جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

جیب صندوق توسعه از دولت جدا می شود

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب: 403114
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: حساب صندوق توسعه ملی می‌تواند در بانک‌های خارج از کشور که مورد تأیید بانک مرکزی است نگهداری شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدمهدی مفتح در نشست خبری کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اظهار داشت: ۳۳۰ میلیارد تومان از محل فروش اموال سهم‌الشرکه و سهام شرکت‌های ایدرو و ایمیدرو برای سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و حوزه‌های نوین و فناوری‌های پیشرفته و طرح‌های نیمه تمام اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: همچنین مصوب شد ۵۰۰ میلیارد تومان از محل واگذاری‌ها برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اختصاص یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه مقرر شد تا سقف ۷ هزار میلیارد تومان از بدهی شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی که ناشی از تکالیف قانونی بوده و بازپرداخت نشده به پیشنهاد وزارت اقتصاد و تصویب دولت به بدهی دولت به بانک مرکزی تبدیل شود، گفت: این رقم پس از تأیید سازمان حسابرسی بوده و به منظور افزایش سرمایه شرکت‌ها محسوب خواهد شد.

به گفته مفتح برای توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور و تحقق رشد اقتصادی مقرر شد سال آینده ۳۵ میلیارد دلار فاینانس انجام شود و همچنین اعتبار مجوزهای فاینانس سال‌های قبل تمدید شود.

وی افزود: در تبصره ۲ بند «ح» برنامه پنجم توسعه آمده است، حساب‌های صندوق توسعه ملی در حساب بانک مرکزی نگهداری شود. علاوه بر بانک مرکزی مقرر شد موجودی صندوق می‌تواند در بانک‌های خارج‌ از کشور مورد تأیید بانک مرکزی نگهداری شود.

این نماینده مجلس با اشاره به تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۴ تصریح کرد: شرکت‌های وابسته و تابعه وزارت نیرو، نفت، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح، ارتباطات و اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و سازمان انرژی اتمی با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت تا سقف یکصد هزار میلیارد ریال با تضمین خودشان اوراق ریالی منتشر کنند.

به گفته سخنگوی کمیسیون، شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها تا سقف ۷۰ هزار میلیارد ریال با تضمین خود اوراق مشارکت و صکوک اسلامی می‌توانند منتشر کنند. همچنین تضمین و بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت طرح‌های قطار شهری ۵۰ درصد بر عهده دولت و ۵۰ درصد دیگر بر عهده شهرداری همان شهر است.

وی با تأکید بر اینکه اوراق مشارکت و صکوک از مالیات معاف هستند، بیان داشت: همچنین مصوب شد دولت بتواند اسناد خزانه اسلامی را در سررسید یک تا ۳ سال و تا سقف۵۰ هزار میلیارد ریال منتشر کند.

علاوه بر آن دولت مجاز به انتشار صکوک اجاره تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال شد.

وی افزود: همچنین دولت برای اجرای طرح‌های آزادراه‌ها، وزارت راه و شهرسازی مجاز است با تضمین خود ۱۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کند.

همچنین به بانک مرکزی اجازه داده شد اوراق ایران چک را در سقف مصوب شورای پول و اعتبار و پس از مسدود نمودن معادل ریالی تحت هیأت اندوخته چاپ و اسکناس، چاپ و منتشر کند.

به گفته مفتح هزینه صدور و تعویض گواهینامه هوشمند رانندگی ۲۰ هزار تومان شد. همچنین به سازمان غذا و دارو اجازه داده شد برای صدور گواهی حلال مواد و فرآورده‌های وارداتی خوراکی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و پزشکی مبلغ ۵۰ میلیون ریال از هر مجوز دریافت کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین مقرر شد برای واردات اسباب‌بازی و عروسک ۱۰ واحد درصد به مالیات ارزش افزوده آن اضافه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *