جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

۱.۵میلیاردی که نوبخت از سیف پنهان‌کرد

سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب: 355217
از ۴.۲ میلیاردی که بعد از توافق ژنو بنا بود در اختیار ایران قرار گیرد طبق اعلام رسمی بانک مرکزی تا کنون فقط یک میلیارد اعلام وصول شده، این درحالی است که سخنگوی دولت تاکید کرد، تا امروز ۵ قسط معادل ۲.۵۵ میلیارد دلار دریافت شده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سوم آذرماه سال ۹۲ بود که خبر توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران در ژنو به خبر اول رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شد و مردم منتظر اجرای این توافقنامه و نمایان شدن آثار آن شدند؛ توافق ژنو سرانجام از ۳۰ دی ماه همان سال بصورت دو طرفه به اجرا درآمد.

در این توافق‌نامه به ازای تعهداتی که ایران در توافق هسته‌ای ۱+۵ به غرب داد بنا شد کشورهای عضو این گروه شرایط بازگشت ۴.۲ میلیارد دلار از پول‌های نفتی ایران را که به‌دلیل تحریم بانکی به کشورمان بازنگشته بود، به داخل ایران فراهم کنند.

برهمین اساس مقرر شد که این ۴.۲ میلیارد دلار طی ۶ قسط ۵۵۰ میلیون دلاری و ۲ قسط ۴۵۰ میلیون دلاری به ایران تحول داده شود. آنطور که در توافق ایران با ۱+۵ قید شده بنا بود یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار تا ۱۵ اسفند ۹۲ (دو قسط ۵۵۰ میلیون دلاری و یک قسط ۴۵۰ میلیون دلاری) به حساب ایران واریز شود.

هم اکنون حدود ۳ ماه از اجرای اسمی این توافق نامه می گذرد و هر از چندگاهی و بعد از رسیدن موعد مقرر واریز اقساط پول نفت ایران مسئولان دولتی از دریافت این اقساط خبر می‌دهند اما این اخبار همزمان با سکوت معنا دار بانک مرکزی مسئول رسمی دریافت اقساط می باشد چراکه اگر ۱+۵ به تعهد خود عمل کرده و اقساط را به حساب ایران واریز کرده باشد این بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که باید دریافت اقساط را تایید کند نه هیچ مقام دیگری.

اما نکته اینجاست که بانک مرکزی تا کنون فقط دریافت قسط اول و دوم را تایید کرده و باوجود اعلام مسئولان مختلف از جمله وزارت خارجه و دولت سیاست سکوت را در پیش گرفته و ترجیح می دهد وارد بازی سیاست‌مداران نشود.

این سکوت درحالی کماکان ادامه دارد که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به تازگی در خصوص وضعیت بازگشت دارایی های بلوکه شده ایران و گمانه زنی های ایجاد شده در خصوص تاخیر در عودت آن، گفته است "روال اداری برای بازگشت دارایی های بلوکه شده ایران و انجام تعهدات در مهلت های مقرر، به زمان نیاز دارد ولی همانطور که اقساط پیشین دریافت شد این مرحله نیز به همین ترتیب است و صرف نظر از روند طولانی مدت بازگشت، به همه تعهدات دست یافتیم و منابع در اختیار ایران است".

البته معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تأکید کرده است که " اقساط مربوط به چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در قالب پنج قسط تاکنون دریافت شده و منابع در اختیار ایران است".

به گزارش تسنیم، اینکه واقعا ۵ قسط از ۸ قسط توافق ژنو در اختیار ایران قرار گرفته یا خیر جای بحث بسیار دارد ولی طبق تایید رسمی بانک مرکزی تا کنون مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران که نزد بانک مرکزی ژاپن بود، در تاریخ سوم فوریه از طریق نشنال بانک سوییس به فرانک سوییس تبدیل و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شده است. همچنین مبلغ ۴۵۰میلیون دلار در قالب قسط دوم از ۴.۲ میلیارد دلار نیز به ین ژاپن تبدیل و در تاریخ ۳ مارس ۲۰۱۴ برابر با دوازدهم اسفند ماه ۱۳۹۲ آزاد و در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

اما طبق توافق ژنو، بنا بوده قسط سوم معادل ۵۵۰میلیارد دلار، ۷ مارس مصادف با ۱۶ اسفندماه به حساب بانک مرکزی واریز شود. قسط چهارم معادل ۵۵۰ میلیون دلار نیز باید ۱۰ آوریل برابر با ۲۱ فروردین ماه به حساب واریز می شد. بنابه این گزارش۴۵۰ میلیون دلار در روز ۱۵ آوریل به عنوان قسط پنجم بوده که باید پرداخت می شده است.

حال نکته اینجاست که تایید رسمی بانک مرکزی بیانگر دریافت یک میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در حساب بانک‌های خارجی است اما سخنگوی دولت تاکید دارد که ۵ قسط دریافت و ۲۵۵۰ میلیارد دلار رسما وارد حساب ایران شده است. بنابراین دولتی‌ها هنوز در دریافت ۱۵۵۰ دلار به اجماع نرسیده‌اند و سکوت بانک مرکزی تایید کننده این سردرگمی در دریافت اقساط می باشد.

نکته دیگری که امیدها را از توافق ژنو تا حدود زیادی نا امید کرده عدم دسترسی ایران به دلارهای به اصطلاح آزاد شده است چراکه طبق اذعان رئیس کل بانک مرکزی هنوز این پول‌ها وارد ایران نشده و در حساب بانک مرکزی در بانک‌های خارجی است و بخاطر برقراری تحریم‌های بانکی و عدم دسترسی به سیستم سوئیفت تا کنون یک دلار هم رسما در اختیار ایران قرار نگرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *