چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

فرمول محاسبه قيمت واقعی سكه بهار آزادی

شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 162815
با توجه به اينكه برخي نسبت به وجود حباب در قيمت سكه بهار آزادي به ديده ترديد مي‌نگرند، گروه اقتصادي فارس فرمول محاسبه قيمت سكه بهار آزادي براي دستيابي به نرخ و ارزش واقعي اين كالا را منتشر كرد.
فارس:

وزير اقتصاد سه شنبه هفته گذشته در حاشيه شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي ضمن هشدار به سفته بازان بازار طلا از مردم خواست هنگام خريد سكه بهارآزادي قيمت اونس جهاني را در دلار تقسيم كرده و در صورتي كه قيمت فروش بالاتر اين نرخ بود، از خريد سكه خودداري كنند.

در عين حال با توجه به اينكه وزير اقتصادي مختصراً به نحوه محاسبه سكه بهار آزادي اشاره كرده است، نحوه محاسبه دقيق قيمت سكه را براي بدست آوردن قيمت واقعي آن منتشر مي‌كند تا خريداران قيمت سكه با محاسبه ارزش سكه نسبت به خريد اين كالا تصميم گيري كنند.

*فرمول نحوه محاسبه قيمت سكه بهار آزادي

بر اساس اين فرمول كه به تائيد كارشناسان و اقتصاددانان مربوطه نيز رسيده است، براي محاسبه قيمت سكه بهار آزادي قيمت اونس جهاني طلا در نرخ آزاد دلار ضرب و حاصل آن تقسيم بر وزن هر اونس كه معادل ۳۱،۱ گرم مي‌شود. سپس اين رقم ضرب در كسر عيار اونس جهاني طلا و سكه بهار آزادي مي‌شود كه عدد ۰،۹۱۶ است.

بر اساس اين گزارش عيار طلاي معامله شده در بازارهاي جهاني يا اونس ۲۴ و عيار سكه بهار آزادي ۲۲ است و با تقسيم عدد ۲۲ بر ۲۴ عدد ۰،۹۱۶ به دست مي‌آيد و پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سكه يعني تمام بهار آزادي، نيم و يا ربع بهار آزادي قيمت واقعي آنها به دست مي‌آيد.

به عبارت روشن تر فرمول قيمت سكه عبارتست از:

{[(قيمت اونس جهاني طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ ۳۱،۱ ]× ۰،۹۱۶×وزن سكه}+ حق ضرب

معمولاً بانك مركزي در محاسبه قيمت سكه عددي را نيز تحت عنوان حق ضرب لحاظ مي‌كند كه برخي معتقدند حدود ۵ هزار تومان است و اين رقم را نيز بايد به قيمت بدست آمده اضافه كرد.

*قيمت واقعي سكه بهار آزادي بر اساس فرمول محاسبه

وزن سكه بهار آزادي ۸،۱۳۳ گرم است كه قيمت واقعي آن بر اساس محاسبه در اين فرمول بايد ۴۰۹ هزار تومان باشد، اما هم اكنون در بازار ۴۲۷ هزار تومان فروخته مي‌شود. وزن نيم بهار آزادي ۴،۰۶ گرم و قيمت واقعي آن ۲۰۶ تومان است كه در بازار با قيمت ۲۱۵ هزار تومان عرضه مي‌شود و قيمت واقعي سكه ربع بهار آزادي با وزن ۲،۰۳ بالغ بر ۱۰۵ تومان است كه با قيمت باور نكردني ۱۳۷ هزار تومان عرضه مي‌شود.

بنابراين اين گزارش هم اكنون قيمت سكه تمام بهار آزادي در بازار ۱۸ هزار تومان، نيم سكه ۸ هزار تومان و ربع سكه ۳۲ هزار تومان حباب دارد كه به نظر مي‌رسد دولت بايد براي آن فكري بينديشد.
تحولات جهاني طلا اين روزها در حالي روند شتابنده‌اي يافته كه قيمت دلار آزاد در بازار نيز از هفته گذشته بالغ بر ۱۰ تومان افزايش يافته است وعدم اعمال سياست مديريت شناور ارز توسط بانك مركزي و رسيدن قيمت دلار آزاد به ۱۱۳۵ تومان نيز سوال برانگيز است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *