پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۱۹

بررسی دیدگاه سریع‌القلم دربارۀ توسعه یافتگی ایران +فیلم

يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 397419
نظرات شاذ علمی در حوزه های مختلف همواره بحث برانگیز بوده است. این موضوع در حوزه های مرتبط با اندیشه و علوم انسانی بیشتر مطرح و بر همین اساس بحث برانگیز تر است. یکی از موضوعات محل بحث در این زمینه به مفهوم «توسعه» باز می گردد.
بررسی دیدگاه سریع‌القلم دربارۀ توسعه یافتگی ایران +فیلم
به گزارش جهان، محمود سریع القلم از جمله چهره هایی است که در این زمینه اظهاراتی متفاوت از دیگران دارد. موسسه «سیما فکر»، در گفت‌وگو های جداگانه ای با اساتید دانشگاه به بررسی دیدگاه های سریع القلم پرداخته است. در توضیحات سیما فکر در این زمینه آمده است:

«برخی بحث های نخبگان فکری ما در باب «توسعه» حول مبانی فلسفی این مفهوم است. اینکه توسعه یافتگی یعنی چه؟ این تقسیم بندی از کجا ناشی می شود؟ نظام جهانی چگونه به کشورهای شمال-جنوب یا مرکز-پیرامون تقسیم می شود؟ اما محمود سریع القلم، استاد دانشگاه بهشتی چنین نیست. وی که عمده مطالعاتش پیرامون توسعه یافتگی است و تا به حال کتاب ها و مقالات متعددی در این باب منتشر کرده است -از جمله «عقلانیت و آینده توسعه یافتگی در ایران»- معتقد است دیگر زمان آن نیست که در باب مبانی فلسفی توسعه یافتگی بحث شود و می بایست بر مبنای اصول عام و جهان شمولی که حتی با سرچ و گوگل کردن به دست می آید، دست به عمل بزنیم.

در همین راستا دکتر سریع القلم دوشنبه ۲۴ آذر در نشستی که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، شرکت کرد و سخنرانی خود را تحت عنوان «نظریه ای برای توسعۀ ایران» ایراد کرد. سیمافکر در مصاحبه با دکتر «کریم مجتهدی» و دکتر «بیژن عبدالکریمی» به بررسی دیدگاه دکتر «محمود سریع القلم» دربارۀ توسعه یافتگی ایران پرداخته است.» این گفت و گو از طریق این آدرس قابل استفاده است:


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اگر مبانی توسعه متعدد باشد پس ناچار مفاهیم توسعه نسبی شده و عملا از حیز انتفاع ساقط میشود
Iran, Islamic Republic of
کامنت من چی شد ...
علامه و نابغه بزرگ مهردادبابصیرت وبا اخلاص
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عسلم نفسم عشقم مگرمن حرف بدی زدم که کامنت من رو منتشرنکردی چرا شما باهرچی حرف حقه عناد دارید...
فرید
متاسفانه منتقدین دکتر سریع القلم در سطح پایینتری از ایشون قراردارند
آدمیزاد
Colombia
هموطن شما میدونید انقلاب سال 57 برای چه بود ؟
خوب اگر میخواستیم حرفهای سریع القلم را اجرا کنیم نیازی به انقلاب نبود چون هم وابسته به غرب بودیم و هم از دید اقتصادی و سیاسی با حرفهای عالیجناب دکتر سریع القلم(PHD) همسو بودیم .
اما افسوس که ارزشهای انقلاب به کژ راه رفت.
Iran, Islamic Republic of
انقلاب برای آزادی استقلال بود ..
آدمیزاد
Colombia
من خودم در انقلاب یک نوجوان بودم یادم هست ، که بیشتر مردم از سلطه آمریکا و غرب و مافیای بهایی هویدا بیزار بودند و میخواستند به هویت ایرانی(ملی/دینی) خودشان برگردندو و اکنون ایران با اینکه عیبهایی دارد امامستقل ترین کشور جهان است ، این آزادی که امروزه جوانهای تهرانی و بچه پولدارهای فیسبوک میخواهند(آزادیهای جنسی و تفریحی و ..) با اون آزادی که ما میخواستیم زمین تا آسمون فرق میکند.
Iran, Islamic Republic of
مگه وزن کشی برای مسابقات است ؟
فارغ التحصیل یک دانشگاه انگلیسی
[جناب فرید جتما شما در سطح خیلی بالاتری هستید که قدرت درک حرفهای تکراری ایشان را که از صد سال قبل امثال آخوند زاده و ملکم خان و تقی زاده و محمد علی فروغی و امثال ایشان مبلغ آن بوده اند بله در وادادگی و داشتن تربیت آمریکایی، و ترویج توسعه به سبک غربی و آمریکایی منتقدین ایشان در سطح بسیار پایین تری هستند!!!
آدمیزاد
Colombia
البته گذشته از سفسطه پردازی بیمعنی این دکتران فلسفه ، ایشان توسعه را در چندچیز میبینند
((($پول$ تنها ارزش است))))
1ـافزایش فرآوری صنعتی در راستای مصرف بیشتر
2ـافزایش مصرف سرانه (مصرفگرایی)
3ـ کانونی(هدف) بودن ثروت فردی$$$
4ـ هماهنگی همه ارگان های دولتی در راستای افزایش مصرف سرانه(مصرفگرایی غربی)
4ـ همراستایی دولت و ملت با سیاستهای غرب(احترام غرب به سرسپردگان غرب).
5ـوابستگی مطلق (قفل به غرب) به قدرتهای غربی احترام و پیشرفت میآورد
6ـ ارزشهای اخلاقی و معنوی را نیز عامل جلوگیری از پیشرفت میپندارد
7ـ جامعه مدنی (اصطلاح چرند روشنفکران مدرن)
تنها با وابستگی و پیروی از غرب شدنی است.
دانشجوی دکتری جامعه شناسی
کاملا درست است . آدمی مثل آقای سریع القلم گمان کنم که از افرادی است که یک صدم بهره هوشی نابغه ای مثل چمران را ندارد. و یا کسانی همچون مرحوم دکتر شریعتی . و خود را یک متفکر و نظریه پرداز جا می زند. آدمهای از این دست که در جامعه ما کم نیستند. ( و معمولا هم معدل پایین هایی بوده اند که از سر ناچاری به این رشته های علوم انسانی وارد شده اند ( برخلاف آنچه در غرب است) توهم متفکر بودند را دارند. متفکر بودنشان هم در تقلید و تقلید و تقلید است . تقلید از غرب ، ادغام در غرب ، خاک بر سری با سلطه غرب ، ماله کشی جنایت های غربی، همگام با غرب در مصرف گرایی ، استفراغ اندیشه های متفکران غرب ، و در یک کلام قمپز اندیشمندی در کردن .
آقای دکتر جواد طباطبایی علیرغم اینکه با برخی از دیدگاههای ایشان موافق نیستم با اشرافی که حوزه های معرفتی ، زبانهای روز و شناسنامه ایران ر در سالهای طولانی مطالعات خود دارد یک متفکر است نه ژورنالیستهایی سطحی همچون آقای سریع القلم و زیباکلام . .
Iran, Islamic Republic of
آقای محترم دکتر سریع القلم نه بخاطر معدل پایین بلکه بخاطر تحصیل دبیرستان در امریکا وارد این رشته شده. تهمت زدن یا از روی جهل است یا غرض ورزی.
نه از سر جهل است و نه غرض ورزی. اتفاقا دوره دبیرستان بودن وی در آمریکا هم هیچ تاجی به سر وی نمی زند. فرص کنیم نابغه ای بوده است که از سر علاقه از همان دبیرستان در آمریکا درس خوانده است . چنین کسی با این تربیت امریکایی درست تر اینکه آمریکا شناس باشد تا ایران شناس . همین خود بیانگر این است که الگوی رفتاری وی و به تبع آن نظریه پردازی وی سنخیتی با جامعه ایران ندارد. ایشان فیزیکدان و یا ریاضیدان برجسته ای نیست که تربیت وی در سنین نوجونی و جوانی ربطی به دیدگاه وی نداشته باشد.
کارشناس ارشد تاریخ
این آقا چرا نمی رود در همان جا که قبله آمالش است زندگی کند. این آقا با سفرای انگلیسی و غربی آنجنان صمیمی که شخصی که ناظر در یک جلسه در یک سفارت اروپایی درتهران بوده است می گفت آقای سریع القلم رابه اسم کوچک صدا می کردند. برود همان جا خیلی برایش بهتر است . اعصابش هم از دست این مردم متدین خورد نمی شود!! از دست مردمی که با هیچ در مقابل نظام سلطه ایستاده اند. برود همانجا و توحیه گر جنایتهای آمریکا و انگلیس باشد. دست از سر ایران و انقلاب اسلامی هم بردارد. حرفهای این آقا ترجمان همان حرفهای فراماسونهای عهد قجری است منتها در قالب مدرنیته بازی و اصطاحات خیلی پیشرفته و پست مدرن . آقای سریع القلم احتمالا نمی داند که بخش وسیعی از تکاثر سرمایه در غرب از مسیز قتل و آدم ربایی در آفریقا یا تجارت برده و یا تسلط و استثمار حاصل شده است!!!
صدقی
نگاه آقای سریع القلم به جامعه تک بعدی و مادی است لذا به جای پیشرفت از hصطلاح توسعه استفاده میکند توسعه مفهوم مادی دارد در حالی که پیشرفت اصطلاحی است که پیشرفت مادی و معنوی را با هم می بیند و حیات طیبه را شکل میدهد در ضمن اکثر کشورهای توسعه یافته با ادبیات آقای سریع القلم رفاه برای تعدادی معدوداست و اکثر مردم در فقر هستند و اگر یک روز کار نکنند می میرند در ضمن توسعه آسایش می آورد ولی آرامش نه. لذا نظریه آقای سریع القلم اشکال جدی دارد و ناقص است
...این حرفها حرفهایی است که شما درک نمیکنید
Iran, Islamic Republic of
بعضی از حرفهای ایشان درست است و بعضی دچار نقص و اشکال و قابل بحث... یعنی سفید و سیاه به بحث نگاه نکنیم. ضمن آنکه دانشجوی دکترای جامعه شناسی هیچوقت با این ادبیات سخیف صحبت نمیکنه... از ایشون متعجبم
حسن محمدی
این ادبیات سخیف نیست ، ادبیات سخیف یک دشنام به کسی دادن ، یعنی توهین به کسی کردن ، به نظر می رسد که این دانشجو بدون پرده واقعیت را بیان کرده است. آقای سریع القلم که از فضایل ایشان این بوده که حتی دبیرستان را هم در آمریکا خوانده است، تا چه اندازه درک روشنی از جامعه و تاریخ ایران دارد که نسخه های جزمی برای ادغام ایران در سرمایه داری جهانی می پیچد. احتمالا مزیت نظریه این نظریه پرداز هم این است که دبیرستان را در آمریکا بوده است!!!
دانشجوی ریاضی
تعجب از این کنید که یک آقایی پیدا شده و همه ارزشهای انقلا ب اسلامی و ایران مستقل را با الگوی رفتاری آمریکایی ، خیلی مودبانه و محترمانه!!! به تمسخر می گیرد و متمدن را کسی می داند که دولت دانمارک ویزا از او نخواهد!!! این شاخص توسعه یافتگی و متمدن بودن است!!!. شرم و حیای آکادمیک هم خوب چیزی است. گذشت آن زمانی که استفراغ حرفهای فراماسون ها پرستیژ ساز بود. انقلاب اسلامی هم به رهبری خمینی بزرگ برای همین اتفاق بود.