سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

سموم باقیمانده در 4 محصول کشاورزی

جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 361616
مدیر کل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از بررسی میزان سموم و کودهای شیمیایی باقی مانده در هفت محصول کشاورزی به صورت پایلوت تا پایان امسال در کشور خبر داد.
به گزاشر جهان دکتر هدایت حسینی به خبرنگار مهر گفت: بررسی وضعیت موجود باقیمانده آفت کش ها و سموم در محصولات کشاورزی، بر اساس بند "و" ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه، از تکالیف وزارت بهداشت است.
 
وی با بیان این مطلب که بررسی سموم باقی مانده در 100 میلیون تن محصولات کشاورزی که هر سال در کشور تولید می شود، کار سخت و شاید نشدنی باشد، گفت: خوشبختانه فهرست سموم مجاز محصولات کشاورزی در سال 86 تعیین شده و بر همین اساس، وزارت بهداشت کمیته سیاستگذاری در این ارتباط تشکیل داده است تا وضعیت سموم و کودهای شیمیایی باقی مانده در محصولات کشاورزی را بررسی کند.
 
حسینی با اشاره به جلسه اردیبهشت ماه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که به ریاست رئیس جمهور تشکیل و در آن پیرامون موضوع سلامت فرآورده های غذایی بحثهای خوبی شد، افزود: بر اساس سندی که در تاریخ 27 اردیبهشت 93 از سوی رئیس سازمان غذا و دارو برای 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است، آنالیز چند محصول کشاورزی در چند نقظه از کشور تا پایان امسال انجام می شود.
 
مدیرکل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو به آنالیز محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی، سیب درختی و برنج اشاره کرد و گفت: قرار است تا پایان امسال ببیش از 5760 نمونه از میزان سموم باقی مانده در این 4 محصول کشاورزی بررسی شود. که بر اساس نتایجی که حاصل می شود، برنامه ریزیهای خودمان را انجام می دهیم.
 
وی ادامه داد: همچنین میزان کودهای شیمیایی باقی مانده در سه محصول پیاز، سیب زمینی و کاهو نیز در چند نقطه از کشور مورد بررسی قرار می گیرد که در مجموع 7 هزار و 560 نمونه از میزان سموم و کودهای شیمیایی باقی مانده در این 7 محصول کشاورزی، بررسی و نتایج آن اعلام خواهد شد.
 
حسینی همچنین به موضوع سلامت برنجهای وارداتی اشاره کرد و افزود: دو هزار و 365 نمونه برنج وارداتی در گمرکات کشور مورد بررسی قرار گرفت و بعد از اینکه سلامت آنها به تایید رسید، از گمرکات کشور ترخیص شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *