شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲

مشاور روسای ترکیه: ایران‌الگوی‌منطقه است

دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 436613
مشاور سه رییس جمهور ترکیه در سخنانی ضمن اشاره به مبدل شدن ایران به عنوان کشور الگوی منطقه گفت: داعش قدرت نرم غرب برای حفظ منافعش در منطقه با مدد گیری از بازیگران فعال عرصه منطقه است.
به گزاش جهان به نقل از فارس، روزنامه «تودی زمان» چاپ ترکیه چندی قبل به گفت‌وگو با «ولکان ادیگر» پروفسور و مشاور حوزه انرژی سه رییس جمهور سابق ترکیه خلال سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۰ پرداخت.

بر اساس این گزارش، پروفسور ادیگر در این مصاحبه عنوان داشت که آمریکا برای این با ایران به توافق رسید تا مانع اتحاد راهبردی در منطقه بین ایران، چین و روسیه شود و لازم است که ترکیه نیز نظم نوینی را در خاورمیانه به ویژه درباره امور انرژی شکل دهد.

* ایران، ابر قدرت جدید منطقه

این تحلیلگر ترکیه‌ای تاکید کرد که توافق هسته‌ای واشنگتن با تهران به دلیل جلوگیری از اتحاد راهبردی و مواضع مشترک ایران، روسیه و چین در قبال بحران سوریه صورت گرفته و پیش بینی کرد که ایران در آینده به عنوان ابرقدرت جدید منطقه مبدل خواهد شد و این توافق برای آمریکا نیز منافعی دارد از جمله آن‌که موجب کاهش وابستگی این کشور به انرژی روسیه شده و مانع از پر شدن شکاف ایجاد شده از سوی آمریکا در منطقه توسط چین و روسیه می‌شود.

* ایران و روسیه بزرگترین دارندگان منابع گازی جهان

پرفسور ادیگر درباره ذخایر انرژی ایران گفت: «ایران بزرگترین ذخایر گازی در جهان که از این حیث ۱۸% را بخود اختصاص داده است، دارد و با رفع تحریم‌ها انرژی بیشتری را صادر می‌کند.»

این تحلیلگر ترکیه‌ای در ادامه با نام بردن از روسیه به عنوان سلطان گاز طبیعی جهان گفت: «روسیه عجله‌ای برای استفاده از انرژی به عنوان یک اسلحه ندارد.روسیه یکی از بزرگترین تهدیدها علیه آمریکا با توجه به استیلایش بر بخش تولید انرژی است و تلاش کرده تا اوپک گازی را با ایران شکل دهد.»

* لزوم تغییر رویکرد ترکیه در قبال دمشق

در ادامه این گفت‌وگو این کارشناس ترکیه‌ای متذکر شد که آنکارا بهتر است مواضعش را در قبال سوریه را تغییر دهد. وی تاکید کرد که ترکیه باید از ضرورت پرداختن به امور قومیتی و ملی گرایانه را کنار نهاده و در فکر منافع اقتصادی اش در منطقه باشد. ایران و ترکیه البته دوستان و رقبای تاریخی هستند و شکل دادن یک توازن مشکل است اما سیاست گذاران ترکیه‌ای باید از وضعیت جدید در منطقه در زمینه انرژی سود ببرند.در حالی که خاورمیانه شاهد تغییرات بزرگ است، ترکیه هنوز مشکل تنظیم راهبرد دارد.

ادیگر در ادامه توضیحاتش اشاره کرد که چگونه منابع فراوان انرژی ایران در تقابل با نیاز ترکیه برای انرژی است .وی افزود که ایران،به عنوان یک کشور در منطقه،جایگزین ترکیه خواهد شد.

* داعش، ساخته غرب است

پروفسور ادیگر در بخش پایانی این گفت‌و‌گو تاکید کرد که داعش ابزاری در جهت حفظ منافع غرب است.او در این باره گفت: «البته هیچکس ماهیت دقیق داعش را نمی‌داند اما داعش قدرت نرم غرب برای حفظ منافعش در منطقه با مدد گیری از بازیگران فعال عرصه منطقه است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *