پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
با افت ۲.۲ درصدی شاخص بورس

هوای بورس دوباره ابری شد

جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 419117
بورس تهران بعد از شروع طوفانی خود در اولین روزهای فروردین ماه و ثبت رکوردهای خیره کننده، در نیمه راه دوباره به خواب رفت و با افت همه متغیرهای خود مواجه شد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، بورس اوراق بهادار تهران که از نیمه دوم فروردین ماه حرکت نزولی خود را آغاز کرده است، در هفته گذشته با کاهش انگیزه خریداران و عرضه های سنگین مواجه شد و مسیر نزولی در پیش گرفت.

کاهش قیمت سهام شرکتها و در نهایت افت تقاضا و تمایل سهامداران به فروش سهام شرکتها باعث شد تا شاخص بورس در هفته گذشته افت ۲.۲ درصدی را تجربه کرده و از کانال ۶۸ هزار واحد به نیمه ۶۶ هزار واحد پرتاب شود.

همچنین ریزش ۱۵۰۰ واحدی شاخص در پنج روز کاری موجب شد تا سهامداران تالار شیشه ای به لاک احتیاط فرو رفته و کاهش بازدهی خود تا سطح ۶.۵ درصد را نظاره گر باشند که این موضوع موجب بی اعتمادی سهامداران و خروج نقدینگی آنها از بازار سرمایه شد.

در هفته گذشته اخباری مبنی بر کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده های بانکی منتشر شد که برخلاف پیش بینی‌ها این خبر مهم نیز نتوانست تاثیری در بهبود اوضاع بورس و جلوگیری از روند نزولی آن بگذارد.

علاوه بر این در هفته گذشته سهام شرکتهای پالایشگاهی به دلیل انتشار اطلاعات جدید و ابهام در سودآوری متوقف و دوباره بازگشایی شدند که این اتفاق نیز موجب تشدید روند نزولی بازار و همچنین سردرگمی سهامداران شد.

این در حالی است که در هفته مورد گزارش ارزش و حجم معاملات به ترتیب ۴۰ و ۷۵ درصد رشد کرد و در مجموع ۹۱۷۵ میلیون سهم به ارزش ۱۲ هزار و ۶۶۱ میلیارد ریال داد وستد شد. در این میان تعداد دفعات معاملات با ۴۱ درصد افت به عدد ۲۸۶ هزار و ۹۱۷ رسید و تعداد خریداران نیز به دلیل اوضاع منفی بورس با افت ۲۳ درصدی رو به رو شد و به کمتر از ۸۰ هزار نفر رسید.

کارشناسان می‌گویند جو روانی ایجاد شده بعد از بیانیه لوزان و نیز شتابزدگی سازمان بورس در تصمیم‌گیری و عرضه سنگین سهام موجب ایجاد جو بی اعتمادی در بازار سهام شده است و بهبود این وضعیت به محرک قوی سیاسی و اقتصادی نیاز دارد، به طوری که بعد از توافق جامع هسته ای در تیر ماه احتمالا ورق بورس برگشته و مجددا رونق در بازار سهام مشاهده خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *