پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۲
روشنگری قابل تامل صالحی درباره نحوه رفع تحریم ها:

تعهدات ما روی‌زمین و تعهدات غرب روی‌کاغذ است/ تحریم‌های تسلیحاتی، کنگره و اوباما پابرجا می‌ماند

سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب: 419810
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: تحریم های تسلیحاتی، تجهیزات، کالاهای اشاعه‌ای شورای امنیت و تحریم های کنگره و فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا حتی پس از توافق نهایی هم همچنان پابرجا می ماند.
تعهدات ما روی‌زمین و تعهدات غرب روی‌کاغذ است/ تحریم‌های تسلیحاتی، کنگره و اوباما پابرجا می‌ماند
به گزارش جهان، علی اکبر صالحی روز گذشته در همایش انرژی هسته ای دیروز امروز و فردا» که در دانشگاه شریف برگزار شد با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: اگر توافقنامه امضا شود، (تا حالا به فهم مشترک رسیده‌ایم) تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت روز امضای توافق لغو می‌شوند، البته تحت یک قطعنامه دیگر که این شش تا قطعنامه را لغو می کند، این قطعنامه جدید «قطعنامه اجرای توافقنامه هسته‌ای ایران» است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه درباره تحریم های شورای امنیت گفت: در حال حاضر (درباره تحریم های شورای امنیت) بحث بر سر دو نوع تحریم است، تحریم تسلیحاتی و دیگری مساله تجهیزات و یا کالاهای اشاعه‌ای است که همچنان تحت مذاکره است. این دو نوع تحریم‌ها در حال بحث است که ایران روی چند ماه و آنها روی چند سال نظر دارند، اما قطعنامه تجاری لغو می‌شود.

صالحی افزود: ما در مورد تحریم‌های آمریکا دو نوع تحریم داریم، یکی براساس فرمان ریاست جمهوری و برخی تصویب کنگره است که خود آنها دو نوع تحریم اولیه و ثانویه هستند. تحریم ثانویه همان تحریم‌های فرامرزی است، مانند قانون داماتو. در مورد این تحریم‌ها بحث توقف است ؛ اما مورد تحریم اروپا لغو می‌شوند.

وی گفت: طبق توافق ما بایستی اقداماتی را روی زمین انجام دهیم و آنها اقداماتی قانونی انجام دهند. هر زمان که ما اقدامات خود را انجام دهیم، آمریکا و اروپا اقدامات قانونی را انجام می‌دهند، اقدامات ما روی زمین و اقدامات آنها روی کاغذ، پس از این مرحله تحریم‌های اروپا و ثانویه آمریکا لغو می‌شوند. یعنی زمانی تحریم‌ها لغو می‌شوند که ما تعهدات را روی زمین انجام دهیم و آنها روی کاغذ اقدامات قانونی را انجام دهند.

وی در پایان افزود: اما در مورد اخذ تضمین‌های لازم از طریق عقد قراردادها و اعلامیه‌های دیگر در حال مذاکره است، مساله تضمین اقدامات طرف مقابل جزو دغدغه‌های ماست و مدنظر قرار دارد و بین امضا و اجرای توافقنامه ممکن است یکی دو ماهی فاصله باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Norway
اینقدر نفاق باورم نمی شد . مثل اینکه فکت شیت امریکایی ها کاملا درست است . از این بهتر نمی شد...
ج س همدانی
Iran, Islamic Republic of
تعهدات ما نقد است و تعهدات آنها نسیه و در آینده ، این یعنی کلاه گذاشتن به سر ملت ایران از سوی غرب با پشتیبانی دولت تدبیر و امید