سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۱

توضیحات گمرک درباره ورود خودروهای لوکس

جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب: 381010
رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که آخرین ثبت سفارش خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی مربوط به مهر ۱۳۹۱ بوده است، گفت: رقم واردات این دست از خودروها در سال جاری کمتر از هفت میلیون دلار بوده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، مسعود کرباسیان شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان این‌که مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی در راستای مصوبه شهریور ماه سال گذشته ابلاغ شده است، گفت: براساس مصوبه قبلی این خودروها عملا اجازه ورود نداشتند مگر آن‌هایی که قبلا وارد کشور شده و قبض انبار گرفته بودند.

وی با بیان این‌که در گذشته این خودروها یا اصطلاحا خودروهای لوکس با ارز مرجع و ۷۰ درصد حقوق گمرکی و سود بازرگانی وارد شده بودند اظهار کرد: خودروهایی که در سال گذشته وارد شده‌اند و مجوز گرفتند با دو برابر حقوق گمرکی و سود بازرگانی یعنی ۱۴۰ درصد و با ارز خود متقاضی می‌توانستند وارد شوند. بنابراین خودروهایی که در حال حاضر وارد شده‌اند نیز خودروهایی بودند که از سال ۱۳۹۱ وارد شده و قبض انبار داشتند.

رییس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: این خودروها به همراه خودروهای سفارتخانه‌ها که طبق کنوانسیون‌های بین المللی وارد کشور می‌شدند در مجموع ۱۳۳ خودرو بوده است که این رقم در مقایسه با کل واردات خودرو کمتر از یک درصد است. در حالی که پیش از این بیش از ۶۳ درصد خودروهای وارداتی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی بودند.

کرباسیان با بیان این‌که آخرین ثبت سفارش خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی مربوط به مهر ماه ۱۳۹۱ بوده است، گفت: در سال‌های قبل به طور متوسط در هر سال ۶۰۰ میلیون دلار واردات این خودروها بوده که در سال جاری این رقم کمتر از هفت میلیون دلار بوده است. بر همین اساس هیات دولت نیز تصمیم گرفت با توجه به خواسته مردم اجازه ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی متروکه گمرک، سهمیه‌های خاص و همچنین مناطق آزاد را هم صادر نکند.

وی همچنین درباره تامین بودجه از درآمدهای گمرک خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از بودجه را تامین کردیم که امسال تاکنون ۸۰۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده است. بنابراین تامین بودجه نسبت به پارسال ۱۳۸ درصد رشد داشته است.

رییس کل گمرک ایران همچنین با اشاره به اقدامات اخیر گمرک در خصوص بهبود فضای کسب و کار، تصریح کرد:‌ در گذشته ترخیص کالا از گمرک به طور متوسط ۲۶ روز طول می‌کشید و این درحالی است که هر یک روز معطلی در گمرک یک درصد ارزش کالا محسوب می‌شود که به این ترتیب با این توقف ۲۶ درصد به هزینه واردات واردکنندگان اضافه می‌شد.

زمان ترخیص کالا از ۲۶ به سه روز رسیده است

کرباسیان با بیان این‌که با راه اندازی سامانه جامع گمرکی و الکترونیکی شدن کارها، روند ترخیص از ۲۶ به سه روز کاهش یافت، اظهار کرد: امیدواریم با همکاری سازمان‌های دیگر در این قضیه که باید مجوز دهند بتوانیم این زمان را کاهش دهیم، چرا که اگر سالانه ۵۰ میلیارد دلار واردات داشته باشیم با بهره برداری از این سامانه ۲۸۰ هزار میلیارد ریال برای واردکنندگان صرفه جویی خواهد شد.

وی همچنین درباره اقدامات برای صادرات کشور نیز گفت: امور مربوط به صادرات نیز در گذشته هفت روز طول می‌کشید که اکنون به یک روز کاهش یافته و این اقدامات هم به نفع تولیدکننده و واردکننده و هم به نفع صادرکنندگان، دولت، امنیت و سلامت کار است.

رییس کل گمرک ایران همچنین درباره اقدامات گمرک در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد:‌با راه اندازی سامانه جامع گمرک، گمرک‌ها موظف شدند مواد اولیه تولید را خارج از نوبت رسیدگی کنند. همچنین از ۵۸۰۰ میلیارد تومانی که در این چند ماه درآمد داشتیم بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به ضمانت‌نامه‌هایی است که از واحدهایی تولیدی است که بتوانند در مدت ۱۱ ماه آن را پرداخت کنند.

کرباسیان افزود:‌ از سوی دیگر کالاها و مواد اولیه تولیدکننده‌ای که کالای نهایی آن گواهی استاندارد دارد، دیگر نیازی به بررسی نخواهد داشت.

رشد ۱۴درصدی ارزش کالای صادراتی

وی در ادامه با بیان این‌که ارزش کالای صادراتی کشور نسبت به سال گذشته به ازای هر کیلوگرم ۱۴ درصد افزایش داشته است، گفت: این به این مفهوم است که مواد خام کمتر صادر می‌شوند و ما بیشتر کالای ساخته شده و تولیدی صادر می‌کنیم. از سوی دیگر در واردات نیز در میزان ارزش ۱۱.۵ درصد کاهش داشتیم؛ به معنی این که بیشتر مواد اولیه را وارد می‌کنیم.

سیاست ما مچ‌گیری نیست

رییس کل گمرک ایران همچنین درباره چگونگی حمایت از صادرات اظهار کرد: برای حمایت از صادرکنندگان و کاهش زمان بررسی، اظهارات آن‌ها از راه دور و الکترونیکی پذیرفته می‌شود. همچنین از برخی از کالاهای صادراتی که باید عوارض گرفته شود از صادرکنندگان ضمانت نامه می‌گیریم که با آن بتوانند کالای خود را صادر کنند. به طور کلی ما سعی می کنیم با مردم همدلی و همکاری داشته باشیم چرا که سیاست ما مچ‌گیری نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شماکه میگید این مصوبات مال دولت قبل بوده از شما سوال میکنیم شما که همه مصوبات دولت قبل را با کمک مجلس باطل کر دید چرا این مصوبه را باطل نکردید؟