جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
رسانه صهیونیستی گزارش داد

روسیه به دنبال طراحی مجدد خاورمیانه است

سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب: 418712
یک روزنامه صهیونیستی نوشت که روسیه فکر می کند سیاست آمریکا در خاورمیانه غیر مسئولانه است ولی راهبردی را دنبال می کند که قدرت ایران بر منطقه تسلط خواهد یافت.
به گزارش جهان؛ تسنیم به نقل از روزنامه صهیونیستی عاروتص شوع خبرداد، هفته گذشته محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. برگزاری این نشست مساله قابل توجهی نبوده چرا که محمود عباس هر سال برای دیدار با پوتین به کرملین می آید.

این روزنامه در ادامه افزود: چیزی که این سفر را قابل توجه کرده، زمان انجام آن است. سفر محمود عباس به مسکو در شرایطی انجام شده که روسیه تصمیم خود برای فروش سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران را اعلام کرده است.

سارا فاین برگ از موسسه مطالعات برای امنیت ملی در این باره تاکید کرد که بسیار سخت می توان از رابطه این دو مساله چشم پوشی کرد. اعلام رسمی این مساله که پوتین ممنوعیت تحویل اس ۳۰۰ به ایران را لغو کرده تنها چند ساعت پس از ورود محمود عباس به مسکو بوده است. شاید این تنها یک تصادف بوده ولی در این سطح از تصمیم گیری، وجود تصادف ها، بی سابقه است. این ارسال یک پیام در خصوص تمایلات و انگیزه های روسیه در خاورمیانه است.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در واکنش به تصمیم روسیه برای فروش سامانه اس ۳۰۰ به ایران گفت که روس ها به خاطر نیاز شدید به منابع مالی، چنین تصمیمی گرفته اند. ولی فاین برگ معتقد است که خیلی سخت بتوان باور کرد که این کل قضیه بوده است. پولی که روسیه از این قرارداد به دست می آورد محدود است و نمی توان تاثیر چندانی بر اقتصاد روسیه داشته باشد که ششمین سال رکود را تجربه می کند.

وی افزود: علت اصلی این تصمیم روسیه، ماهیتی ژئوپلیتیکی دارد و به این معناست که روسیه می خواهد خاورمیانه را بازطراحی نماید تا به بهترین نحو ممکن منافع مسکو را تامین کند و این مساله تلاش های شدید روسیه در هفته های اخیر در ترکیه، مصر، اردن، یمن و ایران را توجیه می کند. برای روسیه این مساله نیز مهم است که افراطی های بنیادگرای سنی را در مرزهای جنوبی خود کنترل و اقدامات آنها را محدود کند. تعداد جنگجویان چچنی در عراق و سوریه به شدت افزایش یافته است.

گرچه روسیه روابط نزدیکتری با ایران و سوریه نسبت به ترکیه و عربستان سعودی دارد ولی در مساله فلسطین، روابط مسکو با تشکیلات خودگردان نسبت به حماس نزدیکتر است.

ولی سئوال اینجاست که روسیه چگونه قصد طراحی مجدد خاورمیانه را دارد؟ مسکو قصد دارد با استفاده از قدرتمندترین کشور خاورمیانه یعنی ایران به اهداف خود برسد.

فاین برگ افزود: چیزی که روسیه پیشنهاد آن را مطرح کرده و به دنبال آن است، طراحی مجدد خاورمیانه حول یک ابرقدرت است، که آن ابرقدرت ایران است. روسیه قصد دارد از طریق حل و فصل بحران های منطقه از جمله یمن، سوریه و عراق و همچنین مناقشه فلسطین و اسرائیل، اهداف خود را پیش ببرد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هفته گذشته به طور روشن به ارتباط بین مساله فسلطین و ایران اشاره کرده است. رویکرد روسیه بر اساس این اصل است که داشتن ایران به عنوان یک قدرت قوی موجب برقراری ثبات در کل خاورمیانه خواهد شد و در نهایت این مساله بر حل قضیه فسلطین و اسرائیل نیز تاثیر خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *