بعد از همين دربي رخ داد.


دعواي دوم با مشت پرويز
پس از دربي شماره ۳۸ در ۳۰ دي‌ماه ۱۳۷۳ كه ۲-۲ شد و از دقيقه ۸۸ با دعوا نيمه‌تمام، شش سال گذشت تا به دربي ۴۹ برسيم. اين بار ۹ دي‌ماه ۱۳۷۹ و دوباره ۲-۲ كه البته دوباره هم به جنجال كشيد! گل‌ هاشمي‌نسب و غش كردن او، مشت پرويز برومند به گونه پايان رأفت و اخراج او در دقيقه ۹۰ با تصميم داور كره‌اي. او فقط سوت را زد و سريع به رختكن رفت تا دعوا با استيلي و نوازي و تارتار و... ادامه يابد! پس از بازي خيلي‌ها محروم شدند اما تنها اخراجي رسمي، همان پرويز برومند بود!

درگيري سرمربي استقلال
همان دربي شماره ۳۸ در حال اتمام بود كه در يك لحظه دعواي شديدي بين بازيكنان استقلال و پرسپوليس شروع شد. مجتبي محرمي موضوع را اين‌طور تعريف مي‌كند: «من داشتم برمي‌گشتم به سمت توپ كه سرمربي فعلي استقلال به من توهين كرد. من هم احساساتي شدم و بدون اينكه خودم بخواهم، دست روي او بلند كردم.» درگيري اين دو نفر همراه شد با حمله‌ور شدن تماشاگران به داخل زمين چمن ورزشگاه آزادي و بازي به كلي به​​هم ريخت، هر دو بازيكن اخراج شدند و... بي‌شك يكي از جنجالي‌ترين اتفاقات تاريخ دربي در همين بازي رخ داد؛ دعواي شديد بين آبي و قرمز كه منجر به محروميت طولاني ستاره‌هاي سرخ شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *